سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:06 - شنبه 05 اردیبهشت 1394

حذف ثروتمندان از قطار یارانه ها

هیس یارانه ها قطع شده اند!

هر چند در روزهای اخیر رسانه ها اعلام کردند که ۵ گروه از پردرآمدها از لیست یارانه بگیران حذف شده اند، اما با تکذیب نوبخت، نحوه حذف افراد در ابهام فرو رفت .

به گزارش اصفهان شرق به نقل از چشمه سار: سرانجام پس از چند روز تایید و تکذیب یارانه ای دولتمردان و سخنانی که جسته و گریخته، سعی در پنهان داشتن حقیقت داشت، پنج شنبه شب هفته گذشته، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف ثروتمندان را از قطار یارانه بگیران تایید کرد.

ربیعی با بیان اینکه حذف برخی ثروتمندان از دریافت یارانه طبق تکلیف قانونی بود، این کار در سال‌جاری ادامه خواهد یافت.
او توضیح میدهد که مجلس در بودجه سال ۹۳ دولت را مکلف کرده بود تا افراد غیرنیازمند را از چرخه یارانه بگیران حذف کند.

مجلس در سال ۹۴ هم حدود شش هزار میلیارد تومان را از بودجه پیشنهادی دولت حذف و دولت را مکلف کرد که به همین میزان افراد غیرنیازمند را از یارانه بگیران حذف کند.
ربیعی اما توضیح میدهد که براساس قانون بودجه سال ۹۴ باید آئین نامه ای را بنویسیم که هنوز این کار را آغاز نکرده ایم و امیدواریم روندی که از سال ۹۳ آغاز کرده ایم، امسال نیز ادامه یابد.

آنطور که وزیر کار اعلام کرده، تنها ۰٫۳درصد افرادیکه یارانه شان قطع شده معترض شده اند که آنها نیز پس از مشاهده اطلاعات قانع شده اند!
گویا این تعداد از ثروتمندان که یارانه شان قطع شده است، براساس تکلیف قانونی بودجه۹۳حذف شده اند و قطعیهای سال جاری در راهند.

*پنج سال گذشت

نحوه حذف یارانه ثروتمندان هنوز اطلاع رسانی نشده است.
هر چند در روزهای اخیر رسانه ها اعلام کردند که ۵ گروه از پردرآمدها همانند پزشکان، مالکان خودروهای لوکس، صاحبان صرافی، اعضای هیئت مدیره بانک‌ها، و شرکت های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور از لیست یارانه بگیران حذف شده اند، اما با تکذیب نوبخت، نحوه حذف افراد در ابهام فرو رفت.

سال گذشته در مناظره ایکه جمعه ها از شبکه یک پخش میشد، به مواردی همانند داشتن ماشینهای مدل بالا و یا بررسی حساب بانکی افراد اشاره شد که در نهایت بر بررسی حسابهای بانکی، تاکید شد و گویا در حذف اخیر نیز اطلاعات اقتصادی افراد مدنظر قرار گرفته است.
حال سوال اینجاست که چرا پولدارها تا امروز یارانه دریافت میکرده اند؟

در ۲۷ آذر سال ۱۳۸۹رییس جمهور وقت با حضور در رسانه ملی رسما آغاز اجرای قانون ھدفمندی یارانه‌ھا و ارائه حامل‌ھای انرژی با قیمت اصلاح شده را اعلام کرد و فردای آن روز با انتشار اطلاعیه‌ای از سوی دولت، تغییرات قیمتی حامل‌ھای انرژی را مشخص و قانون به اجرا درآمد.

این درحالی بود که قبل از آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها دولت نهم با فراخوان عمومی شروع به ثبت نام مردم و خوشه بندی بر مبنای منابع درآمد و دارایی‌ھایشان کرده بود تا آنھا را دھک‌بندی کند، فرم‌های عریض و طویل آماده شد؛ فرم‌هایی که ریز به ریز اطلاعات اقتصادی و شخصی خانوارها باید در آن پر می‌شد.
این طرح عظیم با صرف زمان قابل توجه از دولت و مردم و با هزینه ۷۰ میلیارد تومانی، به اجرا درآمد و مرکز آمار بر این اساس مردم ایران را به خوشه‌های سه گانه تقسیم کرد.

