سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:12 - دوشنبه 24 فروردین 1394

هفتاد و هفتمین نشست خبری سخنگوری قوه قضاییه/

ادعای آقای هاشمی چنانچه بدون استناد باشد در زمره تهمت و تشویش اذهان عمومی قرار می‌گیرد/تسهیل در کار مردم و رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها

تسهیل در کار مردم و رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها، ارتقای سلامت قوه قضاییه، برخورد با هرگونه تخلف و سوء استفاده با نام قوه قضاییه از اولویت‌های دستگاه قضایی کشور در سال 94 است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از راه دانا، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در هفتاد و هفتمین نشست خبری خود با تبریک آغاز سالی جدید، پیروزی تیم کشتی آزاد را به ورزشکاران، مردم و تیم کشتی آزاد تبریک گفت و اظهار داشت: قوه قضاییه در سال 94 ضمن اینکه کارهای متعارف و مأموریت‌های خود را انجام می‌دهد روی چند موضوع زیر نیز متمرکز می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: تسهیل کار مردم و رسیدگی سریعتر به پرونده‌ها و کم کردن هجم فشار بر روی قضات در جهت تأمین منابع انسانی، انجام آموزش‌های لازم و تخصصی بیش از سنوات گذشته مد نظر است.

معاون اول قوه قضاییه کارکرد قوه قضا در سال 93 را از این جهت خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: حدود 808 قاضی جدید در سال 93 مشغول به کار شدند؛ همچنین 1200 نفر نیز جذب و مشغول آموزش شدند تا در سال 94 مشغول کار شوند.

اژه‌ای مسئله ارتقای سلامت قوه قضاییه را نکته دیگری از مأموریت‌های سال 94 دانست و گفت: جمعیتی که در قوه قضاییه مشغول به کار هستند نزدیک به 10 هزار قاضی و چند برابر آن کارمند هستند که حقیقتاً قشر زحمت‌کش و پرتلاشی هستند و کار سختی را بر عهده دارند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: قضات شریف هجم کاری سنگینی را بر دوش دارند اما این سبب نمی‌شود که به کوچکترین تخلف، کم‌توجهی شود.

معاون اول قوه قضاییه تأکید کرد: در سال 94 در جهت ارتقای قوه قضاییه با تمام کسانی که با نام قوه قضاییه سوء استفاده کنند، تحت عنوان قاضی یا کارمند جعل عنوان کنند، کسانی که به عنوان دلال خود را وابسته به قاضی معرفی کنند و حتی مواردی که ممکن است در خود دستگاه به واسطه آنها تخلفی باشد برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: در جهت ارتقای سلامت دستگاه قضا و جلب اعتماد مردم مصممیم با هر نوع تخلف برخورد کنیم و در همین راستا تا به امروز با تعدادی برخورد کرده، افرادی بازداشت شده و تعدادی نیز صلب صلاحیت شده و دلال‌ها و پرسنل خاطی نیز در بازداشت به سر می‌برند.

تشدید مبارزه با دانه درشت‌ها بدون تبعیض/ مبارزه با زمین‌خواران و دست‌اندازان به منافع ملی

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که مبارزه با دانه درشت‌ها بدون تبعیض ادامه می‌یابد گفت: مبارزه با زمین خواران و دست اندازان به منافع ملی ادامه می‌یابد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در ادامه به سومین اولویت قوه قضاییه در سال 94 پرداخت و اظهار داشت: تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون تبعیض و بخصوص با دانه درشت‌ها و کسانی که متکی به ثروت و قدرت هستند اولویت دیگر دستگاه قضا است.

وی با بیان این مطلب که پیگیری این امر در ماه‌های گذشته نیز تشدید شده، گفت: در سال 94 برآنیم که در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی با جدیت و بدون تبعیض با هرنوع فساد اقتصادی مقابله کنیم.

