سرویس: اجتماعی » گردشگری 08:34 - یکشنبه 16 فروردین 1394

گذری بر نمایشگاه نوروز هرند:

صدای پتک اهنگران هرند در نوروز 94/ مسئولان به علاقه جوان قلم زن هرندی توجه ویژه داشته باشند

نمایشگاه هرند در گذر تاریخ نمونه اقدامی ارزشمند از مسئولان این شهر بود که با هدف احیای مشاغل و آداب و رسوم مردمان این دیار تاریخی برپا شد.

به گزارش اصفهان شرق: هرند شهری در گذر تاریخ شرق اصفهان همچنان با صلابت در عرصه فرهنگ و تاریخ در حرکت است تا صفحه ی کتاب شرق اصفهان را با معرفی جاذبه ها و پتانسیل های ویژه ی این شهر به نگارش در آورد.
ایده ی مطلوب مسئولان این شهر در نوروز 94 تا حدود بالایی توانست احیایی بر مشاغل از یاد رفته ی جوانان دیروز و اساتید امروز را فراهم آورد. برپایی نمایشگاه هرند در گذر تاریخ تداخل قدیم با دنیای مدرن قرن 21 را به خوبی به تصویر کشیده تا بتوان با اولین تجربه ی کسب شده در سال 94، گام های محکمی در زمینه ی معرفی این شهر برداشت.
*صدای پتک آهنگران هرند، ابهت روزهای تاریخی شهر

IMG_4253
محمد تقی هرندی فرزند یدالله بازمانده ی نسل اساتید آهنگر هرند، با روحیه ی پولادی و با ذکر خیری از مردان قدیم هرند، اظهار کرد: 15 ساله بودم که وارد حرفه ی آهنگری شدم تا با درآمدی اندک، موی خود را 70 سال در کنار کوره ی پرحرارت زندگی سفید کنم و لقمه ی حلال را برای خانواده ببرم.
وی هنوز آهنگر بازار هرند بود و با اشاره به زحمات مسئولان در برپایی نمایشگاه گفت: دستگاه های برقی آهنگری امروز از مشقت بسیار این کار کاست ولی نمایش کوره های قدیمی به نسل امروز، نشان دادن مشاغلی سخت و همت مردان دیروز است تا خاطرات قدیم از ذهن امروزی ها پاک نشود.

استاد محمد تقی هرندی برکت در مال را در رزق حلال عنوان و خاطر نشان کرد: ضربات محکم به اهن خشن و تولید صنایع کشاورزی سنتی، قوت مردان دیروز را نشان میدهد و ادامه دادن حرفه ی پدرانمان انگیزه ی ما در بودن در این شغل سخت بود.
پیشکسوت آهنگری هرند با زمزمه ی اشعار مختص آهنگران به گفتگو پایان داد.

1
حسینعلی ناظمی هرندی فرزند استاد علی جان آهنگر، محمد صادق ناظمی فرزند استاد نادعلی آهنگر و استاد رضا از همراهان غرفه ی هنگری نمایشگاه هرند بودند.

*صدای چرخ ریسندگی در کوچه پس کوچه های هرند

IMG_4260
دستان حسین اقا و خارج کردن پنبه از کلوزه ها بوی کاری با رزق حلال را می داد و در حین کار به خبرنگار ما گفت: در زمان قدیم همه کارها زنجیره وار طی می شد تا بتوان پنبه هایی از کلوزه ی مزارع شهر را برای نخ به کار برد و از دسترنج کار خود فرش زیر پای خود را نیز تولید کرد.

حاج محمد باقر در حالی که از پشم گوسفند نخ میریسید با تبسمی لذت بخش اظهار کرد: شال های پشمی حاصل زحمت بی اندازه از شستن پشم گوسفند و ریسیدن پشم برای تولید نخ است و پایان این کار بافت شال برای بستن به کمر همت کار روزانه و شبانه است.

IMG_4265
این در حالی بود که زنان قدیم هرندی در گوشه دیگر نمایشگاه با زیبایی خاصی در حال ریسیدن نخ از پنبه بودند و یاد قدیم و قالی بافی های روز و چرخ ریسی های شبانه را کرده و باکی از کار و تلاش نداشتند.
*آهنگ چکش مسگرها در نمایشگاه هرند

IMG_4279
حسن منصوری که شش دهه از عمرش را در کنار چکش و مس سپری کرد، در گوشه دیگری از نمایشگاه حال و هوای خاصی را به غرفه حاوی مس و صنایع دستی مسی داده بود و شاید درک ضربه چکش و مس و رنگ سفیدی که مسگر به وسایل مسی میداد کمی سخت به نظر می رسید ولی احیای شغل سخت و لذت بخش مس گری از همت مسئولین شهر درسی اموزنده به همه بازدید کنندگان میداد که انعطاف خوبی در برخورد با زندگی داشته باشند و افسرده از مشقات روزگار نشوند.
مسگر و سفیدگر شهر هرند افتخار میکرد که شاگرد پدری استاد بود و کار و رفتار پدر را به ارث برد.
* در و تخته هایی که لذت کار شبانه را می داد
محمد علی زکی هرندی نجار هرندی بود و در کنار در های چوبی قدیمی، همراه با تراش چوب گفت: 30 سال است با زحمت دست خود کار میکنم و راضی هستم ولی متاسفانه جوانان امروز دنبال این کار نخواهند رفت.