اما این مسئله به همینجاختم نشد، چرا که با گذشت مدت زمان کمی مشخص شد دهک بندی‌ها بر اساس دقت و ضابطه‌مند نبوده است.
همین عدم ثبت اطلاعات صحیح در مورد اقشار کم‌ درآمد و پردرآمد، موجی از التهاب در جامه ایجاد کرد تا جایی که رئیس دولت نهم مجبور شد تا از روند در پیش گرفته شده عقب نشینی کند و تصمیم بر این شد که خوشه‌بندی‌ها رها شده و همه مردم مشمول دریافت یارانه‌های نقدی شوند.
اعتماد به مردم و طرح خودانصرافی، اولین گام دولت یازدهم برای حذف یارانه ثروتمندان بود و با اجرای این طرح در دوره زمانی ۲۰ تا ۳۱ فروردین ماه ۹۳از مردم خواست تا در صورت عدم نیاز به دریافت یارانه، برای کمک به دولت از دریافت یارانه انصراف دهند. نتیجه این طرح نشان داد که حدود ۹۰ درصد مردم بار دیگر برای دریافت یارانه متقاضی شده‌اند.
دولت یازدهم در حالی که فقط ۸ ماه و نیم از آغاز کارش می‌گذشت، مرحله دوم هدفمندی را کلید زد، دولت در بحبوحه ماجرای دعوت به انصراف از دریافت یارانه، بحث افزایش قیمت بنزین و گاز را به میان کشید و اعلام کرد که از اول اردیبهشت، یعنی از فردای اتمام مهلت انصراف، قیمت بنزین و گاز را بالا خواهد برد، همین یک موضوع باعث شد افراد زیادی انصراف ندهند.

*اجبار برای حذف

دولت یازدهم علی رغم آنکه در تبلیغات انتخاباتیش نشان داد که دل خوشی از یارانه نقدی ندارد و کارشناسانش نیز پرداخت یارانه به این شیوه را مردود دانسته بود اما در عمل نشان داد که حاضر نیست ریسک حذف یارانه را بپذیرد.
با این وجود مجلس در بودجه۹۳دولت را مجبور به حذف یارانه پردرآمدها کرد. در نهایت اواخرسال گذشته اعلام شد که یارانه خارج نشینان قطع شده است.

با رفتن بودجه ۹۴ به مجلس بحث حذف یارانه ها پررنگ تر شد،اما دولت رقم یارانه‌ها را همانند سال ۹۳ بدون تغییر دیده بود تا نشان دهد که همچنان قصد حذف یارانه پردرآمدها را ندارد.

اما مجلس تعدیل این رقم را نهایتا در روزهای اخیر سال ۹۳ تصویب کرد.
نمایندگان منابع یارانه نقدی را بیش از ۷ درصد کاهش دادند و به این ترتیب شمارش معکوس برای حذف بخشی از یارانه‌بگیران، آغاز شد.
بودجه منابع یارانه نقدی از ۴۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دولت در بودجه۹۴ به ۳۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و بنابراین دولت چاره ای به غیر از حذف خانوارهای پردرآمد نخواهد داشت.

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس اعلام میکند که با تجدید نظر در شیوه پرداخت یارانه ها موافق است اما با پرداخت یارانه برای تمام اقشار جامعه به صورت مساوی و نقدی مخالف است.

او توضیح میدهد که در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به پرداخت نقدی، غیرنقدی، کمک به مسکن و …اشاره شده است.
فولادگر تاکید میکند که برای اجرای مرحله بعد قانون هدفمندی یارانه هاشیوه پرداخت یارانه باید تغییر کند و صرفا حذف یک دهک نباید مورد نظر باشد.


همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار