سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:09 - جمعه 21 فروردین 1394

رئیس سابق انرژی اتمی ایران:

مقاومت کردیم هسته‌ای شدیم

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه طرف مقابل به‌دنبال بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به تیم مذاکره کننده است، اظهار داشت: تیم مذاکره کننده باید به‌گونه‌ای مدیریت کنند که مردم بی‌اعتماد نشوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از تسنیم، فریدون عباسی ضمن تبریک سالروز فناوری هسته‌ای به تمامی کسانی که در این عرصه تلاش کردند، گفت: بویژه به خانواده‌هایی که در این راه عزیزانشان را از لحاظ فیزیکی از دست داده‌اند، تبریک می‌گویم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه باید به گذشته نیز نگاه کرد، افزود: نباید فقط مذاکرات ژنو و لوزان درنظر گرفته شود، زیرا مدیرانی درکشور بودند که صنعتی را پایه گذاری کردند که لازم است از آنها نیز قدردانی شود.

وی در ادامه افزود: به طور شاخص آقای غلامرضا آقازاده را نام می‌برم که دوازه سال صنعت هسته‌ای را مدیریت کردند، که شایسته قدردانی هستند.

عباسی با بیان اینکه آقا زاده با دوازده سال مدیریتی که در صنعت نفت داشت وارد صنعت هسته‌ای شد و این موضوع باعث شد که صنعت هسته‌ای متحول شود، اظهار داشت: در حال حاضر عده‌ای به خاطر این فرد دانشمند شده‌اند، وی زمینه‌ی جذب جوانان را در تمامی رشته‌ها بویژه هسته‌ای فراهم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آینده تحریم‌ها ظالمانه علیه ایران را چگونه می‌بینید؟ گفت: بنده تحریم‌های علیه ایران را به خاطر بحث هسته‌ای نمی‌دانم زیرا تحریم‌ها از گذشته به صورت نانوشته وجود داشته است و چیزی که به عنوان برداشته شدن تحریم مطرح است به دلیل مقاومتی است که ما داشته‌ایم.

عباسی در ادامه افزود: علیرغم محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در حوزه‌ی دانش و فناوری رشد کردیم و نمود آن را در پروژه‌های محوری می‌بینیم که هسته‌ای یکی از آنها است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر اینکه تحریم‌ها موضوعی بوده است که فشارش بر روی هسته‌ای وارد شده است، افزود: با بهانه‌هایی چون حقوق بشر، تروریسم و سایر مسائل تحریم‌هایی به ایران تحمیل شده است.

وی در رابطه با برداشته شدن تحریم‌ها اظهار داشت: لغو تحریم‌ها فقط از راه اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون امکان‌پذیر است و باید حتماً قدرت داشته باشیم تا محدودیت‌ها برداشته شود و مذاکره خیلی نمی‌تواند بر روی این مسئله کارساز باشد.

عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت الزام آور شدن توافق در شورای امنیت تحریم‌ها باقی خواهد ماند؟ گفت: نباید ساده به این موضوع نگاه کرد زیرا اگر قدرت و ایستادگی نباشد و نگاه به درون وجود نداشته باشد و چشممان به دست دیگران باشد دلیلی ندارد تحریم‌ها برداشته شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در رابطه با تکلیف آب سنگین اراک اظهار داشت: در گذشته آب سنگین اراک برای تحقیق و راه انداختن صنعتی، مستقر شد و با آن هدف آب سنگین اراک راه‌اندازی شد و چه در گذشته و چه در آینده باید با نگاه ملی و اقتصادی باید به اندازه تولید کنیم.

وی در ادامه افزود: باید به گونه‌ای تولید کنیم که بیش از حد نباشد و نه اینکه تعطیل شود و نسبت به نیازمان به آب سنگین اراک نگاه کنیم.

عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آب سنگین اراک مطابق با بیانیه مشترک چه خواهد شد؟ بیان کرد: برداشتی که از بیانیه می‌شود، برداشت‌های متفاوتی است، طبق بیانیه محفظه رآکتور کوچک می‌شود و آب سنگین به مقدار کمتری نیاز دارد و به صورتی نیست که شیر آب باز باشد و آب برود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: ممکن است آب مقداری ناخالصی داشته باشد که تصفیه می‌‌شود و برمی‌گردد؛ شاید سالانه مقدار کمی تزریق آب جدید نیاز باشد و در اثر تبخیر و نشت از بین رفته باشد.

