سرویس: اجتماعی » علمی 16:06 - جمعه 04 اردیبهشت 1394

اینجا اصفهان؛ پایتخت پزشکی ایران می‌شود

همه چیز این روزها در اصفهان به رنگ اصفهان است ؛ رنگی که همه چیز را در بر می گیرد ، از صنایع دستی و کالاهای زینتی اصفهان گرفته تا صنعت و سیاستمداران این شهر پر حادثه. اما روی دیگر سکه که می توان گفت این روزها به سادگی از کنار آن در حال عبور هستیم ، روی پایتخت پزشکی ایران است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایمنا، یادم می آید روزگاری دور در روستاهای اصفهان خودمان که از آن جمله می توان به جرقویه علیا و سفلی نام برد پزشکانی بودند که آن ها را دکتر هندی می گفتند. در ابتدای انقلاب و جنگ بود که کمبود پزشک باعث شده بود که پزشکان هندی کسب و کار پر رونقی در کشور ایران و بالاخص اصفهان داشته باشند. همه جا از آن ها به عنوان دکتر هندی نام می بردند و طبابت بومی در روستاها جایی نداشت. این موضوع گذشت و با پیشرفت دانشگاه های پزشکی کشور، پزشکان ایرانی جای هندی ها را در طبابت گرفتند. یادمان نمی رود که بسیاری از بیماران از شهرهای مختلف برای درمان به سوی پایتخت روانه می شدند که این نیز یکی از موضوعاتی بود که همیشه در حوزه پزشکی یک عیب بزرگ برای کشور ما محسوب می گردید. اما این روزها به مدد تلاش و کوشش جوانان ایرانی نیاز به پزشکان متخصص در شهرها کم شده است و به ندرت پیش می آید که این مهاجرت ها همیشگی باشد.
اما موضوعی که ما را بر آن داشت تا نگاهی گذرا به این رویداد داشته باشیم این است که بگوییم آقایان مسوول؛ اینجا اصفهان است، شهری که می تواند پایتخت پزشکی ایران شود. برای این موضوع دلایل خاصی وجو دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :
۱- شهرک سلامت: این شهرک با هدف ارائه خدمات پزشکی به مردم اصفهان و انگیزه جذب بیماران خارج از کشور (توریسم سلامت) در حال احداث است. استقرار پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و بهره گیری از دانش روز پزشکی در راستای کاهش هزینه ها و بهره گیری از فضای مناسب جهت بهبود بیماران از اهدافی است که با ساخت شهرک سلامت در حاشیه اتوبان آقابابایی برای اولین بار در ایران محقق خواهد شد. آمار توریسم سلامت در دنیا نشانگر هزینه های بالای درمانی در کشورهای اروپایی است و بهره گیری کشورهای آسیایی از فناوری های روز و موهبت های الهی باعث سرازیر شدن این نوع از گردشگران به مراکز مجهز و شهرهای زیبای دنیا همچون بانکوک، کوالالامپور و… شده است. اصفهان با توجه به دارا بودن آب و هوای چهارفصل و زیبایی های خدادادی و بهره گیری از دانش روز پزشکی دنیا خواهد توانست سرآمد جذب توریسم سلامت کشور باشد. احداث شهرك سلامت يكي از طرح های منحصر به فرد اصفهان است كه شهرداري با واگذاري زمين و صدور پروانه سهم ۲۵ درصدي در احداث اين پروژه دارد. نخستین شهرک سلامت در زمینی به مساحت ۳۵ هزار متر مربع با هدف تمرکز زدايي مطب‏ها و مراکز درماني و بهداشتي، کاهش مشکلات ترافيکي و دسترسي آسان مردم به مراکز درماني و بهداشتي، بارزترین نمونه مشارکت شهرداری با بخش خصوصی است.
۲- موقعیت جغرافیایی: اصفهان شهری است که از نظر جغرافیایی همجوار شهرهایی است که برخی توان پزشکی آنچنانی ای ندارند و دسترسی به اصفهان برای آن ها راحت تر از دسترسی به شهری مانند تهران است. استان هایی مانند چهارمحال بختیاری، کهگلویه و بویر احمد، یزد، لرستان، سمنان و مرکزی که شهرهایی مانند دلیجان، محلات، خرم آباد، شهرکرد، یاسوج و حتی استان های غیرهمجوار مانند بوشهر، خوزستان، ایلام و حتی همدان در این زمره قرار می گیرند .
۳- موقعیت گردشگری: اصفهان با توجه به داشتن هتل ها و مهمانپذیرهای متعدد برای اسکان مسافران یکی از بهترین مکان هایی است که می تواند پذیرای بیمارانی باشد که همراهانی نیز برای مراقبت دارند. از سوی دیگر داشتن ترمینال های مسافربری، دارا بودن فرودگاه و خط راه آهن از دیگر مسایلی است که نیاز حمل و نقل بین شهری را برای بیماران هموار می نماید. وجود آثاردیدنی شهری و غیر شهری نیز می تواند برای بیماران یک موهبت باشد ؛ چه بسا اینکه این آثار دیدنی می تواند در روحیه بیماران و همراهان آن ها خاطره مثبتی را داشته باشد.
۴- موقعیت آکادمیک و علمی : استان اصفهان با داشتن دانشگاه های پزشکی مانند علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی کاشان یکی از شهرهایی است که همیشه در تربیت پزشکان متخصص کوشا بوده است .وجود استادان علمی و پزشکی در استان اصفهان ، کلینیک های تخصصی چشم ، قلب و پوست و مو در اصفهان ، پژوهشکده رویان در اصفهان و بیمارستان های دولتی و خصوصی باعث می شود که امکانات مناسبی در اختیار بسیاری از بیماران قرار گیرد.
۵- موقعیت شهری: اصفهان شهری است که موقعیت شهری و گستردگی شهری آن محدود است و در نتیجه رفت و آمد در این کلان شهر می تواند بسیار راحت تر از شهری مانند تهران انجام گیرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.