سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:13 - دوشنبه 17 فروردین 1394

تحلیلی بر عناوین روزنامه های سراسر کشور؛

آمریکایی ها بیجا کرده اند/ ظریف ؛استعفا در شهریور، ریاست در مجلس / آزادی حمله‌کنندگان به علی مطهری با قرار وثیقه

در این گزارش می توانید مهمترین عناوین روزنامه های سراسری کشور و اصفهان را مطالعه کنید.

به گزارش اصفهان شرق؛ اهم ترین عناوین خبری روزنامه امروز صبح کشور بدین صورت است:

آمریکایی ها بیجا کرده اند
بحث ها پیرامون بیانیه سوئیس همچنان در روزنامه های سراسری کشور بازتاب دارد. روزنامه وطن امروز در گزارشی به بازتاب صحبت های ظریف در گفتگوی زنده تلویزیونی پرداخته است و در مطلبی با عنوان “آمریکایی ها بیجا کرده اند” می نویسد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان شنبه شب با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح بیانیه لوزان و پاسخ به برخی شبهات مطرح درباره آن پرداخت. به گزارش «وطن‌امروز»، تداوم اختلاف تفسیرهای فاحش از بیانیه لوزان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این برنامه را تشکیل می‌داد. توضیحات ظریف درباره این اختلاف تفاسیر نیز به خوبی نشان می‌داد روایت‌های طرفین مذاکره درباره مفاد مورد تفاهم تا چه میزان با یکدیگر متفاوت است. ظریف تاکید کرد که آمریکا بیجا کرده است می‌گوید رژیم تحریم‌ها باقی می‌ماند. وزیر امور خارجه کشورمان در عین حال متن منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا را نه تنها صراحتا تکذیب نکرد بلکه در جایی به آن استناد نیز داشت. چگونگی مواجهه با قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران و تحریم‌های متاثر از آنها نیز بخش مهم دیگری از سخنان ظریف را تشکیل می‌داد. وزیر امور خارجه کشورمان اگرچه صراحتا اعلام کرد در توافق نهایی ۶ قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران لغو خواهد شد اما به موضوع دیگری نیز در خلال آن آشاره داشت که توجه چندانی به آن نشد. ظریف در عین اشاره به لغو قطعنامه شورای امنیت به حفظ برخی از تحریم‌های مرتبط با آنها اشاره کرد که دقیقا مشخص نیست این چه مفهومی می‌تواند داشته باشد. قطعنامه‌ها لغو می‌شوند اما برخی تحریم‌ها باقی می‌مانند.


ظریف؛استعفا در شهریور، ریاست در مجلس

“ظریف؛استعفا در شهریور، ریاست در مجلس” تیتر نخست روزنامه آرمان امروز است. در این گزارش می خوانیم: طبيعي است كه اگر وظيفه‌اي به يك فرد و گروهی واگذار شود و در انجام آن ناموفق باشند، نمي‌توانند موفقيت تيم يا افراد ديگري كه پس از آنها همان وظيفه و كار را به بهترين نحو ممكن انجام مي‌دهند را پذيرا باشند و بعضا از هر راهي براي كمرنگ كردن اين موفقيت استفاده مي‌كنند تا كمبودها و كاستي‌هاي خود را پنهان كنند. يكي از اين روش‌ها فرافكني براي پنهان كردن موفق نبودن خود، انتشار شايعه و اخبار تاييد نشده است كه در اين راستا روزگذشته «آرمان» خبردار شد طيف ناموفق در مذاكرات هسته‌اي، درصدد القاي اين موضوع است كه افراد مذاكره‌كننده هسته‌اي دولت يازدهم درصدد حضور در انتخابات مجلس دهم هستند تا بواسطه موفقيت‌هايي كه در مذاكرات كسب كرده‌اند با اطمينان از آراي مردمي به بهارستان راه پيدا كنند! يكي از مدعيان اين موضوع در گفت‌وگو با «آرمان» اينچنين گفت: «محمد جواد ظريف موفقيت خوبي را در امر هسته‌اي كسب كرد و انتخاب او از سوي دكتر روحاني به عنوان وزير امور خارجه نه براي بهبود روابط ايران با كشورهاي ديگر بلكه براي حل پرونده هسته‌اي بوده است.» وي ادامه داد: «در تيرماه طبق آنچه اعلام شده است توافق نهايي صورت مي‌گيرد و تكليف پرونده هسته‌اي مشخص خواهد شد كه اين به معناي پايان ماموريت محمد جواد ظريف است و او ديگر وظيفه مهمي در وزارت خارجه نخواهد داشت چرا كه رايزني با ساير كشورها پس از حصول توافق آسان و ساده‌تر از قبل خواهد شد و نيازي نيست فرد ويژه‌اي براي اين امر از سوي رئيس‌جمهور انتخاب شود.» وي كه نخواست نامش فاش شود، درباره آينده ظريف -به زعم‌ خود-گفت: «محمد جواد ظريف در شهريورماه استعفا خواهد داد و خود را براي منصب ديگري آماده خواهد كرد كه همان رياست مجلس دهم است!» او در تشريح اين ادعاي خود توضيح داد: «برخي افراد سرشناس كه همراه ظريف بودند هم ديگر آنچنان كار سنگيني در وزارت خارجه نخواهند داشت بنابراين به همراه او استعفا مي‌دهند و تعدادي ديگر از طرفداران نامدار ظريف هم آنها را همراهي مي‌كنند تا ليستي به نام «ياران ظريف» براي انتخابات مجلس دهم ارائه شود.»

