سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:02 - شنبه 08 فروردین 1394

توسط جوان با ذوق ورزنه‌ای انجام شد

احیای حرفه سنتی گاوگرد در ورزنه

احیای حرفه سنتی گاوگرد در ورزنه توسط یکی از جوانان با ذوق این دیار، جاذبه‌ای به جاذبه‌های دیگر این شهر تاریخی افزود.

به گزارش اصفهان شرق، گاوگرد با گاوچاه کارکردی مشترک داشته و در واقع هر دو با ابزارهای قدیمی و با نیروی گاو، برای آب‌کشی از چاه جهت استفاده در امر کشاورزی تا حدود 60 سال قبل کاربرد داشته است.

شهر تاریخی و توریستی ورزنه که در 100 کیلومتری شرق اصفهان و درکنار تالاب بین المللی گاوخونی واقع است در تعطیلات نوروز امسال شاهد احیای حرفه سنتی گاوگرد بود.

 قبل از این نیز در ورزنه دو حرفه سنتی شامل گاوچاه و آسیاب شتر کاملاً به شکل سنتی احیاء شد، که البته هر دو بومی منطقه بود اما این بار یک رشته غیربومی مربوط به بوداق‌آباد کرمان توسط یک جوان باذوق و با همت ورزنه‌ای به نام احمد رجبی احیا شد تا در راستای معرفی حرفه‌ها و سنت‌های قدیمی کشور عزیزمان ایران گامی دیگر برداشته شود .

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان دراین باره می‌گوید: گاوگرد با گاوچاه کارکردی مشترک دارد و در واقع هر دو با ابزارهای قدیمی و با نیروی گاو برای آب‌کشی از چاه جهت  کشاورزی کاربرد داشته است.

احمد شهباز ورزنه افزود: ابزار استفاده در گاوگرد با گاوچاه متفاوت است، گاوگرد شامل سه دستگاه چرخ بوده که یکی دارای چرخش افقی و دو تای دیگر دارای چرخش عمودی و مجهز به کوزه‌هایی دلوی شکل جهت انتقال آب از عمق چاه به سطح زمین است.

 

13940108000153_PhotoL

 

این فعال گردشگری هدف از این کار را جذب توریست وایجاد یک ایستگاه گردشگری دیگر در شهر تاریخی ورزنه دانست و گفت:‌ این اقدام در کنار سنت‌های احیاء شده دیگر می‌تواند تکمیل کننده اکو موزه بزرگ شهر ورزنه باشد .

وی تصریح کرد: شهر تاریخی ورزنه در چند سال اخیر به علت خشک شدن رودخانه زاینده‌رود با توجه به تک قطبی بودن اقتصاد مردم این منطقه که در کشاورزی خلاصه می‌شد،‌ آسیب معیشتی جدی دیده است.

شهباز با بیان اینکه ورزنه با تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل گردشگری خود می‌تواند بخشی از توان اقتصادی از دسته رفته خود را بازیابد، اظهار کرد: به طور قطع جنب و جوش مردم جهت احیاء سنت‌های دیگر نیز ادامه می‌‌یابد و در آینده نزدیک نیز شاهد احیاء آسیاب آبی ورزنه در حاشیه رودخانه زاینده رود هستیم.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: بدون شک تمام این اتفاقات خوشایند تاثیر به سزایی جهت آشنایی و ارتباط نسل جدید با گذشتگان دارند تا با نگاه عالمانه به گذشته جهت توسعه اقتصاد کشور گام بردارند.

وی ادامه داد: اکو موزه بزرگ ورزنه می‌تواند به مانند یک هنرستان و کارگاه علمی عمل کرده و پذیرای دانش‌آموزان و دانشجویان از سراسر کشور باشد که می‌طلبد مسئولین ذی‌ربط با برنامه ریزی دراین امر نسبت به تقویت اقتصاد آسیب دیده منطقه و بنیه علمی دانش‌آموختان این مرزو بوم اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.