اژه‌ای مبارزه با زمین‌خواران و دست‌اندازان به منافع ملی را از جمله دیگر برنامه‌های قوه قضاییه دانست و افزود: در مبارزه با زمین‌خواران در تلاش بوده و هستیم؛ اما مصممیم در سال 94 با همه کسانی که به هر بهانه‌ای در جهت تخریب و تعدی منابع ملی دست‌اندازی می‌کنند برخورد کنیم.

رفع تصرف از ۷۱۰ هکتار اراضی ملی در تهران/ تخریب ۱۵۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در استان تهران فقط حدود 710 هکتار از اراضی ملی که به ناحق مورد تصرف قرار گرفته بودند در سال 93 رفع تصرف شد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه به کارنامه خوب و درخشان دولت، نهادهای مختلف، مجلس و قوه قضاییه در سال گذشته در امر مبارزه با زمین‌خواران و دست‌اندازان به منافع ملی اشاره و تصریح کرد: در استان تهران فقط حدود 710 هکتار از اراضی ملی که به ناحق مورد تصرف قرار گرفته بودند در سال 93 رفع تصرف شد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: 1500 مورد ساخت و ساز غیر مجاز نیر که در استان تهران صورت گرفته بود تخریب شد و در سرتاسر استان‌ها نیز به همین منوال، ملیون‌ها اراضی غیرقانونی به نام دولت آزاد شد.

اژه‌ای ادامه داد: به تعدادی از مواردی که غیر مجاز ساخته شده بودند دستور تخریب داده شد و تعدادی نیز تخریب شد.

وی تاکید کرد: ما مصممیم با همکاری دولت درخصوص نهادها و ارگانهایی که مجوز صادر می‌کنند هماهنگی شود و خود دولت و شهرداری اجازه تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز ندهند چرا که اگر دستگاه‌های دولتی و شهرداری به وظیفه خود عمل کنند نیاز به مراحل بعدی نیست.

ادعای آقای هاشمی چنانچه بدون استناد باشد در زمره تهمت و تشویش اذهان عمومی قرار می‌گیرد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: چنانچه ادعاهای آقای هاشمی بدون استناد باشد می‌تواند در زمره تهمت و تشویش اذهان عمومی قرار بگیرد پس توصیه می‌کنم افراد اگر مطلبی مستند دارند ارائه دهند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه اظهار کرد:‌ قوه قضاییه در برخورد با سوداگران مرگ، قاچاقچیان مواد مخدر، اراذل و اشرار که به هر شکل امنیت مردم و جامعه را هدف قرار داد‌ه‌اند برخورد خواهد کرد.

اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در رابطه با اظهارات اخیر رئیس تشخیص مصلحت نظام مبنی بر ظلم به زندانیان و انجام رفتار خشن در زندان‌های کشور گفت: چنانچه این ادعا بدون استناد باشد می‌تواند در زمره تهمت و تشویش اذهان عمومی قرار بگیرد پس توصیه می‌کنم افراد اگر مطلبی مستند دارند ارائه دهند تا در این صورت موضوع دنبال شده و اگر ظلمی صورت گرفته باشد حق فرد استیفا شود و با مرتکبین برخورد صورت گیرد.

وی افزود: لیکن در این موضوع بیان این مسئله به شکل کاملاً کلی خلاف است و صحیح نیست.

امیدوارم عربستان به قول خود در مجازات خاطیان عمل کند/ سال گذشته ۳۶۵ قاتل با رضایت اولیای دم از قصاص نجات یافتند

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: کاری که در عربستان صورت گرفت زشت، خلاف قانون، اخلاق، شرع و عرف بود که به شدت باید تعقیب شود و دولت، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت این موضوع را پیگیری می‌کنند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر شکایت خانواده دو نوجوان ایرانی که در عربستان مورد تعرض قرار گرفته بودند به قوه قضاییه و همچنین اخباری مبنی بر خودکشی آنان گفت: کاری که در عربستان صورت گرفت کاری زشت، خلاف قانون، اخلاق، شرع و عرف بود که به شدت باید تعقیب شود و دولت، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت این موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: اگر گفته‌ها صحیح باشد طرف مقابل نیز قول داده است که خاطیان را به اشد مجازات برساند.