IMG_4271
*علاقه جوان قلم زن هرندی و سرمایه اندک در هنر
در قسمت اخر نمایشگاه هرند در گذر تاریخ انچه توجه ما را بیش از پیش، به خود جلب کرد، جوانی فعال در عرصه قلم زنی بود که با نشاط خاصی ضربه های نازک قلم را بر صفحه مس فرود می آورد.
محمد رضا کنعانی فرزند علیرضا جوان 23 ساله هرندی از علاقه خود این چنین گفت: به جهت علاقه بسیاری که به حرفه قلم زنی داشتم از سن 15 سالگی وارد هنر قلم زنی شدم و حدود 2 سال همراه با مشقت بسیار به اصفهان می رفتم زیرا علاقه به هنر، سختی و مسافت طولانی را برایم آسان می ساخت.

IMG_4282
جوان فعال هرند با سرمایه اندک خود وارد این حرفه شد و در این رابطه و نبود پشتوانه کافی اظهار کرد: سرمایه اندک من در دوران جوانی کفاف هزینه های حرفه قلم زنی امروز من را نمی دهد و این در حالی است که با اختصاص وام بلندمدت از طرف ارگان های فرهنگی هرند و اختصاص مکانی مجزا با کرایه مختصر، اندکی از مشکلات من میکاهد.
محمد رضا کنعانی با اشاره به تابلوهای قلم زنی خود خاطرنشان کرد: مردم به دنبال تنوع هستند ولی متاسفانه تنوع بسیار در این حرفه، سرمایه کافی را می طلبد و از متولیان امر فرهنگ و.دوستداران هنر میخواهم تا نگاه ویژه ای به هنر جوانان شهر داشته باشند تا جوانی همانند من بتواند در هنر مورد علاقه اش دوام بیاورد.

IMG_4285

*********************

به گزارش اصفهان شرق: نمایشگاه هرند در گذر تاریخ اولین تجربه نمایشگاهی به این سبک در هرند را در سال 94 در معرض دید همگان قرار داد. قطعا پتانسیل جوانان هرند بیش از غرفه های پر محتوای امروز نمایشگاه است و در سالهای آتی با مشاهده کاستی های امروز، قوت بالاتری را برای برپایی نمایشگاه باشکوه تری به کار میبندند.
نمایشگاه کتاب واقع در نمایشگاه از نکات مثبت در جذب بینندگان به کتاب بود ولی بهتر است تا با شناسایی نیازهای افراد بومی در چیدمان کتب مربوطه کمی دقت شود تا کیفیت ها درخششی بیش از کمیت را داشته باشند.
شهدا مظهر اقتدار نظام هستند که در ابتدای نمایشگاه تصاویر پاکشان جلوه ای از معرفت و ایثار مردم هرند را نشان می داد و اقدامی بس زیبا و به جا بود و لیکن توجه و دقت در پخش برخی آهنگ ها در نمایشگاه بعداز دهه فاطمیه با توجه به نوع محلی بودنش، مورد توجه مسئولان سخت کوش فرهنگی شهر قرار گیرد تا صدای احیای پتک آهنگری و ضربات چکش مسگرها زیر صدای بلند موسیقی محلی غبار نگیرد.

مسلما احیای حرفه های قدیم اقدامی پسندیده از سوی مسئولان است ولی توجه به مشکلات حرفه های قدیم و احیای عملیاتی آن نگاهی عمیق را نیاز دارد.
نگاه ویژه دیگری که باید همه مسؤولان به ان توجه داشته باشند، بررسی مشکلات و کاستی ها در زمینه تلاش جوانان شهر تاریخی هرند است و در این گزارش محمد رضا کنعانی جوانی فعال در عرصه هنر قلم زنی، نمونه ای از صدها جوان شهر می باشد که نگاه مسئولان را طلب میکند.
در پایان با توجه به گفتگوهای گرفته شده با مردم در ابتدای کار نمایشگاه تا پایان کار و رضایت مر دم از اقدام شهرداری و شورای شهر و همچنین جوانان هرند، تشکر ویژه خود را از مسئولان ذیربط و جوانان اهل علم و هنر هرند داریم.
گفتنی است نظرات خود را در زمینه کاستی ها و نقاط قوت نمایشگاه مطرح کنید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.