سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 19:04 - یکشنبه 09 فروردین 1394

در حاشیه نمایشگاه هرند در گذر تاریخ:

خودکفایی و خودگردانی الگوی اسلامی روستای قدیم/ محل ثابت برای نمایشگاه در نظر گرفته شود

فعال فرهنگی و اهل قلم هرندی گفت: سبک زندگی سالم که بتواند موجبات تعالی معنوی و علمی و فرهنگی و تربیتی را بوجود بیاورد یکی دیگر از ویژگی های جامعه ایرانی اسلامی مطرح می شود.

به  گزارش مصطفی مرادی هرندی خبرنگار اصفهان شرق از هرند: نمایشگاه هرند در گذری از تاریخ به همت شهرداری این شهر در ایام نوروز برپاشد.استقبال بی نظیر از این نمایشگاه موید علاقه نسل حاضر به داشته های قدیم و سنت هایی است که رو به فراموشی رفته است. در حاشیه این نمایشگاه گفتگویی با بمانعلی امینی رئیس اسبق آموزش و پرورش جلگه و فعال بخش فرهنگی داشتیم.

*خودکفایی
بمانعلی امینی با اشاره به خودکفایی و خودگردانی به عنوان الگوی اسلامی روستای قدیم اظهار کرد: خود کفایی به معنای خود مباحث خاصی را می طلبد که معمولا در گذشته روستاهای با الگوی اسلامی ایرانی زندگی مردم به نحوی بود که اگر مثلا دور روستا دیواری تا آسمان نیز کشیده می شد هیچگاه اخلالی در زندگی آنها ایجاد نمی شد، نمايشگاه سنتی هرند در گذر تاريخ‎ که به همت شهردار محترم بر پا شد به نمونه هایی از این موارد پرداخته است و امیدواریم در سنوات آتی جامع تر برگزار شود تا نسل جوان بفهمند که ایرانی مسلمان شیعه، ملتی ریشه دار هستند و نسل جوان حلقه مفقوده ی خود را در جهان غرب جستجو نکند.
*سالها دل طلب جام جم از ما می کرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
رئیس اسبق آموزش و پرورش جلگه با ذکر بخش های موجود در نمایشگاه اعم از (حرفه های سنتی و مشاغل قدیم) خاطرنشان کرد: معمولا زندگی بر سه پایه کشاورزی و صنعت و دامداری می چرخد و مابقی مشاغل هر کدام زیر مجموعه ای از این سه شغل می باشند؛ حفر قنات یکی از از راههای تامین آب در سال های خشکسالی بود و این صنعت ضمن تامین آب برای مناطق روستایی هیچ آسیب زیست محیطی به همراه نداشت چرا که از اعماق زمین و از فاصله های بسیار و دور از محیط زیست برداشت می شد. در فرهنگ اسلامی و ایرانی آب و نان اهمیت ویژه ای داشت و از قداست خاصی بر خوردار بود و حتی اگر ذره ای نان در گوشه ای افتاده بود بر می داشتند و می بوسیدند و اگر قابل خوردن بود می خوردند.

وی از دامداری و کشاورزی به عنوان دو شغل مهم در فرهنگ سنتی مردم اشاره و افزود:  دامداری در فرهنگ سنتی ایران بعنوان یک عبادت محسوب می شد چرا که گوسفند و گاو دیگر حیوانات تمام اعضای بدنشان در زندگی انسان مصرف می شد. کشاورزان علاوه بر تامین غذای سالم برای مردم گیا هان دارویی را نیز کشت می کردند صنعتگران بی ادعا تمام لوازم مورد نیاز مردم را با هنر دست و بدون ایجاد هیچگونه آلودگی برای محیط زیست تهیه می کردند در اهمیت کار صنعتگران گذشته همین بس است که هنوز با این همه پیشرفت علم و صنعت از ساختن بعضی از مصنوعات گذشته عاجزند.

امینی سبک زندگی سالم که بتواند موجبات تعالی معنوی و علمی و فرهنگی و تربیتی را بوجود بیاورد یکی دیگر از ویژگی های جامعه ایرانی اسلامی عنوان کرد.
*خود گردانی:
فعال فرهنگی و اهل قلم هرندی با ذکر الگوی اسلامی ایرانی حاکم بر کشور بیان کرد: جوامع گذشته ایران با الگوی اسلامی ایرانی به نوعی خود گردان بودند و ریش سفیدان و بزرگان آبادی نظم جامعه را تامین می کردند اداره جامعه بر اساس اهرم احترام به بزرگان بود و نیازی به نیروی قهریه و پاسگاه و شهربانی و دادگاه نبود،حرف بزرگان قوم همچون حکم دادگاه لازم الاجرا بود اما با ورود فرهنگ غرب و تجدد به صورت حساب شده و برنامه ریزی شده خود کفایی و خود گردانی جوامع ما هدف قرار گرفت به نحوی که ما برای تامین نیاز هایمان و شکستن تحریم مجبور شدیم دکان علوم جدیده همچون تکنولوژی هسته ای و سازمان فضایی و …راتخته کنیم و انها را تعطیل کنیم.

امینی اذعان کرد: به هر حال تنها راه نجات است از مشکلات امروزی نهضت بازگشت به خویشتن است باید به گذشته خود رجوع کنیم و خود کفایی و خود گردانی را با توکل به خدا و نگاه به درون دوباره احیا کنیم چرا که :
دست طلب چو نزد کسان می کنی دراز پل بسته ای که بگذری از آبروی خویش

*سخن آخر:
ضمن تشکر از شهردار محترم شهر شهید پرور هرند پیشنهاد می کنم برای سالهای آتی یک محل ثابت و بزرگ بعنوان مکان ثابت نمایشگاهی در نظر بگیرند و نمایشگاه را گسترده تر کنند و برای هر بخش از نمایشگاه توضیحاتی ارائه شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.