اژه‌ای در رابطه با موضوع خودکشی دو نوجوان نیز گفت: این مطلب به هیچ‌وجه صحت ندارد و نباید به این موضوع دامن زد ضمن اینکه دولت بحمدالله در حال پیگیری موضوع است و امیدواریم عربستان به قول خود مبنی بر مجازات خاطیان عمل کند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تاکنون حکم قصاص محیط‌بانی برای چهار بار پیاپی توسط دیوان عالی کشور نقض شده ولی بار چهارم حکم اعدام وی صادر شده است و آیا ممکن است این آرا ناشی از اعمال فشار بر قاضی باشد، گفت: در اینکه همه دستگاه‌ها و حکومت در جهت حفظ محیط زیست تلاش کنند حرفی نیست و کارکنان محیط زیست باید بدون تردید از ناحیه دولت و مسئولان محیط زیست حمایت شوند و قوه قضاییه نیز در چارچوب قانون حمایت لازم را به عمل می‌آورد ولی اگر کسی جرمی انجام داد نمی‌تواند از جرم او صرف‌نظر کرد و آن را نادیده انگاشت.

وی افزود: باید این فرهنگ در جامعه رایج شود که اولیای دم با دیه و… از قصاص صرف‌نظر کنند و همانگونه که اسلام توصیه می‌کند راه قصاص را در پیش نگیرند ولی فرد قاتل نیز باید قدر رضایت بداند و طوری نباشد که مجرمان تجرّی پیدا کنند.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: در سال گذشته 365 قاتل با رضایت اولیای دم از قصاص نجات پیدا کردند و من در اینجا از اولیای دم تشکر می‌کنم و بستگان قاتل و خود قاتل نیز باید در راستای شکرگزاری این نعمت اقدامات خود را جبران کنند و مجدداً مرتکب این کار نشوند.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با نقض مکرر حکم توسط دیوان نیز گفت: چون مسئله قصاص امری مهم است اگر کوچکترین ایرادی در پرونده وجود داشته باشد دیوان حکم را نقض می‌کند و این اولین مورد نیست به خصوص در مورد سلب حیات که قابل جبران نیست پس نهایت دقت از سوی دیوان صورت می‌گیرد.

وی گفت: در خصوص فشار بر قاضی برای صدور حکم اعدام نیز گفت: چنین فشاری مانند فشارهای قومیتی که شما گفتید وجود ندارد چرا که تمام این اقدامات در یک شعبه صورت نمی‌پذیرد ضمن اینکه قاضی معمولاً شناختی به فرد ندارد بلکه براساس ادله حکم می‌دهد.

اژه‌ای در رابطه با سؤال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه یکی از مقامات محیط زیست اعلام کرده است قوه قضاییه همکاری لازم را با محیط زیست ندارد، گفت: بعید می‌دانم مسئولی این حرف را گفته باشد چرا که قوه قضاییه در راستای حمایت از محیط زیست تلاش‌ها و زحمات زیادی را متحمل شده است.

در مورد رفع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات به صورت رسمی چیزی مطرح نشده است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در خصوص رفع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات به صورت رسمی چیزی مطرح نشده و اطلاعی ندارم که جهانگیری با شخص خاصی صحبت کرده است یا خیر.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در خصوص اظهارات جهانگیری مبنی بر رایزنی برای رفع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: اطلاعی ندارم که ایشان با شخص خاصی صحبت کرده است ولی به صورت رسمی چیزی مطرح نشده، در حد یک اظهار امیدواری بوده است.

وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت دستیار ارشد رئیس جمهور گفت: دادستان ویژه روحانیت در این خصوص صحبت کرده‌اند و من چیزی اضافه بر آن ندارم، صحبت ایشان صحبت آخر بود.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص پرونده میلیاردر نفتی گفت: کارهای زیادی با کمک دولت و بانک مرکزی درخصوص شناسایی اموال این فرد صورت گرفته و بخشی از اموال تحویل وزارت نفت شده است.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر در مقام شناسایی آن اموال و ارزشیابی آنها هستیم، گفت: از جنبه استیفای حقوق دولت همه تلاش‌ها صورت گرفته و وزارت اطلاعات کمک‌های خوبی کرده، اموال قابل توجهی در داخل و خارج کشور شناسایی شده و در حال قیمت‌گذاری هستیم و هر مقداری که کار شناسایی تمام شود در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه قضایی با تاکید بر اینکه هنوز کیفرخواستی در این پرونده صادر نشده است، گفت: قرار مجرمیتی صادر شده بود که جهت رفع نقص پرونده مجدداً برگشته است.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده خبرنگار واشنگتن پست گفت: این پرونده در دادگاه انقلاب مطرح است و وکلای این خبرنگار در حال مطالعه این پرونده هستند.

وی افزود: توصیه من به قاضی این بود که به وکلای وی بگوید وقت بیشتری بگذارند تا کار مطالعه زودتر تمام شده و روز دادگاه مشخص شود.

وی در خصوص برنامه قوه قضاییه برای حبس‌زدایی در سال جدید گفت: بخش عمده این موضوع مربوط به قانون است، لوایحی مطرح است که اگر به نتیجه برسد هم می‌توانیم جرم‌زدایی کنیم و هم می‌توانیم حبس‌زدایی را در دستور کار قرار دهیم.

اژه‌ای افزود: آئین‌نامه‌هایی داریم که اگر به تصویب برسد و زمینه اجرای حبس‌زدایی در وزارتخانه‌های ذیربط و شهرداری فراهم شود در سال 94 بخشی از این کار را انجام می‌دهیم.

اگر وزارت بهداشت بیشتر تلاش کند مشکلات سلامت مردم کمتر می‌شود/باید جلوی قاچاق دارو گرفته شود

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که اگر وزارت بهداشت تلاش بیشتری کند مشکلات در حوزه سلامت کمتر می‌شود گفت: اما یکی از مسائلی که به تنهایی وزارت بهداشت قادر به کنترل آن نیست موضوع ورود داروهای قاچاق است.

در ادامه نشست خبری حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، یکی از خبرنگاران در خصوص عدم نظارت کافی از سوی وزارت بهداشت به بحث سلامت مردم صحبت کرد و گفت که برای مثال در پرونده‌ داروهای آلوده که یک عده‌ای نابینا شده‌اند وزارت بهداشت تقصیر را به گردن شرکت‌های تولیدکننده انداخته آیا قوه قضاییه در این زمینه ورود می‌کند که اژه‌ای گفت: آقای هاشمی تمام تلاش خود را در وزارت بهداشت و در موضوع سلامت مردم انجام می‌دهد اما اینکه آیا با همه این تلاش‌ها بگوییم نقصی نداریم اینگونه نیست، هنوز مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: یکی از مسائلی که مطرح است عدم توجه مردم به هشدارهایی است که مسئولین وزارت بهداشت می‌دهند، خیلی وقت‌ها مردم توجه نمی‌کنند و برای هر چیزی صورت خود را زیر تیغ می‌برند.

اژه‌ای ادامه داد: اگر وزارت بهداشت تلاش بیشتری کند مشکلات کمتر می‌شود اما یکی از مسائلی که به تنهایی وزارت بهداشت قادر به کنترل آن نیست موضوع ورود داروهای قاچاق یا مسائل مربوط به آرایشگاه‌های زنانه است که از طریق قاچاق وارد می‌شود و استاندارد لازم را ندارد.

اژه‌ای تاکید کرد: همه دستگاه‌ها بخصوص ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید در این زمینه کمک کنند تا ما در سال 94 کمتر شاهد قاچاق باشیم.

اژه‌ای تصریح کرد: در پررونده داروهای آلوده هنوز حکمی صادر نشده البته برخی بازداشت شدند و تحقیقات میدانی ادامه دارد.

