سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 15:25 - جمعه 14 فروردین 1394

رئیس محیط زیست کشور:

مطالعات حفاظت از تالاب گاوخونی در دست اقدام است/ جلوگیری از کانون های گرد و غبار منطقه ای با تامین حقابه تالاب

رئیس محیط زیست کشور گفت: مطالعاتی را برای تالاب گاوخونی در دست اقدام داریم که انشالله این مطالعات راهکارهای حفاظت بهتراز تالاب را به ما رائه خواهد داد.

به گزارش اصفهان شرق از ورزنه: رئیس محیط زیست کشور طی سفر یک روزه خود به شرق اصفهان( شهر ورزنه) از نزدیک با مشکلات و مصائب وارد شده به تالاب گاوخونی آشنا شد.

دکتر یوسف پور معاون رئیس سازمان محیط زیست استان اصفهان در این بازدید ریئس سازمان محیط زیست کشور را همراهی کرد.
معصومه ابتکار در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به اهمیت تالاب ها در محیط زیست، اظهار کرد: تالاب بین المللی گاوخونی یکی از ارزشمندترین زیست گاه های تنوع زیستی کشور و در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
رئیس محیط زیست کشور با ذکر مطالعات انجام شده در زمینه تالاب ها گفت: مطالعاتی را برای تالاب گاوخونی در دست اقدام داریم که انشالله این مطالعات راهکارهای حفاظت بهتراز تالاب را به ما رائه خواهد داد.
وی با توجه به احیای تالاب و عوامل مرتبط با آن تصریح کرد: باید بتوانیم حقابه ی مورد نیاز تالاب را به منظور به دست آوردن حیات طبیعی خودش تامین کنیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: تالاب به همراه رودخانه و آب های زیرزمینی در کنار هم یک چرخه هیدورلوژیک را تشکیل می دهند که حیات منطقه و کشاورزی وابسته به این چرخه هیدرولوژک است، همچنین باید این زیست بوم را که شامل ( آب های زیرزمینی، تالاب و رودخانه) در کنار هم حفاظت کنیم و برنامه مدیریتی بر اساس مطالعات علمی صورت گیرد.
وی از دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی استان اصفها خواست تا بیش از پیش در تسریع مطالعات این حوضه کمک کنند تا بتوان شاهد تکمیل مطالعات بود.
رئیس محیط زیست کشور با دعوت از جوانان محلی و مردم خوب منطقه و شهر ورزنه در کمک به حفظ محیط زیست بیان کرد: از جوانان محلی و سازمان های مردم نهاد دعوت می کنیم تا برای حفاظت از تالاب و جلوگیری از تخلفات و آسیب هایی که ممکن است به حیات ارزشمند تالاب وارد می شود، وارد عمل شوند و ما هم تلاش خود را انجام می دهیم که حفاظت را تقویت کرده و جایگاه قوی تری را در زمینه حفاظت از محیط زیست در تالاب داشته باشیم.

وی تاکید کرد که با همکاری مردم و جوانان محلی مشکلات گاوخونی برطرف و تالاب احیا شود.
ابتکار با توجه به شرایط کمی بارش در کشور اذعان کرد: با تصویر واقع بینانه برنامه مدیریت خوبی را برای تالاب گاوخونی خواهیم داشت و با توجه به روند کاهش بارندگی مطالعاتی بر تاثیر آب و هوا، گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی بر منطقه و کشور داریم.

وی در تکمیل صحبت های خود و در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا شاهد عبور ریزگردها از منطقه نباشیم، اظهار کرد: اگر تالاب ها درست مدیریت، حقابه انها تامین و حیات تالاب تضمین شود می توان مانع از ایجاد کانون های جدید گردو غبار شده و این جزء برنامه های دولت است و دولت به صورت ویژه برای مدیریت تالاب ها برنامه های مختلفی را را در دست اقدام دارد و برای گاوخونی هم این مطالعات تکمیل میشود.
رئیس محیط زیست کشور از اعتبارات تایید شده در بودجه سال 94 در مجلس شواری اسلامی برای تالاب ها خبر داد و گفت: اعتباراتی در سطح ملی و در سطح استان پیش بینی کرده ایم که خوشبختانه بخشی از این اعتبارات در مجلس شواری اسلامی برای بودجه سال 94 تایید شده و امیدواریم بتوانیم با همکاری وزارت نیرو در تامین حقابه و همین طور همکاری وزارت کشاورزی و کشاروزان عزیز در اصلاح الگوی کشت و آبیاری منطبق با واقعیت ها وارد عمل شد.
وی با اشاره به شرایط جوی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارش و مشکلات آبی موجود در کشور نمی توان روند های گذشته گسترش سطح زیر کشت، همچنین انواع کشت هایی که آب بسیار زیادی را نیاز دارند و یا بحث آبیاری فضاهای شهری را انجام داد و در شهر اصفهان توجه جدی به عدم گسترش چمن و فضای سبز انجام شود.
ابتکار در پایان متذکر شد که باید با مطالعه و بررسی های کافی نوع آبیاری و کشت انجام و الگوها ر ا بتوان تغییر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.