ببخشيد شما

سریال مهران مدیری با عنوان در حاشیه که داستان آن در یک بیمارستان می گذرد از همان ابتدای کار واکنش پزشکان را در پی داشت. روزنامه سیاست روز در یادداشتی با عنوان”ببخشيد شما” می نویسد: از همه پزشكان عزيز عذر مي‌خواهيم. از همه آنها كه به شعور و صداقت و انسانيت و تخصصشان توهين شده است، عذرخواهي مي‌كنيم. اين پوزش‌طلبي نه به خاطر پخش يك مجموعه تلويزيوني از رسانه ملي كه به خاطر توهيني است كه متاسفانه برخي هم‌صنفي‌ها و هم‌لباس‌هاي پزشكان متعهد كشورمان به اين جامعه كرده‌اند.
آنها كه به بهانه دفاع از جامعه پزشكي، بدون كمترين دقتي تيغ تيز انتقاد را متوجه يك كارگردان كرده‌اند و براي رسيدن به هدفشان از هيچ تلاشي دريغ نكرده‌اند. آنها كه مشخص بود پيش از پخش يك سريال تلويزيوني نامه‌ها و بيانيه‌هاي خود را نوشته بودند و شايد براي مطرح شدن بيشتر و تبديل شدن به سوژه‌هاي خبري هر روز موضع مي‌گرفتند. افرادي كه به زعمشان هدف وسيله را توجيه مي‌كند و حالا ابزار و وسيله پيروزي در اين ميدان جنگ را اردوكشي خياباني و رسانه‌اي كردن پرونده پزشكي كارگردان مي‌دانند. افرادي كه يادشان رفته «طبيب محرم بيمار است» و اسرار مريض هم بايد در سينه پزشكش باقي بماند.
متاسفانه اين درد بزرگ جامعه ماست كه هنوز هيچ دوا و درماني براي آن پيدا نمي‌شود. متاسفانه‌تر اينكه اين مرض به ظاهر لاعلاج تبديل به يك اپيدمي شده است و همه شقوق و صنوف را در بر گرفته است. گويي عادت‌مان شده كه در برابر منتقد واكنش نشان دهيم و بر دهانش بكوبيم. يك روزي مي‌خواهيم با «بگم‌بگم» دهان منتقد را ببنديم و يك روز هم كه گزكي نداريم، با انواع و اقسام القاب و صفت‌ها پاسخي كوبنده مي‌دهيم! اين درد جامعه ماست كه نمي‌شود كسي را نقد كرد. حتي نمي‌توان درباره‌اش سخن گفت.

آزادی حمله‌کنندگان به علی مطهری با قرار وثیقه

“آزادی حمله‌کنندگان به علی مطهری با قرار وثیقه” یکی از عناوین اصلی روزنامه شرق است. در این خبر می خوانیم: علی مطهری ١٩اسفند گذشته برای سخنرانی راهی دانشگاه شیراز شده بود که عده‌ای لباس‌شخصی به او هجوم آورده و آنطور که خودش توضیح داده او را مضروب و خودرو حاملش را تخریب کردند. خودرو حامل علی مطهری در میانه راه متوقف باقی ماند و از حضور او در دانشگاه ممانعت شد. نماینده مردم تهران در این ماجرا از ناحیه صورت آسیب دید و اکثر سیاستمداران کشور این حادثه را محکوم کردند. با‌این‌همه عده‌ای به دفاع تلویحی از ماجرا پرداختند. حالا در شرایطی که وکیل مطهری از آزادی حمله‌کنندگان با قرار وثیقه و متهم‌شناخته‌شدن مسوولان دانشگاه خبر می‌دهد، مطهری در گفت‌وگو با «شرق» تاکید دارد که گزارش نهایی حمله به او تا دو، ‌سه‌روز آینده در اختیار وزیر کشور قرار گرفته و او نیز ظرف چند‌روز آینده با وزیر دیدار خواهد کرد. مطهری هرگونه اظهار‌نظر درباره این ماجرا را به قرائت گزارش نهایی موکول کرد. وکیل این نماینده مجلس در مورد‌ آخرین وضعیت شکایت علی مطهری از حمله‌کنندگان می‌گوید: «برای پیگیری دوباره این پرونده روز گذشته به شیراز سفر کردم. پیش از این سفر با جمعی از وکلا و آقای مطهری در مورد راهکارهای حقوقی و قانونی پرونده بررسی‌های نهایی را انجام دادیم.»