یکی از خبرنگاران گفت که وزارت کشور اعلام کرده که هیچ مجوزی برای تجمع مقابل سفارت عربستان صادر نکرده و نمی‌کند اما ظاهراً قرار است فردا هم تجمعی مقابل سفارت عربستان باشد که اژه‌ای در پاسخ گفت: اگر مجوز نداده باشند نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل می‌کند.

لایحه‌ای در جهت تخفیف مجازات قاچاقچیان مواد مخدر نداریم/ پرونده احمدی‌نژاد در حال رسیدگی است/ «سیاسی» با قرار آزاد شده است

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه لایحه‌ای در جهت تخفیف مجازات قاچاقچیان مواد مخدر نداریم گفت: کسی لایحه‌ای از قوه قضائیه یا دیگری به مجلس در جهت تخفیف مبارزه با قاچاقچیان نداده است.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد لایحه تخفیف مجازات قاچاقچیان مواد مخدر اظهار داشت: کسی لایحه‌ای از قوه قضائیه یا دیگری به مجلس در جهت تخفیف مبارزه با قاچاقچیان نداده است و ما لایحه‌ای تحت عنوان تخفیف در جهت اعدام یا مجازات قاچاقچیان مواد مخدر نداریم.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در مورد وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد گفت: بعضی از مقامات از جمله رئیس‌جمهوری اگر احیانا اتهامی برایشان مطرح شود، این مورد در دادگاه مطرح می‌شود نه دادسرا لذا این مسئله در حال رسیدگی است و مدت زمان طی شده برای آن بستگی به دادیار دارد.

اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد پرونده جیسون رضائیان اظهار داشت: در مرحله اول 4 نفر از جمله خود این فرد و سه نفر دیگر تحت تعقیب بودند که نهایتا پرونده یکی قرار منع تعقیب صادر شد و بقیه در حال رسیدگی است.

اژه‌ای در مورد پرونده «سیاسی» تصریح کرد: این فرد با قرار آزاد شده و کیفرخواستی صادر شده است.

عدم ارائه لیست اموال از سوی ۳ نفر در دولت نهم و دهم/ لیست اموال 4 نفر از دولتی‌های فعلی ناقص است

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که 3 نفر از اعضای دولت‌های نهم و دهم لیست اموالشان را ارائه نکرده‌اند گفت: لیست اموال ارائه شده از سوی 4 نفر از دولتی‌های فعلی هم ناقص است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد اجرای اصل 142 قانون اساسی که مقامات را موظف کرده که لیست دارایی‌های خود در ابتدا و انتهای خدمت را به رئیس قوه قضاییه اعلام کنند و چگونگی همکاری یا عدم همکاری دولت‌های نهم، دهم و یازدهم در این زمینه اظهارداشت: اصل 142 قانون اساسی بعضی از مقامات را موظف کرده که در ابتدای پذیرش سمت لیست دارایی خود را به رئیس قوه قضاییه ارائه کنند و پس از پایان خدمت نیز لیست اموال خود و خانواده‌شان را ارائه دهند که بر خلاف حق افزایش نداشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در دولت نهم و دهم، غیر از 3 نفر همه افراد لیست اموال خود را اعلام کردند.

اژه‌ای ادامه داد: در دولت نهم ابراهیم عزیزی که در معاونت توسعه مدیریت بود لیست دارایی‌های خود را اعلام نکرد؛ همچنین در دولت دهم علاوه بر همین فرد – ابراهیم عزیزی – محمد جواد محمد زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین آقای ملک‌زاده که معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی بودند لیست دارایی‌های خود را ارائه نکردند که البته چندین بار پیگیری شده است.

معاون اول قوه قضاییه به ارائه لیست اموال از سوی سایر افراد دولت نهم و دهم اشاره و تصریح کرد: غیر از 5 نفر که پرونده‌شان در حال رسیدگی است، بقیه لیست دارایی‌ها رسیدگی شده و افزایش من‌غیرحق تشخیص داده نشده است.

