اصفهان شرق

بحران شرق اصفهان/ آب یزد از اصفهان ۳ برابر میزان مشخص برداشت می شود

کدخبر: 5867
1392/08/27 در ساعت 14:16

images
به گزارش اصفهان شرق: مجید مخدوم عضو هیات علمی دانشگاه تهران امروز در برنامه “اردی بهشت”  با موضوع دلایل بحران در حوضه آبی زاینده‌رود، گفت:متاسفانه حجم آب برداشتی استان یزد از اصفهان ۳ برابر میزان مشخص شده، بوده است و مسئولان یزدی به جای شرب آب موجود را در توسعه صنعت و کشاورزی استفاده می کنند.

وی افزود: در خصوص زاینده رود باید با مردم صادقانه حرف زد و این موضوع در صورتی است که آب قرضی اصفهان به یزد فقط باید در بخش شرب استفاده می شد اما بخشی از آن برای توسعه صنعت و کشاورزی بکار رفت و این اقدام در غیاب آمایش سرزمین صورت گرفته است.

وی به توسعه باغات بادام در منطقه شهرکرد، اشاره کرد و افزود: بسیاری از باغات چهارمحال و بختیاری بر روی شیب قرار دارند و طبق ارزیابی های صورت گرفته با دو کاربری مرتع داری و تولید لبنیات و همچنین گردشگری، استان چهارمحال و بختیاری به سوییس ایران تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه از اکنون باید به دنبال رفع بحران و کاهش نرخ مهاجرت پذیری به اصفهان باشیم، یادآور شد: متاسفانه با افزایش جمعیت، بحران شرق اصفهان و از دست رفتن دشت سگزی با موج مهاجرت ۳۰۰ هزار نفری از شرق اصفهان روبرو هستیم.

وی در ادامه  بیان داشت: طی سالیان گذشته چندین نوبت برنامه آمایش سرزمین به تعویق افتاد و متاسفانه در دولت نهم نیز به این مهم توجه نشد و این اخطارها حدود ۵۰ سال قبل داده شد اما حرف شنوایی برای آن نبوده و نیست.
رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست کشور تاکید کرد: میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی ۷۰ درصد است و برای جلوگیری از این کار نیازمند تغییر الگوی کشت هستیم. تغییر شیوه های آبیاری باید در چارچوب طرح آمایش سرزمین صورت گیرد و حل بحران زاینده رود فقط با اعتماد به مردم محقق می شود.