سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 23:45 - یکشنبه 30 فروردین 1394

به دنبال یک اطلاعیه:

آیا سهمیه سوخت مناطق محروم فدای نبود زیرساخت های حمل و نقل می شود

بر اساس اطلاعیه سازمان راهداری و حمل و نقل در تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل برون شهری بر اساس پیمایش ناوگان، این نکته مطرح می شود که همه جای ایران مجهز به شرکت های مسافربری نیست.

به گزارش ولی الله عرب مختاری از خبرنگاران اصفهان شرق: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور طی اطلاعیه ای اعلام کرد که از اردیبهشت ماه سال جاری تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل برون شهری، بر اساس پیمایش ناوگان صورت می گیرد و ملاک این پیمایش نیز اخذ بارنامه تمبردار دولتی و صورت وضعیت مسافری از باربری ها و شرکت های مسافربری توسط رانندگان ناوگان می باشد.
این در حالی است که زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح؛ از جمله راه اندازی دفاتر حمل و نقل بار و مسافر در همه نقاط کشور صورت نگرفته یا در برخی محور ها امکان پذیر نمی باشد.
یکی از مشکلات این طرح که توسط برخی فعالان در عرصه حمل بار مطرح می شود، نبود باربری فعال، در بعضی از نقاط و محورها از جمله بخش جرقویه سفلی می باشد که در برخی موارد بخش عمده ای از مسیر بدون بارنامه طی می شود؛ ازجمله با توجه به نبود باربری فعال در این بخش، رانندگان ساکن بخش برای دریافت بارنامه مجبورند، به باربری های اصفهان و یا شهرضا مراجعه نمایند و این مسیر رفت و بر گشت تا اصفهان، در بارنامه دیده نمی شود و یا کسانی که برای عشایر بار می برند، روزانه صدها کیلومتر در جاده های خاکی مراتع طی مسیر می کنند، در حالی که در مبداء و مقصد خبری از باربری جهت صدور بارنامه نیست.
در صورت اجرای طرح مذکور سهمیه سوختی به این ناوگان تعلق نخواهد گرفت و ضمن قطع خدمت رسانی به بخشی از جامعه و پیدایش معضلات متعدد؛ فعالان در این عرصه نیز متضرر می شوند.
برای نمونه به فصل ترک قشلاق و رفتن عشایر به ییلاق نزدیک می شویم و کامیونی که می خواهد دام یا اثاثیه عشایر جرقویه، مستقر در مرز استان های فارس یا یزد را به سبزه کوه در چهارمحال و بختیاری انتقال دهد، دست کم حدود 300 کیلومتر را باید طی کند، اما به دلیل نبودن باربری در مبدا، پس از طی بخش عمده ای از مسیر، در شهرضا یا دهاقان می تواند بارنامه بگیرد، و باربری بعدی در بروجن در فاصله 40 یا 60 کیلومتری مبدا است و مسیر قبل از مبدا و بعد از بابری مقصد که اصل مسیر است، بدون بارنامه طی می شود.
در این راستا پیشنهاد می شود مسوولان محترم قبل از اجرای طرح، همه جوانب را بررسی و فرصت ها و تهدید ها و چالش ها را کارشناسی و بعد اقدام به اجرای طرح نمایند.
از جمله پیشنهاد می شود به جای ملاک قراردادن بارنامه، با فراهم کردن زیرساخت ها و توزیع تجهیزات؛ نصب و فعال سازی سامانه GPS روی ناوگان حمل و نقل را در دستور کار قرار دهند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.