سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:08 - چهارشنبه 02 اردیبهشت 1394

رسانه‌ها مدافع قانون باشند

حذف یارانه پُردرآمدها “خوب” یا “بد”؟!

همانطور که نوبخت اعلام کرده حذف یارانه پردرآمدها از سال ۹۳ در دولت کلید خورده و این فرایند در سال جاری هم ادامه دارد، اما باوجود اینکه شجاعت دولت در اجرای این بند از قانون قابل تقدیر است، انتشار مجدد برخی خبرهای سوخته جای سوال دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از تسنیم، سال 93 درحالی برای دولت، مجلس و مردم تمام شد که اجرای یک بند از قانون بودجه تقریباً به دغدغه همگانی تبدیل شده بود چراکه براساس بودجه 93 دولت ملزم به اصلاح دهک‌های درآمدی و حذف یارانه گروه های بالای درآمدی بود.

با این مصوبه، سال 93 برای دولت و مردم درحالی آغاز شد که سیاست های جراحی اقتصادی ایران وارد فاز دوم و دور جدید افزایش قیمت ها در بخش حامل های انرژی شد.

در این مرحله از اجرای قانون دولت باید طبق مصوبه مجلس تغییراتی را در فهرست یارانه بگیران اعمال می کرد و همین شد که از دهه آخر فروردین 93 با اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها از متقاضایان دریافت یارانه ثبت نام جدید شکل گرفت.

بعد از آنکه ثبت نام به اتمام رسید و نتایج اعلام شد مردم و رسانه ها منتظر برنامه دولت برای پرداخت یارانه نقدی در ماه های آتی بودند چراکه مسؤولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها در زمان ثبت‌نام یارانه نقدی در فاز دوم به تسنیم گفته بودند راستی‌آزمایی اطلاعات ثبت‌نامی‌ها از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود .

هرچند از زمان اعلام این برنامه دولت چند ماه گذشت و خبری از راستی آزمایی نشد ولی در ماه های پایانی سال 93 بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به رسانه ها اعلام کرد که دولت یازدهم حذف یارانه پردرآمدها را آغاز کرده است!

سخنگوی دولت در همین ارتباط گفته است: “اما باید تأکید کنم که حذف خانوارهای پردرآمد از مدت ها قبل در راستای تبصره 21 قانون بودجه شروع شده اما ضرورت ندارد که رسانه ای شود و در باره آن در رسانه ها گزارش منتشر شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به این سوال که چه گروه هایی برای حذف از یارانه از سوی دولت شناسایی شده اند گفت: نخست کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و افزایش قیمت ها شامل آنها نمی شود و همچنین کسانی که درآمدهای بالا دارند که از سوی وزارت تعاون و رفاه در حال بررسی است.”

بنابراین دولت یازدهم از سال 93 حذف یارانه دهک های درآمدی را آغاز کرده بود و همانطور که در بالا به آن اشاره شد طبق اعلام سخنگوی دولت در سال جاری هم این رویه ادامه خواهد داشت.

اما باوجود اینکه قبلاً اعلام شده بود دولت در سال جاری قصد حذف یارانه پردرآمدها را دارد و البته مجلسی‌ها در بودجه 94 هم دولت را ملزم کرده اند که یارانه خانوارهای پردرآمد (شناسایی به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بُعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد) را قطع کند انتشار برخی خبرها و گزارش ها که بیشتر از آنکه جنبه خبری داشته باشد به تشویش اذهان عمومی ختم می شود قابل تامل است.

روز قبل خبری آمد که یارانه 5 گروه در سکوت خبری و بدون اطلاع رسانی حذف شده است! هر چند این خبر چند ساعت بعد از سوی سخنگوی دولت در رسانه ملی تکذیب شد اما برخی رسانه ها درحالی به این موضوع پرداختند که دولت قبلاً اعلام کرده بود قصد ندارد در این زمینه مدام به اعلام خبرهای مختلف بپردازد.

هدف از این تصمیم دولت هم کاملاً مشخص است چراکه کابینه قصد ندارد با اجرای سیاستی که اتفاقا الزام قانونی دارد و در این مدت همواره مورد نقد بوده که چرا دولت به انجام آن نمی پردازد مدام سخن بگوید تا در جامعه نگرانی ایجاد شود.

هرچند منظور از نگرانی در جامعه این نیست که دولت یارانه دهک های کم درآمد را حذف خواهد کرد چراکه این مورد به دفعات از سوی رئیس دولت و سایر مردان اقتصادی کابینه مورد تاکید قرار گرفته که بنا نیست یارانه کم درآمدها و اقشار متوسط حذف شود.

ولی نکته اینجاست که درحالی برخی رسانه ها به نقد اقدام دولت مبنی بر حذف یارانه پردرآمدها می پردازند که ظاهراً از یاد برده اند ایامی را که مدام از مسئولان سوال می کردند چرا دولت یارانه پردرآمدها را حذف نمی کند؟!

حال که دولت یازدهم عزم خود را برای حذف یارانه دهک های بالای درآمدی جزم کرده است انتظار می رود رسانه هایی که پیش از این روز شمار عدم حذف یارانه گروه های بالای درآمدی را سر لوحه کار خود قرار داده بودند، به جای انتشار خبرهای کهنه و سوخته حاشیه ساز که موجب تشویش اذهان عمومی می شود به دولت در اجرای این بند از قانون کمک کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.