سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:19 - دوشنبه 31 فروردین 1394

جشنی به رنگ اصفهان

“چشمه پاچنار” يكي از جذابیت‌های دیدنی کوه صفه است

چشمه پاچنار يكي از جذابیت‌های کوه دیدنی صفه است که در ارتفاع ۱۸۵۰ متری واقع شده است. وجود این چشمه زیبا موجب ایجاد سرسبزی در این نواحی شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ کوه صفه اصفهان را که می‌شناسید؟!، کوهی که در روزهای پایانی هفته میزبان تعداد زیادی از شهروندان اصفهان است و مردم با گردش در این کوه زیبا جان تازه‌ای می‌یابند برای آغاز هفته پر از مشغله کاری. در واقع وجود این کوه در جنوب اصفهان موجب ایجاد خصوصیات آب و هوایی ویژه‌ای در این منطقه شده است، ارتفاع آن وجود خصوصیات ویژه زمین شناسی این ناحیه به جذابیت‌های این کوه باشکوه افزوده است.
شاهدژ
قلعه معروف شاهدژ در بلندترین نقطه این ناحیه قرار گرفته است که تا همین اواخر در مورد ویژگی‌های زمین شناسی آن هیچ گونه شواهدی وجود نداشت. صفه از نظر ویژگی‌های زمین شناسی کوهی سخت و مقاوم است که با لایه‌هایی از سنگ‌های آهکی پوشیده شده است، بنابراین می‌توان گفت در زمان‌های گذشته این کوه پهترین مکان برای ایجاد قلعه شاهدژ برای مقاصد نظامی بوده است. مهمترين بخش قلعه شاهدز همان قلعه مركزي (ارك) است كه مشهور به قلعه ديو است و در قلّه شمال شرقي كوه صفه قرار دارد و از دور دست نشانه‌هاي آن ديده مي‌شود.

چشمه پاچنار
چشمه پاچنار يكي دیگر از جذابیت‌های این کوه دیدنی است که در ارتفاع ۱۸۵۰ متری واقع شده است، وجود این چشمه زیبا موجب ایجاد سرسبزی در این نواحی شده و به همین دلیل گذشتگان نام آن را پاچنار را مکانی با درختان سرسبز می‌نامند. برای مشاهده اصفهان به دور از شلوغی های روزانه و رفع خستگی خود می‌توانید به این مکان زیبا سفر کرده و لحظاتی را با آرامش سپری کنید.
البته در این بین در کوه صفه غارهای متعددی نیز وجود دارد که گردشگران و کوهنوردان زیادی را مجذوب خود کرده است، از این دست غارها می‌ توان به غار بیدستون (غار انجیری/ انجیلی)، غار قنبر، غار کسرا، غار گنگ آباد، غار کفتار (در دره دوزخ)، غار دست‌کند “چکاد” (کار گروه چکاد) و غار دست‌کند “الله” توسط پهلوان صادق که تخریب شده (پشت گردنه باد) نام برد.

غار سیمرغ جدیدترین غار کشف شده در این ناحیه
از مهمترین غارهای تازه کشف شده نیز می‌توان به غار سیمرغ اشاره کرد، تیم غارشناسی اصفهان اواخر سال 91 بود که این غار شگفت انگیز را کشف کرد و می‌توان به یقین گفت این غار یکی از بی‌نظیرترین غارهای شناخته شده در کوه صفه اصفهان است.
غار سیمرغ در ارتفع ۲ هزار متری از سطح دریا واقع شده و از سه حلقه چاه بسیار تنگ و باریک تشکیل شده است.
در پایان سومین حلقه از چاه‌های این غار، دو دهلیز وجود دارد یکی از این دهلیزها به بن بست ختم شده و دیگیری در آخر مسیرش آنقدر باریک است که دیگر ادامه راه غیرممکن می‌شود.
البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که غار سیمرغ بسیار تنگ است و احتمال ریزش در آن وجود دارد بنابراین برای ورود به آن نیاز به آمادگی کامب و رعایت دقیق موارد ایمنی است بنابراین اگر به تجهیزات مجهز نیستید و اصول اولیه غارنوردی را نمی‌دانید به هیچ عنوان وارد این غار سیمرغ نشوید.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.