سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:38 - سه شنبه 28 آبان 1392

تغییر سبک زندگی و نگاه زنان ایرانی

«میس یونیورس» با چه هدفی از «من و تو» پخش می‌شود

نگاهی آسیب شناسانه به برنامه‌های ماهواره‌ای و برنامه‌ریزی در ارتباط با آن چیزی است که نبود آن بیش از گذشته جامعه ایران را آسیب پذیر می‌کند. به راستی ماهیت واقعی میس یونیورس چیست؟

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز- نرگس سادات اصفا

شبکه ماهواره‌ای من و تو هر روز گام جدیدی در راستای جنگ نرم بر می‌دارد که گویا همه تلاش آن نیز در پخش برنامه‌های فارسی، جذب و تأثیرگذاری بر روی فارسی زبانانی است که به دنبال یک راه و رسم برای برخی از دنباله‌روی‌ها هستند.

به نظر می‌رسد شبکه‌های ماهواره‌ای از خلأ موجود در برنامه‌های تلویزیونی ایران استفاده کرده و تلاش می‌کنند برای هر چه بهتر شدن با رنگ و لعاب خاص مخاطبان خود را افزایش دهند، در نیمه دوم سال ۱۳۸۹ شبکه‌ی ماهواره‌ای فارسی زبان با نام «من و تو» که گفته می‌شود با بودجه‌ای بیش از ۴۰ میلیون دلار، که از سوی دولت انگلیس تامین می‌شود راه‌اندازی شد، اگر چه از ابتدا چندان مواضع فکری این شبکه  واضح و مشخص نبود اما پس از آن خیلی زود به عنوان یکی از مهاجمان پر قدرت جنگ نرم شناخته شد.

این شبکه در ابتدا رویکردی اجتماعی داشت و سعی می‌کرد در مسائل سیاسی کمتر اظهار نظر کند، اما اخیراً با تهیه برنامه‌هایی با عنوان «چشم انداز»، رویکرد تخریبی خود را در زمینه سیاسی نیز آشکار ساخت، «من و تو» این شبکه ماهواره‌ای  که سه سالی از تاسیس آن می‌گذرد، با راه اندازی آکادمی موسیقی و برنده ساختن یکی از زنان مسلمان ایرانی تبار ساکن آلمان، روند تاختن بر مذهب و دین مبین اسلام را آغاز کرد، روندی که خوانندگی زن محجبه را جایز دانست.

اگر از نگاهی آسیب شناختی به برنامه‌های این شبکه نگاهی داشته باشیم مشخص می‌شود که این شبکه به دنبال تغییر سبک زندگی ایرانی است. یکی از ترفندهای این شبکه معرفی برنامه‌های خود حتی برای چندین روز آینده خود است به گونه‌ای که حتی برنامه‌های ماه آینده خود را نیز دائما تبلیغ می‌کند تا از این طریق مخاطب را مجذوب نماید.

یکی از برنامه‌های این شبکه که مانور زیادی نیز بر روی آن می‌دهد، برنامه «میس یونیورس» یا همان انتخاب بانوی شایسته سال است که به عنوان ویژه برنامه از این شبکه پخش می‌شود، به تازگی نیز میس یونیورس ۲۰۱۳ انتخاب شد و به صورت زنده برای فارسی زبانان پخش شد. اما به راستی چرا؟ ماهیت میس یونیورس چیست؟

میس یونیورس

images

انتخاب بانوی شایسته سال یک مسابقه بین‌المللی زیبایی است که هر سال توسط سازمانی به همین نام برگزار می‌شود، شعار این مسابقات «زیبایی هدفمند» است و در آزمون‌های این مسابقه علاوه بر زیبایی جسمی، معیارهایی چون شخصیت، هوش، روابط اجتماعی، حضور ذهن و حاضر جوابی، توانایی‌های ورزشی، معلومات عمومی و همچنین مهارت‌ها و استعدادهای ویژه هر یک از شرکت‌کنندگان توجه می‌شود، دوشیزه دنیا علاوه بر دریافت تاج دوشیزه دنیا و جوایز نقدی می‌بایست به مدت یک سال از محل اقامت خود به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و برای سازمان دوشیزه دنیا فعالیت کند.

جالب اینجاست که آخرین دور این مسابقات در اندونزی و بزرگترین کشور مسلمان برگزار شد. در همین راستا و همزمان با برگزاری مسابقه انتخاب شایسته ترین دختر جهان در اندونزی مسابقه‌ای با نام بانوی شایسته جهان اسلام برگزار شد که طی آن یک دختر نیجریه‌ای تاج بانوی شایسته مسلمان را بر سر گذاشت، در دور نهایی این مسابقه دختران باید سه روز تمام خود را از نظر معنوی آماده می‌کردند، این آمادگی شامل برخاستن از خواب در ساعت ۳ و نیم بامداد و حضور به موقع در نیایش صبحگاهی بود، بعد از عبادت آنها می‌بایست به سخنرانی‌هایی در مورد سیستم مالی اسلامی، تربیت اسلامی و تفسیر قرآن گوش می‌دادند.

مسلم است که معیارهای انتخاب دختر شایسته جهان با معیارهای انتخاب یک دختر مسلمان متفاوت است و شبکه من و تو نیز کاملا بر این موضوع آگاهی دارد و تلاش می‌کند این مسابقات و هیجان کاذب مخاطبان را به طور زنده پوشش دهد و هر از گاهی نیز با نگاهی به گذشته، این مسابقات را پر رنگ جلوه دهد، اگر چه گفته می‌شود معیارهای این انتخاب هوش و یا ویژگی‌های فردی اعلام شده است، اما عملا بر ویژگی‌های جسمی و ظاهری این افراد تاکید می‌شود به گونه‌ای که آنان با نمایش عریان خود تلاش دارند که نظر داوران و کسانی که به آنها رای می‌دهند را جلب نمایند. جالب آنکه در بیان هدف خود قائل به این مسئله هستند که هدف آنها از شرکت در این مسابقات کمک به دیگران است.

بایستی گفت که این شبکه تلاش دارد نظر زن ایرانی را به برنامه‌هایی از این دست جلب نماید تا مگر زن مسلمان فارسی زبان برای چند لحظه هم که شده از نظر بگذراند که زیبایی از این دست جالب به نظر می‌رسد و برای دست اندرکاران این شبکه تا همین حد هم مطلوب خواهد بود، چرا که هدفی که آنها دنبال می‌کنند تغییر سبک زندگی ایرانیان مسلمان است، البته آگاهی بخشی در این زمینه تا حدودی می‌تواند از این آسیب‌ها جلوگیری کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.