سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:46 - چهارشنبه 29 آبان 1392

«آب» تنها خواسته کشاورزان شرق اصفهان است

امام جمعه ورزنه گفت: کشاورزان شرق اصفهان فقط برای تامین معیشت خود آب می خواهند.

80913317-5225275

به گزارش اصفهان شرق به نقل از ایرنا: حجت الاسلام والمسلمین ˈحمیدرضا صادق زادهˈ روز چهارشنبه در حاشیه دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، وضعیت کشاورزان شرق اصفهان را نامطلوب و اسفار خواند.

وی اظهار کرد: مردم برای تعذیه فرزندان، تحصیل و ازدواج دختران خود در این منطقه دچار مشکلات بسیاری هستند.

مشاور استاندار اصفهان افزود: بسیاری از کشاورزان شرق اصفهان بدلیل داشتن زمین های چندهکتاری تا چند سال پیش در امور خیر و انسان دوستانه مشارکت داشتند ولی اینک حتی نمی توانند مایحتاج زندگی خود را هم تامین کنند.

وی با اشاره به تنش بین کشاورزان و یگان ویژه نیروی انتظامی در اسفند سال 91 تصریح کرد: سال گذشته شرایط و تحولاتی را که احساس می کردم باعث بروز درگیری شود، بارها به مسوولان استان در سطوح مختلف اعلام کردم ولی آنان می گفتند اوضاع آرام است.

حجت الاسلام صادق زاده گفت: با عادی جلوه دادن شرایط منطقه از سوی مسئولان سابق، مشکلات شرق اصفهان انباشته و در نهایت به بروز تنش منجر شد.

وی با بیان اینکه کشاورزان خواستار اقدامات عملی مسوولان برای تامین آب یا اشتغال جایگزین هستند، تصریح کرد: استاندار سابق و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی او با حضور در جمع کشاورزان با بیان سخنانی به آنان آرامش می دادند ولی استاندار کنونی عملگرا است و خواهان حل مشکلات کشاورزان توسط مسئولان ذیربط استانی است.

وی افزود: مسوولان سطوح مختلف استان اصفهان هم می دانند که قرار است تغییر کنند لذا اقدام عملی برای حل مشکلات کشاورزان را به افراد بعدی محول کرده اند و باید اکنون این هشدار را داد تا تنش بزرگتر از سال گذشته در شرق اصفهان تکرار نشود.

وی گفت که مردم دیگر حرف من را بدلیل اجرا نشدن مصوبات قبلی دولت و مسوولان استان قبول نمی کنند.

امام جمعه ورزنه همچنین با تاکید براینکه دولت باید نمایندگانی را به میان کشاورزان شرق اصفهان اعزام کند تا صادقانه با مردم سخن بگویند، تصریح کرد: مردم این خطه می دانند که دولت یازدهم چند ماه است بر سرکار آمده، ولی باید کسی سخن آنان را بشنود و پاسخ لازم را بدهد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و کاهش منابع دولت باید تلاش کنیم تا خیران و مردم نیز مانند مناطق زلزله زده به کمک کشاورزان شرق اصفهان بشتابند.

مشاور استاندار اصفهان با اشاره به طرح انتقال آب زاینده رود با لوله از منطقه پایاب به ورزنه اظهار کرد: برای اجرای این طرح حدود 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای تامین آن دو راهکار وجود دارد.

وی به نقل از ˈحسن کامرانˈ نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: می توان این مبلغ را از محل 250 میلیارد تومان بدهی پالایشگاه بابت آلایندگی هوای اصفهان یا افزودن یکصد ریال به هرکیلوگرم تولیدات فولاد و آهن استان تامین کرد.

امام جمعه ورزنه با اشاره به راهکار فوری برای رفع بحران شرق اصفهان گفت: دولت دهم قرار بود شهر ورزنه را با جمعیت 50 هزار نفر به ˈشهرستانˈ تبدیل کند و تمام مراحل کارشناسی و قانونی آن نیز از سوی مسوولان استان و وزیر کشور سابق انجام شد.

وی ادامه داد: ˈمحمدرضا رحیمیˈ معاون اول رییس جمهوری سابق حتی در باره قطعی بودن این موضوع به من قول داد که آن را در نمازجمعه این شهر هم اعلام کردم اما بعد مطلع شدم که پس از ارسال موضوع به دولت برای تصویب، رحیمی در هیات دولت گفته است که ما نباید به مردم ورزنه باج دهیم و به همین دلیل هم مانع تصویب ارتقای این منطقه به شهرستان شد.

حجت الاسلام صادق زاده تاکید کرد: اگر این منطقه به شهرستان تبدیل شود هم مشکلات کشاورزان به اصفهان و مرکز استان کشیده نمی شود هم مسائل آن در خود این شهرستان حل و فصل می شود.

وی گفت: هدیه رییس جمهوری و دولت یازدهم به کشاورزان شرق اصفهان می تواند مصوبه تبدیل شدن این بخش به شهرستان باشد که افزون بر خوشحال کردن مردم بویژه کشاورزان، مانع تکرار بحران جدی در این منطقه می شود.

امام جمعه ورزنه همچنین با بیان اینکه حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهوری در بدو تشکیل دولت یازدهم مبلغ 50 میلیارد تومان برای رفع مشکلات خشکسالی با تاکید بر شرق اصفهان به این استان تخصیص داد، گفت: اکنون 60 درصد این مبلغ به حساب اصفهان واریز شده و قرار است استاندار با هماهنگی کشاورزان آن را توزیع کند.

وی افزود: ˈرسول زرگرپورˈ در تلاش است تا با مذاکره با مسوولان ذیربط کشور کل مبلغ را دریافت کند تا بتواند کمی از مشکلات این منطقه بکاهد. دولت همچنین می تواند با ایجاد فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی مانند ایجاد گلخانه و برخی فعالیت های صنعتی مانند بسته بندی و موارد مشابه که نیاز به آب ندارد یا آب کمی مصرف می کند، مشکلات اشتغال این منطقه را برای همیشه حل کند.

به گزارش ایرنا، کشاورزان شهر ورزنه بدنبال خشکی زاینده رود و نداشتن آب برای کشت در هشتم و نهم اسفند سال 91 خط لوله و تاسیسات انتقال آب از اصفهان به استان یزد را تخریب کردند و ماموران انتظامی برای ممانعت از ادامه این اقدام وارد عمل شدند.

شهر ورزنه در حدود یکصد کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.