سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:02 - یکشنبه 26 آبان 1392

از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه

قتل 115 نفر اصفهانی توسط قاتل خاموش

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه، ۱۱۵ نفر از شهروندان اصفهانی بر اثر بی‌احتیاطی در استفاده از وسایل گرمایشی، دچار مسمومیت با منوکسیدکربن شدند که متاسفانه ۵ نفر از آنها در دم جان خود را از دست دادند.

indexتنئت
دکتر غفور راستین  گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، تعداد ۱۱۰ شهروند اصفهانی بر اثر بی‌احتیاطی در استفاده از وسایل گرمایشی و انتشار گاز سمی منوکسیدکربن، دچار مسمومیت با CO شدند و ۵ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

وی از جمله علت‌های حوادث ناشی از مسمومیت با CO در سال جاری را استفاده از ذغال برای گرم کردن محیط، روشن کردن گاز پیک‌نیک در داخل چادر و استفاده از بخاری و آبگرمکن معیوب عنوان کرد و افزود: در سال گذشته، تعداد ۴۰۳ نفر در استان اصفهان با گاز منوکسیدکربن مسموم شدند و ۲۷ نفر نیز در دم جان خود را از دست دادند.

دکتر راستین با اشاره به اینکه گاز منوکسیدکربن یکی از خطرناکترین گازهایی است که می‌تواند باعث مسمومیت تنفسی و مرگ شود، خاطرنشان کرد: این گاز بی رنگ و بی بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود؛ منوکسیدکربن به‌خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) و همچنین عدم نصب صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می گیرد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، به برخی اصول پیشگیری از وقوع این اتفاق غم‌انگیز در میان افراد جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، عدم استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، کنترل دودکش قبل از استفاده وسایل گرمایشی و اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن اتومبیل در پارکینگ در بسته به مدت طولانی، اجتناب از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی، عدم نصب آبگرمکن در حمام از جمله مواردی است که جهت جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شوند.

وی تاکید کرد: سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می شود از علائم و نشانه‌های هشدار دهنده‌ی مسمومیت با گاز CO است.

دکتر راستین به اقدامات اولیه در برخورد با فرد مصدوم گازگرفته اشاره کرد و گفت: جلوی دهان و بینی خود را با ماسک یا پارچه مرطوب بپوشانید، وسیله‌ی گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید، فورا مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کرده و سریعاً با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید؛ کمربند و یقه مصدوم را باز کنید، در صورت کاهش هوشیاری مصدوم اقدام به باز کردن راه هوایی وی نموده و در صورت لزوم اقدام به احیاء قلبی ریوی نمائید و سپس در صورت نیاز با آتش نشانی (۱۲۵) تماس بگیرید.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.