اژه‌ای در مورد دولت یازدهم گفت: لیست اموال از جانب همه کسانی که مشمول این اصل هستند از سوی دولت یازدهم ارائه شده البته تا پایان مسئولیت فرصت دارند که مجدد لیست اموال خود را ارائه دهند؛ البته 4 نفر در دولت یازدهم نواقصی در لیستشان بوده که اعلام شده تا رفع نقص شود.

شوراهای حل و اختلاف باید صلح و سازش را اساس کار خود قرار دهند نه صدور حکم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: شوراهای حل اختلاف باید صلح و سازش را اساس کار خود قرار دهند چرا که برکات زیادی دارد و بار زیادی را از دوش قوه قضاییه برمی‌دارد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در هفتاد و هفتمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش اختیارات شوراهای حل و اختلاف گفت: شوراهای حل و اختلاف کار خود را از سال 81 آغاز کردند و خدمات خوبی انجام داده‌اند ولی نباید فراموش کرد که اساس کار این شوراها باید صلح و سازش باشد.

وی افزود: قانون به این شوراها امتیازاتی داده است که در مسائل خفیف اختیاراتی داشته باشند ولی اساس اقدامات آنها باید صلح و سازش باشد چرا که برکات بسیاری دارد و باری را از دوش قوه قضاییه برمی‌دارد.

اژه‌ای تأکید کرد: اگر قرار باشد در این شوراها رأی صادر شود و اقدامات قوه قضاییه در آنها صورت گیرد باری از دوش قوه قضاییه برداشته نخواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اخیراً لایحه‌ای به مجلس ارائه شده است که اختیاراتی افزون را به شوراهای حل اختلاف داده است و این شوراها باید از این فرصت برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده کنند.

تعیین وقت دادگاه برای رسیدگی به شکایت یکی از صاحبان دم در حادثه بازداشتگاه کهریزک

سخنگوی قوه قضائیه از تعیین وقت دادگاه برای رسیدگی به پرونده اتهامی سعید مرتضوی به سبب شکایت یکی از صاحبان‌ دم درباره حادثه بازداشتگاه کهریزک خبر داد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به تعیین وقت دادگاه برای مرتضوی به علت شکایت یکی از صاحبان دم ماجرای بازداشتگاه کهریزک افزود: پرونده این شخص در رابطه با تأمین اجتماعی به طور کامل در دادسرا بررسی نشده و تعیین وقت صورت نگرفته است.

وی در رابطه با موضوعی از قانون که در آن آمده است اگر کسی مرتکب قاچاق شد و نهایت همکاری را با نیروی انتظامی در خصوص جرم‌های دیگر و کشف جرم داشت قاضی می‌تواند در راستای آن تخفیف دهد، گفت: این قانون اعمال می‌شود ضمن اینکه در برخی موارد اینکه فردی ناآگاهانه قاچاق مواد مخدر انجام دهد یا سابقه‌ای نداشته باشد توسط قاضی لحاظ می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: با این وجود اینگونه نیست که هر کسی بگوید گول خوردم در حالی که 10 کیلو هروئین همراه خود داشته است و هیچ قاضی حرف چنین فردی را نمی‌تواند در تصمیم خود مدنظر قرار بدهد.

اژه‌ای در رابطه با تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد: چنین موضوعی درمجلس مطرح است و قوه قضاییه نیز آن را رد نکرده است ولی باید دید منظور از تشکیل این سازمان چیست چرا که ما سازمانی به نام بازرسی کل کشور داریم و نباید سازمان موازی ایجاد شود مگر اینکه کمبودی در اقدامات این سازمان دیده شود ضمن اینکه موضوع تشکیل این سازمان در قوه قضاییه در حال بررسی است.

بخشی از نگرانی‌ها درباره موضوع هسته‌ای را می‌توان با توضیح و تفسیر از بین برد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برخی درباره موضوعات هسته‌ای نگرانی‌هایی دارند که می‌تواند ناشی از عدم اطلاع از جزئیات دقیق باشد که البته می‌توان با توضیح و تفسیر این نگرانی‌ها را برطرف کرد.