۵هزار بزرگتر از ۱۹ هزار
روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان ” ۵ هزار بزرگتر از ۱۹ هزار” می نویسد: انتظار این بود- و هنوز هم هست- که مسئولان محترم در مقابل انتقادهای مستند کسانی که توافق لوزان را با منافع ملی کشورمان ناسازگار می‌دانند، پاسخ‌های روشن و مستندی ارائه کنند ولی تاکنون نه فقط این انتظار برآورده نشده است بلکه اعضای محترم تیم هسته‌ای در پاسخ منتقدان به کلی‌گویی اکتفاء کرده‌اند و در مواردی نیز برخی از وابستگان دولت- و نه اعضای تیم مذاکره‌کننده- در مصاحبه‌ها، نوشته‌ها و سخنرانی‌های پی در پی خود، منتقدان را به باد تهمت و افتراء گرفته و آنان را با دشمنان نظام همسو معرفی کرده‌اند! بی‌آن که کمترین توضیحی داده و یا دلیل و سندی بیاورند که کدامیک از انتقادات مطرح شده به توافق لوزان را نابه‌جا و غیرواقعی می‌دانند و در مقابل آن، چه پاسخ منطقی و قانع‌کننده‌ای دارند؟!
به عنوان مثال، کیهان طی چند گزارش که با شواهد و اسناد خالی از ابهامی همراه بود به نقد توافق لوزان پرداخته و مخصوصا در یادداشتی با عنوان «دستاوردها یا از دست‌داده‌ها» به متن اصلی توافق لوزان استناد کرده و نمونه‌ها و مواردی از ناهمخوانی آن با منافع ملی را برشمرده بود ولی پاسخ کیهان و سایر منتقدان همان بود که به آن اشاره شد و حال آن که دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای و یا افرادی به نمایندگی از دولت محترم می‌توانستند و شایسته و بایسته نیز همین بود که محورهای مورد انتقاد را با سعه‌صدر و ارائه دلایل محکم و مستند پاسخ دهند.
آیا می‌توان این انتظار را غیرمنطقی و بیرون از امکان تلقی کرد؟ به‌یقین، نه!… چرا که تمامی منتقدان- و یا اکثریت قریب به اتفاق آنان- و از جمله کیهان تیم مذاکره‌کننده کشورمان را فرزندان اسلام و انقلاب و مدافع منافع ملی دانسته و به آنان اعتماد دارند و البته حق دارند و به قول حضرت آقا جرم نیست که نسبت به خدعه و نیرنگ حریف و فریب احتمالی فرزندان انقلاب نگران باشند.

عناوین روزنامه های اصفهان

زاینده رود مزارع شرق را سیراب می کند
روزنامه اصفهان زیبا در خبری با عنوان ” زاینده رود مزارع شرق را سیراب می کند” می نویسد: نماینده کشاورزان و حقآبه داران بخش جلگه اصفهان از بازگشایی آب از محل سد زاینده رود برای تکمیل کشت شرق اصفهان در ساعت ۱۲ شب گذشته خبر داد و گفت: جریان آب تا اواسط خرداد ماه تداوم دارد. فتح الله دهقانی اظهار کرد: بازگشایی زنده رود برای تامین آب کشت پاییزه در تاریخ یاد شده حاصل توافق بین صنف کشاورزان، فرمانداری شهرستان، سازمان جهاد کشاورزی و … در روز گذشته است. وی افزود: ساعت ۱۲ امشب آب مورد نیاز کشاورزان از محل سد رها سازی شده و طبق محاسبات در تاریخ ۲۱ فروردین ماه نیز به مزارع بخش جلگه و بن رود خواهد رسید که تا اواسط خرداد ماه این آب جاری خواهد بود. نماینده کشاورزان بخش جلگه شهرستان اصفهان، خاطر نشان کرد: آب مورد نیاز کشت غله شرق در سال گذشته ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال تعیین شد که در مرحله اول؛ یعنی در آبان ماه حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب آن اعطا و در اسفند نیز حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی شد.دهقانی با بیان اینکه حدود ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب در سال جاری برای کشت شرق رهاسازی می شود، تاکید کرد: نیاز آبی مزارع حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال است.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.