سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:12 - سه شنبه 01 اردیبهشت 1394

خبرنگاران خانه مطبوعات اصفهان خواستار شدند

تجدیدنظر در نحوه اجرای طرح بیمه خبرنگاران

اعضای خانه مطبوعات استان اصفهان طی بیانیه‌ای از مسئولان وزارت ارشاد درخواست کردند که با تجدیدنظر در نحوه اجرای طرح بیمه خبرنگاران، ابتدا زیرساخت‌های قانونی و اجرایی آن را فراهم سازند.

به گزارش اصفهان شرق؛  در پی اقدام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص قطع بیمه خبرنگاران، اعضای خانه مطبوعات اصفهان بیانیه‌ای علیه این اقدام صادر کردند.

در ابتدای این بیانیه آمده است:‌ با توجه به اقدام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بیمه خبرنگاران و نحوه اجرای این آئین‌نامه، متأسفانه به جای تقویت امنیت شغلی و افزایش رفاه اجتماعی جامعه زحمتکش خبرنگار موجب تشویش و احساس ناامنی شغلی در بین این قشر شده که لازم است مسئولان محترم که قطعا از سر دلسوزی و برای بهبود اوضاع به این کار اقدام کرده‌اند در نحوه عملکرد و اطلاع‌رسانی خود تجدیدنظر فرمایند.

در این خصوص ذکر چند نکته بی‌تأثیر نیست؛

قانون مطبوعات به صراحت مدیران مسئول را ملزم به استخدام و بیمه خبرنگاران کرده که در درجه اول شایسته است، مدیران محترم نسبت به اجرای قانون بیش از پیش خود را متعهد و مقید بدانند.
با توجه به اینکه وضعیت شغلی حرفه‌ای و استخدامی جامعه خبری و نویسندگان رسانه‌ها با تغییر هر دولت و جابه‌جایی مسئولان امر به وسیله صدور آیین‌نامه‌های جدید و بخشنامه‌های پی در پی دچار تغییرات و تنش‌های فراوان می‌شود، ضرورت دارد نمایندگان محترم مجلس نسبت به اصلاح و تکمیل و به‌روزرسانی قانون مطبوعات سریعا اقدام کنند و یا مسئولان محترم وزارت ارشاد با ارائه لایحه مربوطه، جامعه خبری و رسانه‌ای را از بلاتکلیفی و اعمال مدیریت‌های سلیقه‌ای نجات دهند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است:‌ ایجاد صندوق حمایت از نویسندگان و خبرنگاران اگر چه در اجرا مواجه با مشکلات و نواقصی شد اما بی‌شک اقدامی ارزشمند و مؤثر در راستای بهبود نسبی وضعیت شغلی خبرنگاران بود اما متأسفانه از چند ماه پیش زمزمه (تهدید) تغییرات اساسی در آن به گوش رسید اما هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تغییرات مربوطه به این شدت اجرایی شود. بدیهی است اگر طرحی دارای اشکالات و نواقص هست به جای بایکوت کردن و حذف یکباره، به اصلاح آن، آن هم با در نظر گرفتن شرایط اقدام شود.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است:‌ مسئولان محترم وزارت ارشاد در طراحی آیین‌نامه‌ای که اطلاعات شفافی از آن در دست نیست، توجه کافی به استان‌ها نداشته‌اند و همچون بسیاری از طرح‌های دیگر صرفا بر اساس تحقیقات میدانی در مرکز (تهران) طراحی و اجرا صورت گرفته، شاهد قضیه بلاتکلیف بودن هزاران خبرنگاری است که در دفاتر نمایندگی نشریات و خبرگزاری‌های مستقر در شهرستان‌ها مشغول به فعالیت هستند. اکثر این افراد یا بیمه نیستند و یا به طرق مختلف خود را تحت پوشش قرار داده‌اند و اکثر دفاتر مرکزی مستقر در تهران حاضر به تحت پوشش قرار دادن و استخدام این افراد نیستند و به جز این قشر، تعداد زیادی خبرنگار و نویسنده پاره وقت نیز وجود دارند که با حداقل دستمزد مشغول به کار بوده و بیمه شدن برای آنان رؤیایی بیش نیست.