اژه‌ای در رابطه با همدلی و همزبانی مسئولان در سال جدید گفت: همدلی به این معنا نیست که بگوییم بیاییم بنشنیم و بگویم ما همدلیم و همزبان. بلکه باید ارگان‌ها در مرز قانونی حرکت کنند یعنی قوه قضاییه در حوزه کارهای خود در مرز قانون حرکت کند دولت در حیطه کار خود در مرز قانون حرکت کند و مجلس نیز به همین ترتیب که این خود پایه همدلی و همزبانی است.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در برخی موارد ممکن است در موضوعی اختلاف برداشت بین مسئولین وجود داشته باشد که در این موضوع می‌توان در جلسه‌ای نشست و در آن برداشت واحدی یا برداشتی نزدیک به هم شکل داد.

وی افزود: چنانچه مسئولین به توافق نیز نرسیدند اگر قانون عادی باشد مجلس آن را تفسیر می‌کند و چنانچه مربوط به قانون اساسی باشد شورای نگهبان مسئول تفسیر آن است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت‌: همدلی آرام آرام به وجود می‌آید برای مثال در موضوع هسته‌ای عده‌ای نگرانی جدی دارند چرا که ممکن است از یک سو از دشمن بدی دیده باشند، خلاف عهد دیده باشند و آمریکا را دشمن خود و شیطان بزرگ بدانند پس نگران نامردی هستند.

اژه‌ای تأکید کرد: از سوی دیگر ممکن است این افراد در جریان جزئیات نباشند که در اینجا برای همدلی باید این موضوع هسته‌ای تشریح شود تا مسئولان نگران از موضوع آگاه شوند و بسیاری از مسئولان نیز در سطحی هستند که بتوان جزئیات را به آنها انتقال داد و بدین شکل موضوعاتی که ابهام دارد تبیین خواهد شد و این توضیح و ابهام‌زدایی در راستای همدلی است.

هنوز سیستم انتظامی و اطلاعاتی نتوانستند اسیدپاشان را دستگیر کنند/50 هزار زندانی در بخش تولیدی و غیرتولیدی فعال هستند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هفته‌ای نیست که موضوع اسیدپاشی اصفهان را پیگیری نکنم اما متاسفانه هنوز سیستم انتظامی و اطلاعاتی نتوانستند فردی را که این جرم خشن را انجام داده دستگیر کنند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در هفتاد و هفتمین نشست خبری خود درخصوص آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان گفت: کمتر هفته‌ای ممکن است این موضوع را پیگیری نکنم اما متاسفانه هنوز سیستم انتظامی و اطلاعاتی نتوانستند فردی را که این جرم خشن را انجام داده دستگیر کنند.

یکی از خبرنگاران گفت عده‌ای از نمایندگان به رئیس قوه قضاییه نامه نوشتند و از دیر شدن رسیدگی به پرونده سازمان تامین اجتماعی گله کردند ضمن اینکه برخی افراد متخلف هم احضار نشده‌اند که اژه‌ای در پاسخ گفت: خیلی وقت‌ها در یک پرونده کاری صورت نمی‌گیرد که آن زمان گلایه وارد است. اما گاهی کار می‌شود و استعلام و نامه‌نگاری صورت می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه قضایی با تاکید بر اینکه بازپرس در این پرونده مکرر دستور داده است، گفت: پرونده تأمین اجتماعی از جمله پرونده‌هایی است که ابعاد مختلفی دارد و اگر کسی بگوید تأخیر در رسیدگی وجود دارد ما می‌گوییم ماهیت کار ایجاب می‌کند.

وی ادامه داد: قطعاً قاضی چنانچه فردی را در مضان اتهام ببیند تحقیق می‌کند اما قرار نیست هرچه در گزارش مجلس است قاضی بپذیرد.

