سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:22 - چهارشنبه 02 اردیبهشت 1394

مدیر پایگاه جهانی نقش جهان خبر داد

طراحی و بازسازی سنگفرش‌های آسیب‌دیده میدان نقش جهان

مدیر پایگاه جهانی نقش جهان گفت: سنگفرش میدان امام (ره) که در نقاط مختلف دچار آسیب شده بود، در حال طراحی و بازسازی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ فریبا خطابخش اظهار کرد: سنگفرش‌های میدان امام (ره) با همکاری سازمان نوسازی و زیباسازی در حال طراحی ویژه‌ای است.

وی با بیان اینکه طرح پیشنهادی باید در شورای فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به تصویب برسد،‌ افزود: احتمال می‌رود در سه ماه آینده این کار وارد فاز اجرایی شود.

مدیر پایگاه جهانی نقش جهان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه‌های مرمتی در دست اجرا در میدان اشاره کرد و گفت: برای مرمت گنبد 332 میلیون تومان، مرمت عمارت عالی‌قاپو 332 میلیون تومان و مرمت غرفه‌های طبقه دوم بازار قیصریه اعتباری بالغ بر 80 میلیون تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: عملیات مرمت نورگیر مسجد شیخ لطف‌الله با اعتباری بالغ بر هشت میلیون تومان و مرمت ناودان‌های عالی‌قاپو با اعتباری بالغ بر 10 میلیون تومان از محل اعتبارات سال 93 نیز آغاز شده است.

خطابخش همچنین با بیان اینکه نصب سیستم دوربین مدار بسته در عمارت عالی‌قاپو با اعتباری حدود 30 میلیون تومان در حال انجام است، گفت: برای انجام عملیات نصب تابلوهای معرفی و راهنمایی نیز حدود 51 میلیون تومان هزینه شده است.

سنگفرش میدان نقش جهان یا میدان امام (ره) به عنوان بزرگ‌ترین میدان تاریخی ثبت شده در فهرست یونسکو از وضعیت خوبی برخوردار نبود.

در سال گذشته عبور اسب‌ها در میدان نقش جهان به مناسبت جشنواره بین‌المللی میراث ناملموس سبب آسیب به بخشی از آسفالت و سنگفرش این میدان شده بود.

به گزارش فارس، میدان نقش جهان در تاریخ هشتم بهمن 1313 به شماره 102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت 1358 به شماره 115 جزو نخستین آثار ایرانی بود که به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

منیع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.