سرویس: اجتماعی » گردشگری 18:04 - یکشنبه 16 فروردین 1394

تعطیلاتی که گذشت:

آغوش کویر ورزنه به روی مسافران باز بود/ تخلیه زباله پیامد منفی برای طبیعت

طبیعت جلوه ای الهی از سوی خداوند است و بشریت با استفاده مادی و معنوی صحیح از این بخش می تواند سربلند از حیطه گردشگری بیرون آید.

به گزارش اصفهان شرق/ احمد شهباز:

کویر ورزنه واقع در 100 کیلومتری شرق اصفهان میزبان چندین هزار گردشگری بود که به قصد بهره گیری از جاذبه های کویر وارد شهر ورزنه شدند. هجوم جمعیت میهمان آنچنان زیاد بود که مسیر 10 کیلومتری منتهی به تپه ماسه های ورزنه با ترافیک سنگین مواجه شد. ارائه خدمات ویژه در سایت تفریحی واحه در قالب کویر نوردی با ماشین های آفرود و موتورهای چهار چرخ و همچنین شتر سواری و حرکت بر فراز تپه ماسه ها از طریق زیپ لاین قابلیت های کویر را برجسته تر نموده بود.
لیکن آنچه مهم و ضروری به نظر می رسد نوع مدیریت واحدی است که باید با نگرش عمقی به آن دست یافت تا بتوان از پتانسیل های بالای گردشگری که هر ساله تنوع بیشتری می گیرد به درستی استفاده کرد.
نبود مدیریت واحد و برنامه ریزی دقیق عاملی در زمینه پنهان شدن زیبایی های گردشگری شرق خواهد شد و در این صورت باید به درستی از سطح ایده آل پتانسیل های طبیعت به روی مسافران بالا رفت تا آسیبی منطقه و مردم بومی ما را تهدید نکند.

1 (20)

* تالاب گاوخونی در خشکی هم دلربایی می کند
به نظر می رسد تالاب بین المللی گاوخونی اگر چه نیمه جان با مشکلات متعدد دسته و پنجه نرم می کند هنوز با جاذبه های متنوع پیرامون خود می تواند گوشه ای از کارکرد بی نظیر خود رابه رخ دیگران بکشد.
این همان هدیه طبیعت به جامعه بشری است که می طلبد انسان به تناسب آن با بهره گیری درست، این میراث با ارزش را برای نسل آینده حفظ نماید.
در این راستا نوروز 94 را باید نقطه دیده شدن مصائب این سرزمین در نگاه مسئولان کشوری به حساب آورد زیرا با سفر غیر رسمی و البته ناگهانی خانم ابتکار، بالاخره درد ناشی از خشکسالی تالاب به گوش مسئولان رده بالا خواهد رسید.

*طبیعت جان دارد کثیفش نکنید

به نظر می رسد استقبال اینچنینی از طبیعت می تواند پیامد های منفی نیز داشته باشد که آن چیزی جز تخلیه زباله در دامان آن نیست مساله ای که رعایت آن از جانب بهره بردار می تواند تداوم بهره برداری را تضمین کند که امید است با فرهنگ سازی و عنایت بیشتر به موضوع شاهد طبیعتی بکر، زیبا، دلفریب و نه دلخراش باشیم.

*زیرساخت های گردشگری مورد توجه همگان قرار گیرد
توجه بیشتر به زیرساخت های گردشگری، اصلاح و توسعه مسیرهای پر تردد، اطلاع رسانی الکترونیکی، فرهنگ سازی عمومی جهت حفظ ارزشهای بومی و اسلامی منطقه، می تواند تضمین کننده توسعه پایدار در امر گردشگری منطقه باشد که امید است با جدیت بیشتر دنبال شود.
آنچه مسلم است در چندین سال اخیر اگر چه رودخانه زاینده رود در مسیر شرق اصفهان نتوانسته سیرروح بخشی به جوامع روستایی و شهری پیرامون خود را حفظ کند اما دستاورد با شکوه آن که زاییده تمدن بی نظیر آن در طول دوره های مختلف تاریخ هنوز زنده و در جریان است تمدنی که آثار تاریخی و طبیعی برجسته و متعدد و فرهنگ جوامع محلی را شامل می شود و می تواند معرف یکی از مناطق نمونه و بی نظیر گردشگری کشورعزیزمان ایران باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.