سرویس: غیر تولیدی » تنظیمی 10:39 - یکشنبه 26 آبان 1392

شورای شهر اصفهان در مورد قلیان چه گفتند

ندا واشیانی پور عضو شورای شهر گفت: مصرف قلیان به وسیله دختران جوان، ابزاری برای متمایز کردن خود از سایر دختران است.

به گزارش اصفهان شرق: قلیان هایی که در زمان قاجار از پنجره ی خانه ها به زمین افتاد و شکسته شد، این روزها در چایخانه ها گرفته تا مهمان های خانگی وسیله ی شادی و بزم خانواده ها می شود و ناخودآگاه بدون اینکه خود بخواهیم با دست خود زمینه ی به گرداب افتادن جوانان را دست می زنیم.

ندا واشیانی‌پور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر یک جوان، چه دختر و چه پسر در مقابل خانواده خود جرأت کند و سیگار بکشد، مورد عتاب قرار می‌گیرد و یا از این کار خود خجالت می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از مکان‌ها مشاهده می‌شود که دختران در مقابل خانواده، والدین و همسر خود قلیان می‌کشند، اضافه کرد: در صورت عدم مصرف قلیان نیز مورد سرزنش قرار گرفته و به بی‌کلاسی متهم می‌شوند.

واشیانی‌پور با اشاره به اینکه با توجه به این موضوع بسیاری از مصرف‌کنندگان برای نشان دادن تمایز خود از دیگران به نوعی خاص از مصرف روی می‌آورند، تأکید کرد: مصرف قلیان به وسیله دختران جوان، ابزاری برای متمایز کردن خود از سایر دختران است.

وی با تأکید بر اینکه دختران برای دیده شدن و مهم و تأثیر‌گذار تلقی شدن در جامعه به مصرف قلیان می‌پردازند، افزود: گاهی قلیان به مثابه گرایش به تغییر معنای جنسیت عمل می‌کند، در صورتی که در سال‌های اخیر معنای جنسیت دچار تحول شده است و برخی از امور که پیش از این تنها به مردان اختصاص داشت، در حال حاضر در دنیای زنانه وارد شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مصرف قلیان در زنان رواج یافته است، اذعان داشت: این مصرف در کنار سیگار کشیدن، استفاده از واژه‌های مردانه، تعریف کردن جوک‌های مردانه و بسیاری از امور دیگر توسط دختران نشانه‌ای از تغییر گفتمانی در جامعه ایران تلقی می‌شود.

سید کریم داوودی یکی دیگر از اعضای شورای شهر گفت:
مسئولان شهرداری باید بودجه‌های لازم را به توسعه مراکز تفریحی سالم اختصاص بدهند تا جایگزین مراکز عرضه و ارائه قلیان شود.

وی اظهار داشت: مقابله با مصرف قلیان به صورت سنتی امکان‌پذیر نیست و برای مقابله با این پدیده شوم اجتماعی باید از ظرفیت‌های کارشناسان و روان‌شناسان استفاده کنیم.

 

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.