سرویس: اجتماعی » علمی 11:44 - پنجشنبه 27 فروردین 1394

پیشگیری بهتر از درمان:

پوست زیبایی که طعمه نیش پشه می شود/ آیا همه چیز در پیشگیری خلاصه خواهد شد

شیوع بیماری سالک در شرق اصفهان سالهاست که موضوع مهم کارگروه بهداشت شهرستانی است و در این خصوص سال گذشته موضوع پیشگیری در کنار درمان از سوی بهداشت مطرح شد.

به گزارش اصفهان شرق: سالك يك عفونت انگلي پوست است كه توسط  پشه خاكي منتقل مي شود و ايجاد ضايعه پوستي مي كند. پشه هاي خاكي پس از گزش افراد مبتلا به سالك يا جوندگان مبتلا، آلوده مي شوند و در گزشهاي بعدي موجب انتقال انگل به افراد سالم مي گردد. معمولاً پس از چند روز تا چند ماه محل گزش مختصر قرمز سپس متورم و حالت جوش مانند مي شود و بتدريج از وسط زخمي ايجاد مي شود و اطراف آن قرمز مي گردد. ممكن است اين ضايعه خشك يا داراي ترشح باشد. بدنبال چند بار گزش ممكن است چندين زخم در فرد ايجاد شود.

با انجام اقدامات مراقبتي، مراجعه به موقع و سريع و درمان بيماري مي توان از عوارض بيماري پيشگيري نمود. به شرط آنكه درمان منظم ، كامل و به مدت كافي باشد. درمان ناقص موجب مقاوم شدن انگل و شدت عوارض مي گردد. بهبودي كامل بيمار به همكاري خوب و مراجعه منظم بيمار به مركز درمان كننده بستگي دارد.

درمان منظم و به مدت لازم موجب از بين رفتن انگل در زخم و بهبودي مي شود و مانع از انتقال بيماري به ديگران مي شود. بعلاوه پيشگيري ازگزش پشه و پوشاندن دائمي زخم مي باشد. ساير اقدامات لازم شامل استفاده از دوركننده هاي حشرات در اطراف زخم، اسپري حشره كش داخل خانه،استفاده از پشه بند آغشته به سم بخصوص در زمان غروب و طلوع خورشيد، نصب توري در پنجره ها، استفاده از پرده هاي آغشته به سم در مقابل پنجره ها و دربهاي ورودي، معدوم و مدفون كردن صحيح زباله ها و نخاله هاي ساختماني ، بهسازي محيط.

شیوع سالک در شرق اصفهان سالهاست که موضوع مهم شبکه های بهداشت قرار گرفته است و در این خصوص اقدامات موثری نظیر لانه کوبی با همکاری و مشارکت گروه های بهداشت و تیم های داوطلب بسیج سازندگی انجام می گرفت.

طی سال قبل و درست در همان زمان که اقدامات نتایج خوب و مطلوب خود را می گذاشت، طی برنامه ای مدون پیشگیری مقدم بر هر کار دیگری قرار گرفت و در کارگروه ها و جلسات بخشی بیش از هر اقدامی بحث آگاه سازی مردم، اقدامات پیشگیرانه و جمع آوری نخاله ها مطرح شد.

بر این اساس ترابی بخشدار بخش جلگه در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به تشکیل کمیته پسماند تر و خشک در بخش اظهار کرد: در این کمیته سعی بر این است که راههای کنترل بیماری و زمینه های گسترش آن مورد بحث قرار گیرد تا بتوان با برنامه ریزی های لازم و عملیاتی به منظور پیشگیری از بیماری ها گام برداشت.

وی جمع آوری نخاله های ساختمانی را یکی از راه های جلوگیری از تجمع موش و پشه خاکی عنوان و تصریح کرد: نخاله های ساختمانی فضای مناسبی برای تجمع جوندگان می باشد که با همکاری شهرداری و دهیاران به نحو مطلوبی طی زمان مقرر باید انجام گیرد.

ترابی فرهنگسازی و اطلاع رسانی با نصب بنر ها در سطح شهرها و روستاها را از دیگر اقدامات موثر در این خصوص عنوان کرد.

گفتنی است با توجه به عدم اعتبار لازم در زمینه لانه کوبی، از سال 93 تا کنون بیشتر مباحث بر پیشگیری ها انجام شده است تا بتوان با همکاری دستگاه های ذیربط حرکتی خودجوش با هزینه کم تر را آغاز کرد.

ولی آیا جمع آوری نخاله ها، نصب بنر و پیشنهاد نصب توری و پشه بندهای اغشته به سم تنها راه مقابله با این بیماری است؟؟

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.