خبرنگار دیگری خطاب به اژه‌ای گفت: با توجه به کمبود بودجه قوه قضاییه در سال 94 قوانین همچون آئین دادرسی الکترونیک و آئین دادرسی کیفری اجرا می‌شود که اژه‌ای در پاسخ گفت: ما از تنگناهای دولت بی اطلاع نیستیم اما قوه قضاییه هم در خصوص انجام ماموریت‌های خود با مشکل مواجه است. ما حرف خودمان را زدیم، دولت و مجلس هم گفتند که با توجه به سقف کلی بودجه نمی‌توانند بیش از این به ما کمک کنند البته عنایاتی داشتند و افزایشی صورت گرفت که من هم اینجا از دولت و مجلس تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: در مورد این دو قانون هم که از اول تیرماه قرار است اجرا شود کار سختی در پیش داریم و با مشکلات زیادی مواجهیم که تلاش می‌کنیم با صرفه‌جویی تا آنجا که ممکن است قانون اجرا شود.

خبرنگاری گفت چرا قوه قضاییه از نیروی زندانی برای تولید استفاده نمی‌کند که اژه‌ای گفت: افرادی در بخش خصوصی سال گذشته در جهت همکاری آمدند ولی فقط در حد حرف باقی ماند و در عمل کاری نکردند. سازمان زندانها و بنیاد تعاون تلاش می‌کنند که این اقدامات صورت گیرد اما تلاش آنها کافی نیست. من معتقدم اگر زندانی را با حرفه‌های مختلف آشنا کنیم هم به نفع او و هم به نفع خانواده‌اش است.

وی افزود: سازمان زندانها آماری داده بود که حدود 50 هزار زندانی هم در بخش تولیدی و هم در بخش غیر تولیدی مشغول به کار هستند، قطعاً اگر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند ما هم کمک می‌کنیم و هم از آنها حمایت خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری گفت: پنجشنبه گذشته حسین یزدی از فعالان اصلاح طلب اصفهان به دلیل هماهنگ کردن عده‌ای برای حضور در مراسم ختم مادر رئیس دولت اصلاحات دستگیر شده که اژه‌ای گفت: هیچکس با این عنوان بازداشت نمی‌شود و هماهنگی برای مجالس ترحیم نمی‌تواند دلیلی برای بازداشت یک فرد باشد.

تعدادی از افراد در پرونده حادثه شیراز احضار و بازجویی شدند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در موضوع شیراز، شورای تأمین خود استان و دادستان نیز وارد شد و در این زمینه پرونده تشکیل شد، تعدادی احضار، افرادی بازداشت و با قرار آزاد شده‌اند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در انتهای نشست خبری خود در مورد حادثه شیراز گفت: در موضوع شیراز، شورای تأمین خود استان و دادستان نیز وارد شد و در این زمینه پرونده تشکیل شد، تعدادی احضار، افرادی بازداشت و با قرار آزاد شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: قوه قضاییه در پیشگیری وقوع جرم از طریق معاونت پیشگیری قوه فعال است و اگر سایر دستگاه‌ها به میدان نیایند این معاونت نیز توفیق بالایی نخواهد داشت؛ اگر دولت پای کار بیاید معاونت پیشگیری از وقوع جرم توفیقاتی دارد و طبیعی است با همکاری ناجا، وزارت کشور و نهادهای اطلاعاتی توفیقات بیشتری حاصل می‌شود.

وی به کسانی که برخلاف قانون حرکت می‌کنند، گفت: هرکسی برخلاف قانون در هر رده حرکت کند به ضرر دیگران و در نهایت خودش است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد باغ دامپزشکی که در سال 86 از سوی ارتش برای ایجاد فضای سبز به شهرداری داده شد و هم‌اکنون درختان آن قطع شده، گفت: اطلاعی ندارم؛ اصلاً نمی‌دانم کجاست.

وی در مورد حادثه تروریستی حمیدیه اظهارداشت: هیچکس به بازداشتگاه نمی‌رود و دستگیر نمی‌شود مگر با حکم قانون، پرونده تشکیل شده، در حال بررسی است و در دستگاه قضایی است و امیدواریم دادگستری سریعتر پرونده را تکمیل و به دادگاه بفرستد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.