این بیانیه می‌افزاید:‌ اعلام شده تغییرات به وجود آمده در بیمه خبرنگاران برای حفظ استقلال حرفه‌ای ایشان است در صورتی که شواهد نشان می‌دهد – اگر این ادعا صحیح باشد- با اجرای طرح جدید، استقلال نشریات مورد تهدید قرار می‌گیرد، چرا که تا دیروز دولت با خبرنگار طرف بود و امروز با مدیر مسئول (جامعه خبری) و در واقع با قطع بیمه خبرنگاران یک رسانه (به هر دلیل) استقلال کل آن رسانه مورد خدشه واقع می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد، چه تدبیر و تضمینی برای اجرای دقیق و کامل این آئین‌نامه (بیمه خبرنگاران) پیش‌بینی کرده‌اند و آیا طبق قانون، دولت می‌تواند بخش خصوصی را وادار به اجرای بخشنامه‌های دولتی کند؟ اگر چنین است، راهکار مربوطه چیست؟ و در صورت تخطی مدیران مسئول از این دستورالعمل چه اتفاقی خواهد افتاد و تکلیف خبرنگار از اینجا رانده و از آنجا مانده، چه می‌شود؟

بیانیه خانه مطبوعات تاکید می‌کند: آیا مسئولان محترم ارشاد نسبت به مشکلات ریز و درشت نشریات و مدیران مسئول واقف هستند؟ و آیا می‌دانند که اکثر نشریات (به جز نشریاتی که حمایت دولتی را دارا هستند) با چه خون دل و مشقاتی نسبت به انتشار نشریه اقدام می‌کنند؟ و آیا تحمل اضافه شدن این بار جدید مالی به دوش خود را دارند؟ البته می‌دانیم که ارشاد حق بیمه خبرنگاران را تقبل کرده اما آیا پاسخگوی تعهدات بعدی و تبعات آن نیز هست؟

در ادامه این بیانیه عنوان شده است: قضیه بیمه خبرنگاران، گریبان خانه‌های مطبوعات را نیز گرفته و اعلام شده اعضای این تشکل‌های «مردمی» باید تحت پوشش بیمه رسانه مربوطه باشند. حال آنکه بسیاری از خبرنگاران فعال که تمام وقت همت خود را صرف این شغل کرده و با شرایط سخت مالی و اجتماعی عاشقانه وظیفه خود را انجام می‌دهند، طبق نظر آقایان حق عضویت در خانه مطبوعات را ندارند، چرا که مدیر مسئول مربوطه نسبت به بیمه ایشان اقدام نکرده است! سؤال اینجاست که برای تشکل‌هایی که اولا غیردولتی هستند و ثانیا اساسنامه خود را از طریق مراجع رسمی به ثبت رسانده‌اند، می‌توان تعیین تکلیف کرد؟ و اساسنامه رسمی آنان را با یک بخشنامه تغییر داد؟ در این خصوص گفتنی بسیار است که در جای خود خواهیم گفت.

این بیانیه در پایان می‌افزاید: کلام آخر اینکه امیدواریم در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت بتوانیم با در نظر گرفتن شرایط و اجرای صحیح و اصولی قانون، نسبت به حل مشکلات و کمک به پیشرفت کمی و کیفی رسانه‌ها حرکت کنیم. انتظار اعضای خانه مطبوعات استان اصفهان به عنوان اولین تشکل رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران از مسئولان محترم این است که با تجدیدنظر در نحوه اجرای طرح بیمه خبرنگاران، ابتدا زیرساخت‌های قانونی و اجرایی آن را فراهم سازند و با مشارکت واقعی دست‌اندرکاران مربوطه به ویژه تشکل‌های مطبوعاتی، نسبت به بهبود شرایط حرفه‌ای جامعه خبری اقدام کنند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.