سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:02 - پنجشنبه 27 فروردین 1394

آخرین تکلیف شرعی آیت الله سیاسی

بنا به گفته هاشمی کاندیداتوری برای انتخابات هیئت رییسه مجلس خبرگان آخرین تکلیف او برای نظام و انقلاب بود.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از دانا، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همایش گرامیداشت بانوی انقلاب در سخنانی به تشریح علل ورود خود به انتخابات سال 84 با وجود تمام مخالفت‌های گوناگون گفت:« در سال ۸۴ بعد از دولت آقای خاتمی مویی در بدنم راضی نبود که وارد عرصه انتخابات شوم. در آن زمان خانم امام (خدیجه ثقفی) مرا خواستند و گفتند امام این انقلاب را به دست شما و دیگر دوستان داده است. آیا می‌دانید که انقلاب را به چه کسانی می‌دهید؟ این صحبت مرا تکان داد و باعث شد که در انتخابات اسم‌نویسی کنم.»

به گزارش نامه نیوز، هاشمی رفسنجانی همیشه در روایت‌های مختلفی از حضور خود در انتخابات‌های گوناگون دارد و می‌گوید در همه انتخابات‌ها نه به خواست خود بلکه به درخواست‌های گوناگون در انتخابات مختلف شرکت کرده است. در سطرهای زیر به برخی از این روایت‌ها اشاره می‌کنیم:

امام کاملا موافق نامزدیم برای انتخابات ریاست جمهوری بود

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری دوره پنجم در کتاب خاطرات خود می‌نویسد:« در منزل بودم. تا ساعت ده ونیم صبح کارهای دفتر را انجام دادم. ساعتی در حیاط پیاده‌روی کردم. عصر خدمت امام رفتم. درباره پذیرفتن نامزدی ریاست جمهوری، نظرشان را خواستم. کاملاً موافق بودند و گفتند بعضی از شیاطین به دروغ شایع کرده‌اند که امام مخالف ریاست جمهوری شخص روحانی است، ولی درست نیست و باید به گونه‌ای تکذیب شود.

درباره سفر به شوروی پرسیدم؛ موافقت دارند و گفتند در جهت توسعه و تحسین روابط حرکت شود. درباره قانون اساسی صحبت شد. قرار شد چند نفری را پیشنهاد دهم که امام با حکمی، مامور بررسی اصلاح قانون اساسی کنند. در مورد حکم بلاد کبیره هم نظر معتدل‌تری ابراز کردند که قرار است اعلان شود . شب بستگان برای دیدار عید به منزل آمدند.»

رهبری گفتند متعین است و راه دیگری نیست

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین در مورد دلایل حضورش در انتخابات مجلس ششم در گفت‌وگو با روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری گفت:« واقعا مایل نبودم در انتخابات شرکت کنم. براساس فلسفه‌ای که در ذهن خودم بود، فکر می کردم باید کم کم به کارهای ستادی و تصمیم سازی ها و سیاست گذاری ها بروم و نیروهای جوان تر، با انرژی بیشتر و افکار جدیدتر و فعال تر بیایند و کار کنند. از زمان مبارزه، از کسانی که تا آخر عمر می خواستند بمانند، انتقاد می کردم و از این گونه افراد خوشم نمی آمد. فکر می کردم که اینها باید راه را باز و کمک کنند تا دیگران بیایند. من جایی هم گفتم که در حوزه رهبری و برای کمک به رهبری هر جایی ایشان نیاز داشته باشند، حضور خواهم داشت و هر جایی هم که لازم به دفاع از انقلاب باشد، دفاع می کنم و هر جایی ضرورت پیدا کند، کمک می کنم. گاهی که بعضی ها پیشنهاد می کردند که در مرکزیت نظام بیایم، می گفتم که رهبری هستند و جوهر ثابت ما رهبری است و بقیه باید به ایشان کمک کنیم. این سیاست من بود و بعد هم مصمم بودم که همان سیاست را ادامه بدهم. دعواهای خطی که در کشور تشدید شد، ما را نگران کرد. حسابی به جان هم افتادند. موقع انتخابات از بس به من مراجعه شد، تقریبا مرا قانع کردند که اگر در مجلس باشم، شاید بتوانم نقش تعادل و نزدیکی به هم را ایفا کنم.

مقام معظم رهبری گفتند که متعین است و راه دیگری نیست. البته هیچ وقت عادت ایشان نیست که به من بگویند این کار را بکن. حرف که می‌زدیم، می فرمودند: «به نظر می رسد راه دیگری نداریم». حتی من یک بار به منزل آقای خاتمی رفتم که به گونه ای قانع کنم که ایشان هم جلوی بعضی تندی ها را بگیرد و کمک کند که من نیایم. ایشان هم همین حرف را زد و او هم یک مقدار از دعواها نگران بود. گفت شما می توانید نقش داشته باشید. مجموعا هم به این نتیجه رسیدم. دیدم که خارجی ها هم نمی خواهند من بیایم و این هم به تصمیم من کمک کرد. چون آنها خیلی تلاش می کردند که من نیایم. به هرحال آمدم.

گفتند واجب است بیایی

رئیس سابق مجلس خبرگان در مورد دلایلش برای ورود به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز می‌گوید:« نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الان هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم.»

نمی‌خواستم مستبد رای باشم و آمدم

رئیس سابق قوای مجریه و مقننه دلایل حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که منجر به رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان شد را نیز اینگونه بیان می‌کند:« بنده واقعا تصمیمی برای حضور نداشتم ولی وقتی با تقاضا های جمع کثیری از جوانان و قشر های مختلف مردم و علما و مراجع مواجه شدم با یک کلمه ای که در جواب آنان اظهار داشتم که نمی گویم نمی آیم ولوله ای در محافل افراطیون ایجاد کرد و هجمه های خود علیه بنده را با توسل به هر شیوه ای تشدید کردند.در نهایت به دلیل اینکه نمی خواستم مستبد به رای باشم تصمیم به حضور در انتخابات گرفتم. تنها دلیلی که باعث حضور بنده شد و آن را نیز قبل از ثبت نام خدمت رهبری معظم انقلاب گفتم خلق حماسه سیاسی مورد نظر ایشان بود.

آخرین تکلیف شرعی

هاشمی رفسنجانی در آخرین حضور خود در یک انتخابات که به انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری بر می‌گشت نیز به تکلیف شرعی خود اشاره می‌کند و می‌گوید:«نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ٨٠ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم»

گرچه بنا به گفته هاشمی کاندیداتوری برای انتخابات هیئت رییسه مجلس خبرگان آخرین تکلیف او برای نظام و انقلاب بود اما تحلیل های سیاسی همچنان پیرامون این آیت الله سیاسی ایران می چرخد، تحلیل هایی که می گویند احتمال ریاست او بر دوره بعدی مجلس خبرگان رهبری نیز وجود دارد. گرچه هاشمی رفسنجانی نشان داده است که در تصمیمات سیاسی پیش بینی ناپذیر است و نمی توان تحولات سیاسی زندگی او را از پیش به آسانی تحلیل و پیش بینی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.