سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:10 - شنبه 08 فروردین 1394

نوش آباد شهری مخفی در دل کویر سوزان شرق اصفهان+ تصاویر

نوش آباد شهری مخفی در دل کویر سوزان شرق اصفهان است، شهری که هنوز رازهای سربه مهر دارد و کسی نمی‌داند در آن سوی تونل‌های دست‌کندی که تا امروز کشف شده، چه چیزی نهفته‌ است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از تسنیم، شهر زیرزمینی نوش‌آباد اثری منحصر به فرد که در عمق حدود 14 متری زیر زمین واقع شده و تا 18 متر هم ادامه دارد، اثری دست‌کند که به آن اویی می‌گویند و بیش از 1500 سال قبل با کاربری جان‌پناه در دل کویر ساخته شده‌است.

شهر زیرزمینی امروز یکی از مهمترین مراکز گردشگری نوش‌آباد است و همچنان ناشناخته‌های زیادی دارد که در صورت تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی، آشکار می‌شوند، نوش‌آباد در 10 کیلومتری کاشان و در استان اصفهان واقع‌ شده‌است.

پیش از برچیده‌ شدن راهزن و راهزنی، شهرها و جاده‌ها همواره مکان تاخت و تاز غارت‌گرانی بود که نه تنها راه بر کاروان‌ها می‌بستند که به هنگام برداشت محصول به روستاها و شهرهای کوچک همچون نوش‌آباد حمله می‌کردند؛ مردانی که مقاومت می‌کردند، می‌کشتند و زنان‌شان را به اسارت می‌بردند.

یکی از آخرین و معروف‌ترین آن‌ها نایب حسین است که با دسیسه حکومت وقت، گرفتار و اعدام شد. شهر زیرزمینی نوش‌آباد جان‌پناهی‌است که با فکر گریز از همین حملات، بیش از 1500 سال قبل در دل کویر ساخته شد.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد پدیده‌ای پیچیده از معماری دست‌کند و بومی بوده، ساختارهای متراکم، پیچیده و دالان‌های باریک و تودرتو، و اطاق‌های کوچک این شهر بزرگ، هر بیننده‌ای را درجا میخکوب می‌کند.

139401060137591994984904

ورودی شهر زیرزمینی نوش آباد، راهرویی باریک به اندازه یک نفر است، زمانی که به داخل شهر وارد شوی، بوی خاک مرطوب به مشام می‌رسد. دالان‌های تنگ با ارتفاعی کمتر از یک انسان ایستاده، تو را به بخش‌های داخلی شهر می‌رسانند.

فضاهای در نظر گرفته شده برای شهر در حد فضاهای ضروری بوده و سیستم تهویه‌ آن بر اساس اختلاف فشار هوا با سطح زمین کار می‌کند که گردش و تصفیه هوا برای تنفس در آن را امکان پذیر می سازد. حجره‌های کوچک ‌به ابعاد دو متر در 2متر، سرویس‌های بهداشتی ابتدایی، فضاهای پناهگاهی، تونل‌های ارتباطی و تهویه هوا و چاه‌های آب از جمله‌ فضاهای این شهر زیرزمینی است.

گفته می‌شود این شهر دارای سیستم‌های تهویه بوده که از طریق کانال‌هایی به طبقه نخست و از آن‌جا به سطح زمین می‌رسیده‌ که این سیستم تهویه امکان زندگی در شهرزیرزمینی را برای مدت طولانی امکان‌پذیر می‌کرده ‌است و پیه سوزهای سفالی تنها روشنایی مردمان مخفی در این شهر بوده‌ و برخی از کانال‌های تعبیه شده در دل آن به قنات‌ها راه پیدا می‌کرد و آب از این طریق تامین می‌شد.

شهر زیرزمینی را در نوش‌آباد “اویی” صدا می‌کنند، این آوایی است که احتمالا در زیر زمین و میان تالارهای تودرتو شهر با آن یکدیگر را صدا می‌زدند زیرا سیستم دفاعی شهر خیره‌ کننده ‌است، در این سیستم بدون استفاده از سلاح و تنها به واسطه معماری و شکل بخشی به ابعاد و ایجاد زیرگذرها و نشیمن‌گاه‌های دفاعی، ساختاری تدافعی و در نهایت مغلوب‌کننده ایجاد شده‌است.

139401060135256464984884

در واقع این شهر زیرزمینی تا سال‌های 1381 هویت مخفی خود را حفظ کرد تا اینکه حجوم سیلاب‌هایی که به نوش‌آباد آمد، دالان‌ها و اطاق‌ها را پر از گل کرد و به این ترتیب برای سال‌های طولانی این شهر در زیر زمین مدفون ماند، پس از سال 81 کاوش‌های باستان‌شناسی پرده از اسرار شهرزیرزمین برداشت اما بخش‌هایی از این شهر گرفتار فاضلابِ خانه‌های نوش‌آباد شده بود؛ مشکلی که هنوز به تمامی از بین نرفته و امکان کاوش بیشتر و کشف ناشناخته‌های بیشتر شهر را از بین برده است.

شهر زیرزمینی امروز به یکی از مراکز تفریحی و گردشگری نوش‌آباد تبدیل شده‌، شهری که هنوز رازهای سربه مهر دارد و کسی نمی‌داند در آن سوی تونل‌های دست‌کندی که تا امروز کشف شده، چه چیزی نهفته‌ است.

شهر نوش آباد از جمله مناطق باستانی و تاریخی است که در شمال استان اصفهان، به فاصله 5 کیلومتری آران وبیدگل قرارگرفته، این شهر هنوز نشانه های اعجاز هنر مردمانی از دوره های سلجوقی تا قاجار را با خود به امانت دارد.

اگر عازم این شهر مخفی شدید، نقشه گردشگری نوش آباد، مجموعه باستانی شهرزیرزمینی مربوط به دوران ساسانی، قلعه خشتی سیزان و مجموعه تاریخی مسجد جامع از دوران سلجوقی و مسجد امام علی(ع) از دوره ایلخانی تعریف شده و سایر اماکن تاریخی به صورت رایگان توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی آران و بیدگل در اختیار شما قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.