سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:09 - یکشنبه 30 فروردین 1394

گزارش/

‌حفاظت شبانه روزی از ریه های تنفسی نصف جهان‌

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به وضعیت کنونی منطقه ناژوان اصفهان گفت: به منظور حفظ پارک طبیعی ناژوان، تحت هیچ شرایطی اجازه تغییر کاربری نمی دهیم و سیستم انتظامی به صورت شبانه روزی در منطقه ناژوان مستقر هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛ گفته می شود مالکان باغ های ناژوان باغ های خود را می خشکانند تا بتوانند از جهاد کشاورزی مجوز تغییر کاربری بگیرند اما تغییر کاربری ناژوان به گفته بسیاری تیشه بر ریشه ریه اصفهان است و اگر این موضوع صحت داشته باشد، دیگر جایی برای نفس کشیدن باقی نمی‌گذارد.

خشکسالی و کافی نبودن آب در سال های اخیر و نبود مشوق برای کسانی که مالکان اراضی در ناژوان هستند، دلایلی است که سبب شده بسیاری از مالکان، عطای داشتن این اراضی و باغ ها را به لقایش ببخشند، از طرفی مالکان اعتقاد دارند که با قیمت های اندکی که زمین ها از آنها خریداری می شود، نمی توانند سرمایه ای برای زندگیشان داشته باشند.

اکنون نیمی از باغ های ناژوان خشک شده و کمربند سبز اصفهان ناقص شده، چرا که روزگاری اگر به این منطقه از دور نگاه  می کردین از آتشگاه تا دنباله رودخانه که به ماربین معروف است، زنده رود، مثل ماری خزنده از وسط سبزه زارها حرکت می کرد و تماماً از درخت پوشیده شده بود، اما اکنون بسیاری از باغ ها تغییر کاربری داده اند.

بیش از یک دهه پیش وقتی “طرح جامع اراضی ناژوان” در انتظار مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری اصفهان ماند اما هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرد که ناژوان روزگاری رنگ پیری و خشکی به خود بگیرد اما حالا با تصویب 1200 هکتاری این منطقه در طرح جامع اراضی باز هم این منطقه با مشکلات زیادی روبرو است.

برخورد جدی با خشک کردن درختان ناژوان با هدف تغییر کاربری

مدیر طرح ساماندهی ناژوان در این زمینه اظهار داشت: شهرداری طرحی بر روی زمین های مردم قرار نداده و بر اساس طرحی که مدیریت کلان استان که شامل مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی و شورای توسعه و برنامه ریزی استان مصوب کرده است.

غلامرضا ساکتی افزود: ما به منظور حفظ  پارک طبیعی ناژوان، تحت هیچ شرایطی اجازه تغییر کاربری نمی دهیم و سیستم انتظامی به صورت شبانه روزی در منطقه ناژوان مستقر هستند و در صورت بروز تخلف در اسرع وقت موضوع پیگرد قانونی می شود.

وی تصریح کرد: مالکان شاید در حد یک آلاچیق و اتاقک با مجوز جهاد کشاورزی بتوانند ساخت و ساز کنند، ولی بیشتر از این مقدور نیست و اگر تخلفی هم صورت بگیرد در کمیسیون ماده 100 مطرح شده و تخریب می شود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اعلام اینکه هیچگونه ظلمی در حق مردم نمی شود و شهرداری بودجه های کلانی را صرف حفظ این محیط کرده، گفت: اراضی که در حاشیه رودخانه و خط سبز است، با توافق مالکین خریداری می شود و برای توسعه فضای سبز و توسعه گردشگری به پارک جنگلی تبدیل می شود.

وی افزود: شهرداری اصفهان طرحی برای خرید ارزان اراضی ندارد و این موضوع به شورای توسعه برنامه ریزی استان برمی‌گردد.

ساکتی با تاکید بر اینکه ما با شدت هر چه تمام تر در حفظ ناژوان کوشش می کنیم و در حد خودمان رسالتی که داشته ایم را انجام داده ایم، خاطرنشان کرد: در همین زمینه شهرداری مدیریت خود را راستای حفظ و توسعه فضای سبز اصفهان انجام داده که این اقدامات شامل استفاده از گیاهان مقاوم به کم آبی بوده و گیاهانی مثل ارس یا بلوط زاگرس که نسبت به کم آبی مقاوم تر هستند.

وی بیان کرد: شهرداری هم چنین در راستای حفظ و نگهداری از درختانی که بالای 5-4 سال سن دارند با مکاتبه با جهاد کشاورزی به سم پاشی آنها اقدام می کند و با حمایت از مردم این منطقه دیوارهای مخروبه باغ هایی که حصار دارند را ترمیم می کند.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.