اصفهان شرق

ماموریت سپاه در مرزهای شرقی کشور تمدید شد

کدخبر: 60755
1394/02/06 در ساعت 14:16

به گزارش اصفهان شرق؛ با انجام اقدامات تروریستی گروهک های معاند نظام در مناطق جنوب شرق کشور بخصوص پس از شهادت 14 تن از مرزبانان جمهوری اسلامی و نیز ربایش 5 تن دیگر که در سال 92 صورت گرفت، مأموریت تأمین امنیت مرزی 300 کیلومتر از منطقه سراوان به قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه واگذار شد.

درواقع هرچند مسئولیت حراست از مرزها به صورت کلی برعهده نیروی زمینی ارتش قرار دارد، اما بدلیل تعدد اقدامات تروریستی در منطقه جنوب شرق کشور و در پی تصمیم گیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده به منظور تداوم اقدامات مؤثر در مقابله با تهدیدات مرزی ناشی از برخی تلاش‌ها و فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح در نوار مرزی استان سیستان، مقابله با این گروهک‌ها و حراست از مناطق مرزی این منطقه به سپاه واگذار شد.

نیروی زمینی سپاه نیز با حضور پررنگ‌تر در مرزهای شرقی و جنوب‌شرق در جهت تامین امنیت و مقابله با حرکات تروریستی عهده‌دار مسئولیت در این مناطق شد.

با حضور سپاه در این مناطق و ایجاد امنیت پایدار مردمی و تلاش های شهدایی چون سردار شهید نورعلی شوشتری، تحرکات تروریستی از داخل شهرهایی چون زاهدان و دیگر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان به لب مرزها رفت.

در پی واگذاری مأموریت مرزبانی و تأمین امنیت مرزی منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان به نیروی زمینی سپاه، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به بازدید از این منطقه رفت تا میزان آمادگی نیروهای قرارگاه قدس برای اجرای این مأموریت را مشاهده کند.

بازدید فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از میزان آمادگی‌های مرزبانی بیانگر ایجاد وضعیتی بود که شرایط را برای اقدامات و فعالیت‌های تروریستی و خرابکارانه معاندین و گروهک‌های تروریستی سخت و ضریب امنیتی منطقه را با مشارکت و همکاری طوائف و مردم بومی ارتقا بخشید.

به گزارش فارس، ماموریت سپاه در این حوزه، طی روزهای گذشته به پایان رسیده ولی با نظر مساعد ستادکل نیروهای مسلح، این ماموریت برای یک دوره دیگر تمدید شده است.

* نیروی زمینی سپاه از زاهدان در برابر تروریستها دفاع می‌کند

سردار علی شادمانی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در این رابطه و نوع تقسیم بندی حفاظت از مرزها میان سپاه و ارتش گفت: اگر تهدید از خارج مرزها باشد و از خارج مرزها به کشور حمله شود، دفاع از این مناطق برعهده ارتش است که البته سپاه هم در موقع نیاز به آنها کمک خواهد کرد اما مسئولیت امنیت در داخل برعهده سپاه گذاشته شده است. البته نیروهای مرزبانی هم حضور دارند که مسئولیت آنها در زمان صلح است و مرز را کنترل می کنند اما اگر جنگی اتفاق بیفتد، مرزبانی در کنترل ارتش قرار می‌گیرد یا در جایی که نیروی زمینی سپاه حضور داشته باشد مرزبانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی افزود: در شرق کشور، مسئولیت دفاع در برابر دشمن خارجی با ارتش است ولی چون آنجا الان چنین تهدیدی نداریم، ارتش عقب است و چون شرایط تروریستی و ناامنی ایجاد شده، نیروی زمینی سپاه در آنجا حضور دارد تا مأموریت داخلی خودش را انجام دهد. در واقع نیروی زمینی سپاه دارد از زاهدان دفاع می‌کند.

* امنیت زاهدان به اندازه تهران و اصفهان است

شادمانی تاکید کرد: گروهک‌های تروریستی نظیر ریگی و دیگران در این منطقه در حد قابل توجهی منهدم شدند اما چون استکبار دائما در صدد است تا در این منطقه ایجاد ناامنی کند، از عناصر کم ظرفیت و غافل و عناصری که زمینه‌های جذب از طرف دشمن دارند استفاده می کند تا گروه‌های دیگری را سازماندهی کند.

معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح گفت: زمانی تروریستها در زاهدان هم ترور و غارت می‌کردند و انفجاراتی هم داشتند ولی الان فقط در مرز هستند و در مرز هم عملیات‌هایشان پیوسته نیست بلکه محدود است در حالیکه وسعت مرزهای شرقی ما زیاد است.

شادمانی با بیان اینکه امروز نیروی زمینی سپاه و نیروی انتظامی وضعیت بسیار خوبی در منطقه ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: من با اطمینان می‌گویم امنیتی که در الان در زاهدان و سیستان و بلوچستان وجود دارد، مثل اصفهان و تهران است ولی خب طبیعیست، مرز در دسترس دشمن است و به جهت ضعفی که کشورهای هم‌جوار ما یعنی پاکستان و افغانستان برای کنترل این طور موارد دارند آن سوی مرزها برای تروریست‌ها امن است.

* ماموریت نیروی زمینی سپاه در مرزهای جنوب شرق تمدید شد

معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در پایان تصریح کرد: چند روز قبل با اتمام ماموریت 5 ساله نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق، این ماموریت برای یک دوره مشخص دیگر تمدید شد تا ضمن برقراری کامل امنیت پایدار، از اقدامات توسعه منطقه نیز پشتیبانی های لازم را بعمل آورد. این نیرو توانسته بخش اعظمی از کار را به ثمر برساند و امنیت را تأمین کند.

منیع: فارس