سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 11:12 - شنبه 22 فروردین 1394

شوهانی

دولت که روی بالا بردن ارزش پاسپورت ایرانی تأکید داشت مقابل عربستان محکم بایستد

عضو کمیسون امنیت ملی مجلس گفت: دولت جدید و شخص رئیس جمهور که در دوران نامزدی ریاست جمهوری روی بالا بردن ارزش پاسپورت ایرانی تأکید داشتند باید بیشتر و محکم تر در مقابل این اتفاقات واکنش نشان دهند و ما انتظار داشتیم و داریم که وزارت خارجه محکم موضع گیری کند و تا زمانی که عربستان عذرخواهی نکرده است، عقب نشینی نکند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از راه دانا، احمد شوهانی عضو کمیسون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درخصوص حرکت اهانت آمیزی که در فرودگاه جده نسبت به زائران ایرانی رخ داد اظهار داشت: قبل از این اتفاق ما می شنیدیم که کشورهای غربی احترام ایرانی ها را حفظ نمی کنند؛ اما الان ما شاهد این هستیم و به جایی رسیدیم که مأمور عربستانی، این برخورد اهانت آمیز را با ایرانی ها مرتکب می شود. من معتقدم که دولت در قبال این موضوع باید محکم برخورد و موضع گیری کند. این قابل پیش بینی است که در آینده عربستان بیشتر از این رفتارها خواهد کرد که می تواند ناشی از تحولات داخلی عربستان و موضع گیری های سیاسی عربستان در قبال تحولات منطقه باشد. این طبیعی است که آل سعود از پیشرفت های خارجی نظام ما ناراحت است و ما باید محکم در برابر این اتفاق نادر بایستیم.

وی اذعان داشت: این اتفاق بسیار بسیار بد بود و مجلس در این خصوص محکم ایستاده است و دولت هم مجبور خواهد شد که به پیشنهادات مجلس تمکین کند. مجلس در چند روز گذشته طرحی را عنوان کرد که چون عمره مفرده یک عمل مستحبی است چرا باید سالیانه میلیون ها ایرانی پول بی زبان ملت را به خورد اینها بدهند تا اینها صرف عملیات های تروریستی در سطح منطقه کنند. ما معتقدیم تا وقتی که عربستان رفتارش را درست و اصلاح نکند، باید در قبال آنها موضع گیری کنیم. اگر مردم ما هم چند سال حج عمره نروند چون این عمل مستحبی است هیچ اتفاقی نمی افتد و این به نفع ما و به ضرر سعودی ها خواهد شد. ما باید به هر نحوی از حقوق ایرانی ها دفاع کنیم. دولت عربستان و وزارت خارجه عربستان باید عذرخواهی رسمی انجام دهند تا عزت ما بوسیله عده ای وهابی زیر سؤال نرود و تحقیر نشویم.

شوهانی درخصوص واکنش دولت نسبت به اتفاق روی داده در فرودگاه جده و تطابق آن با اظهارات رئیس جمهور در دوران نامزدی ریاست جمهوری مبنی بر بالا بردن ارزش پاسپورت ایرانی تصریح کرد: دولت جدید و شخص رئیس جمهور که در دوران نامزدی ریاست جمهوری روی بالا بردن ارزش پاسپورت ایرانی تأکید داشتند باید بیشتر و محکم تر در مقابل این اتفاقات واکنش نشان دهند و ما انتظار داشتیم و داریم که وزارت خارجه محکم موضع گیری کند و تا زمانی که عربستان عذرخواهی نکرده است، عقب نشینی نکند.

وی افزود: در چند روز گذشته با وجود موضع گیری های نامناسب رئیس جمهور ترکیه درباره ما که ناشی از حوادث منطقه بود علی رغم اینکه عده زیادی اعتقاد داشتند که او نباید به ایران سفر کند اما او به ایران آمد. درحال حاضر نیز در مورد عربستان عده ای نظرشان این است که روابط ما با عربستان نباید به هم بخورد چرا که عربستان کشور تأثیرگذاری است. به نظر من مصلحتی برخورد کردن درست است؛ اما اگر ما موضع گیری محکمی اتخاذ نکنیم، عربستانی ها در مواضع دیگرشان پا را فراتر می گذارند و جسارت های دیگری را مرتکب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.