اصفهان شرق

جایگاه حداقل تنوع برنامه در رسانه ملی

کدخبر: 59032
1394/01/17 در ساعت 14:12

اصفهان شرق/ محمد رضا توکلی
اهميت راديو- تلويزيون بيشتر از همه است. اين دستگاه ها دستگاه هاي تربيتي است؛ بايد تمام اقشار ملت با اين دستگاه ها تربيت بشوند؛ يك دانشگاه عمومي است. دانشگاه ها، دانشگاه هاي موضعي است. اين يك دانشگاه عمومي است يعني دانشگاهي است كه در تمام سطح كشور گسترده است. بايد از آن، عمل دانشگاه را، به آن اندازه اي كه مي شود، استفاده كرد. بايد اين دستگاه، دستگاهي باشد كه بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن كند، تمام را مبارز بار بياورد، تمام را متفكر بار بياورد. تمام اينها را مستقل بار بياورد. آزادمنش بار بياورد. از غربزدگي بيرون كند؛ استقلال به مردم بدهد، اين از همه چيزهايي كه در اين دستگاه ها هست مهمتر است.(بیانات امام خمینی در تاریخ 29/12/57)
سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار با خبرگان ملت، نگرانی های خود در عرصه فرهنگ را به مسئولین گوشزد کردند تا اینکه این نگرانی گویا آنقدر عمیق بوده است که ایشان در روز ابتدایی سال 93 در حرم مطهر امام رضا(ع) سال93 را سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری کردند. ایشان مساله فرهنگ را در اولویت های برنامه کشور قرار دادند و در این زمینه فرمودند:عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است.

441

اگر یک رکن مهم فرهنگ مسئولین و دستگاهها باشند و یک رکن دیگر آن مردم، مسلما این مسئولین و دستگاهها هستند که به مراتب وظایف سنگین تری را در این زمینه دارند.
بدون شک یکی از سازمانهای مسئول، تاثیرگذار، پرمخاطب، کارآمد و فراگیر در زمینه فرهنگسازی فرهنگ اسلامی- ایرانی سازمان صدا و سیما می باشد. آنقدر از اهمیت صدا و سیما و تاثیرگذاری آن صحبت شده است که اینجا مجال گفتن آن را ندارم. اینجا هم قصد ندارم از اهمیت آن سخن گفته و مثل بقیه دوستان راست و چپ صدا و سیما را از منظر خود نقد کرده و آن را ابزاری برای مقاصد سیاسی خود قرار دهم.
صحبت من در واقع در مورد محتوای اسلامی و انقلابی برنامه های صدا و سیما هم نیست. کما اینکه صدا و سیما باید اینگونه باشد. صدا و سیمایی که امام روح الله آن را دانشگاه عمومی خوانده اند باید با چنین محتوایی برنامه درست کند و انسان ساز و فرهنگساز باشد ولی تا رسیدن به چنین صدا وسیمایی راه زیاد است.
در قدم اول باید مخاطب از دست رفته خود را جذب کنیم و در قدم بعدی اگر باهوش باشیم و اعتماد مخاطب خود را به دست آوردیم آنگاه به سمت برنامه های اسلامی محور حرکت کنیم.اما به شکل کاملا حرفه ای و مخاطب پسند.
*آرمانها کجا و واقعیت کجا
خروجی های برنامه های صدا و سیما همین است که می بینیم که نه قشر مذهبی ما را راضی نگه داشته و نه قشر خاکستری ما را.
اما اینجا از زبان کسانی سخن می گویم که دغدغه شان فقط پرکردن اوقات فراغت خودشان است.از زبان کسانی می گویم که تلویزیون را مامنی برای گذراندن ساعتی در کنار خانواده و تماشای آن می دانند.

اصل مصیبت ما از اینجا شروع شده است که دشمن ضعف ما را خوب تشخیص داده و می داند کجا سرمایه گذاری کند.
می داند کجا نتیجه می گیرد!
می داند فرهنگ خود را کجا غالب کند!
می داند چگونه سبک زندگی ما را تغییر دهد و این چیزی نیست جزء از غفلت ما.
مقابله ما با شبکه های فریبنده ماهواره ای از انتن دیجیتال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شروع شد ولی توجه به این نکته ضروری است که برنامه های متنوع تفاوت بسیاری با برنامه های تکراری 5 شبکه تلویزیونی دارد.
*بازهم کیفیت و محتوا فدای کمیت شد
مردم ما دنبال سریالهای تکراری و برنامه های قدیمی نبودند. ما فقط برنامه های با کیفیت و جذاب و سرگرم کننده می خواستیم، همان چیزی که در صدا و سیمای شما در طول سال به ندرت یافت می شود.
اما چه باید کرد؟
نوروز فرصتی ایده ال برای دیدن برنامه های صدا و سیما و قضاوت در این رابطه است.
از فیلمهای سینمایی که اکثر آن ها محصول سال 2013 هستند گرفته تا مستند های بسیار زیبا و سریال های دیدنی و طنزهایی مثل کلاه قرمزی، قند پهلو و پایتخت و… برنامه های گفتگو محور شاد و مسابقات مفرح.
چیزی که سریع به ذهن فرد خطور می کند این است که انگار صدا و سیما تمام فیلم ها و برنامه های شاد و مفرح خود را فقط برای ایام نوروز تدارک دیده است اما جالب تر ان که مخاطب ما آنگونه که باید بهره نمی برد.
اکثر مردم یا در مسافرت و یا در حال صله ارحام و دید و بازدیدهای نوروزی هستند و تنها عده ا ی کمی از این همه برنامه خوب و مفرح استفاده می کنند.
این حرف خیلی ساده است ولی شاید یک مطالبه عمومی مردم از رییس صدا و سیما باشد.
اگر می خواهید مردم را دوباره جذب کنید و شبکه های ماهواره ای فرهنگ مردم را نبلعند و همچنین اگر خواستار لبیک به ندای رهبر عزیزمان هستید تا بتوان در کشور زمینه برای کارهای فرهنگی همچنان پرثمر باشد، لطفا در طول سال هم مثل ایام نوروز صداو سیمایتان پربار باشد تا با ایجاد جاذبه جوانان و خانواده ها را به سمت خود بکشانید ولی اگر این کار را نکردید باز همان آش است و همان کاسه