عباسی تأکید کرد: باید به کلماتی که در توافقی که بعداً قطعی خواهد شد، دقت کنیم و همچنین باید دقت شود که چه مقدار متخصصان و کارخانه‌های ما را تعطیل می‌کنند و باید بحث کارشناسی انجام شود تا به خوبی موضوع روشن شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در رابطه با آینده فوردو مبنی بر بیانیه مشترک، اظهار داشت: فوردو تنها یک مأموریت داشته و آن هم مأموریت تولید است، هرگز فوردو یک مرکز تحقیقاتی نبوده و انتخاب محل آن و نوع سازه‌ای که ایجاد شده و صرفا برای تحقیق نیست و علت وجودی آن تولید بوده است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه نباید با نگاه برد و باخت و یا دستاورد قابل ملاحظه‌ و یا هیچ دستاوردی نداشته، به بیانیه مشترک پرداخته شود، افزود: طرفین در جریان این بیانیه مواضع خودشان را شفاف‌تر بیان کردند.

وی در این رابطه افزود: اگر ما بیش از حد بزرگنمایی کنیم، نتیجه‌ی آن این است که عده‌ای سیاه نمایی می‌کنند.

عباسی با بیان اینکه معتقد هستم بیانیه مشترک نه، برد برد است و نه باخت باخت، افزود: صدا و سیما با برگزاری مناظره‌ها در جهت اظهار نظر متخصصان کار بسیار خوبی انجام داده است تا کسانی که در این زمینه‌ها حرفی برای گفتن دارند، نظرات خود را ارائه دهند و مردم این صحبت‌ها را بشنوند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه مناظره‌ها در صدا و سیما فرصت توسعه‌ی فکری درجامعه را بو جود می‌آورد، گفت: باید مردم با این موضوعات بیشتر آشنا شوند.

وی با بیان اینکه اگر شتابزده عمل کنیم تبعاتی بوجود می‌آورد که برای کشور جبران‌ناپذیر است، اظهار داشت: خطوط قرمز فقط تکنولوژی نیست، مطمئناً اگر یک گروه خاصی بخواهد قبیله‌ای و طایفه‌ای نظرات خودش را به جامعه تحمیل کند، مطلوب نیست.

عباسی در ادامه افزود: آن چیزی که خط قرمز ما است، تنها تکنولوژی نیست و منابع اصلی ما نیروی انسانی هستند و ما باید مراقب باشیم که در بحثهای مذاکره در مواردی ما باید کوتاه بیاییم و در مواردی آنها تا یک متن توافقی نوشته شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نباید به افرادی که برای مذاکره می‌روند لقب قهرمان  داد.

عباسی با بیان این که تیم مذاکره کننده در حال حاضر امتیازاتی را می دهد و امتیازاتی را می گیرد و این موضوع خوب است، گفت: هر چه مطالبات حداکثری از طرف مقابل داشته باشیم، ما از آن استقبال می کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: طرف مقابل به دنبال بی اعتماد کردن مردم نسبت به تیم مذاکره کننده است منظورم کشورهای گروه 1+5 و به ویژه آمریکا است و تیم مذاکره کننده باید به گونه ای مدیریت کنند که مردم بی اعتماد نشوند در حقیقت به متن غربی مراجعه نکنند و خودمان متن ها را به موقع ارائه دهیم و صادقانه اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم و قطعاً مردم مشاوره هایی را ارائه خواهند داد و اما از سیاه نمایی عده‌ای جلوگیری شود.

وی گفت: راهبرد غربی ها در جهت بزرگ کردن موضوع هسته ای است از این رو ما باید به موضوع هسته ای به اندازه خودش اهمیت دهیم و باید به دنبال انسجام ملی باشیم و همدلی و همزبانی را که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته اند بیشتر توجه کنیم و اجازه دهیم همه با هم باشیم اما در شرایط فعلی انسجام و پایداری در کشور جایگاه ویژه ای دارد زیرا ما در این منطقه زندگی می کنیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.