سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:02 - دوشنبه 03 فروردین 1394

پرفروش ترین کتاب های سال۹۳/ «من زنده ام» در صدر

«من زنده‌ام» خاطرات خودنوشت معصومه آباد توانست در این سال رکوردهای فروش را جابجا کرده و عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال را کسب کند

به گزارش اصفهان شرق؛به نقل از صاحب نیوز/ شناخت و پیش از آن معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب کتاب است. از همین رو فروشگاه‌های کتاب به صورت هفتگی و ماهانه اقدام به معرفی کتاب‌های پرفروش خود می‌کنند تا مراجعه‌کنندگان در انتخاب کتاب بتوانند از آن برای رسیدن به کتاب‌ دلخواه خود استفاده کنند.

 این گزارش که از بیش از ۵۰ کتابفروشی در سراسر کشور تهیه می‌شد نشان داد که بازار کتاب پویا و به روز است.

 0215

 

در طول این بیش از شش ماه از تمام این تعداد کتابفروشی، به صورت هفتگی ۵ عنوان کتاب پرفروش در طول هفته را گرفته و پس از جمع‌بندی نهایی سه عنوان پرفروش هفته اعلام شد.

حال نتیجه هفتگی این گزارش‌ها را در پایان سال ۹۳ در قالب یک گزارش جامع گردآورده و به عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های سال معرفی خواهیم کرد.

کتاب «من زنده‌ام» اثر خودنوشت معصومه آباد که شرحی از ۱۰۰۱ روز اسارت این بانوی آزاده است توانست در سال ۹۳ بازار کتاب را متحول کند و جانی دوباره به ویترین کتابفروشی‌ها بدهد.

این کتاب توانست در ۲۶ هفته در میان پرفروش‌ها خودنمایی کند. «من زنده‌ام» در حالی بازار کتاب را تکان داد که در ابتدای تابستان از متن تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب رونمایی شد. همچنین محور قرار گرفتن این کتاب برای دور اول مسابقه «کتاب و زندگی» نیز دلیل دیگری بر پرفروش شدن این کتاب بود. این کتاب را انتشارات بروج روانه بازار کتاب کرده است.

نکته‌ای که در اینجا بیان آن خالی از لطف نیست و باید مورد اشاره قرار گیرد دلایل پرفروش شدن کتاب در کتابفروشی‌ها بود. در طول این مدت که گزارش پرفروش‌های کتاب منتشر می‌شد کتابفروشان دلایل گوناگونی را برای اینکه یک کتاب پرفروش شده عنوان کردند.

تقریظ رهبر انقلاب بر یک کتاب، تبلیغ در نماز جمعه، معرفی کتاب از سوی فروشنده، برگزاری مسابقات کتابخوانی، توجه رسانه‌ها به یک کتاب، مناسبت‌های تقویمی و تاریخی، برگزیده شدن یک اثر در جوایز ادبی و … از جمله مواردی است که در پرفروش شدن یک کتاب نقش داشته‌اند.

 

7_PhotoL1

«انسان ۲۵۰ ساله» عنوان دیگر کتابی است که توانست در سال ۹۳ پرفروش شود. این کتاب که در ۱۵ هفته در میان پرفروش‌ها حضور داشت شرحی از مبارزات سیاسی ائمه معصومین در طول ۲۵۰ سال از حیات طیبه‌شان است که رهبر انقلاب آن را طرح کرده‌ است. این کتاب که سالیانی است از انتشار آن می‌گذرد اما به خاطر نحوه بیان آن و موضوعی که به آن پرداخته شده همچنان در کانون توجه مخاطبان است. کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» از سوی موسسه جهادی(صهبا) روانه کتابفروشی‌ها شده است.

کتاب «خانوده» و «بی‌شعوری» دو عنوان کتابی هستند که با هفت مرتبه حضور در هفته‌های مختلف در جایگاه سوم پرفروش‌ترین‌های سال ۹۳ جای گرفتند. کتاب «خانواده» که انتشارات موسسه جهادی(صهبا) آن را منتشر کرده، به سبک یه جلسه طولانی از بیانات رهبر انقلاب پیرامون موضوع خانواده است و مطالبات ایشان در این حوزه را در خود دارد. همچنین کتاب «بی‌شعوری» که نشر تیسا آن را منتشر کرده، نیز کتاب دیگری است که در سال ۹۳ مورد توجه بود.

«قرارگاه‌های فرهنگی» عنوان کتابی دیگر است که توانست در جایگاه چهارم پرفروش‌های سال ۹۳ قرار گیرد. این کتاب نیز از جمله کتاب‌هایی است که از سوی موسسه جهادی(صهبا) روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است. این کتاب در ۶ هفته در میان پرفروش‌ها حضور داشته و توانسته خودنمایی کند.

در جایگاه پنجم پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۹۳، ۳ کتاب به صورت مشترک قرار گرفتند. این ۳ کتاب که در ۵ هفته در میان پرفروش‌ها دیده شدند. «عباس دست طلا»، «پنجره‌های تشنه» و «همنام گلهای بهاری» ۳ عنوانی هستند که در میان پرفروش‌های سال ۹۳ دیده می‌شوند.

ردیف عنوان
پرفروش اول من زنده‌ام
پرفروش دوم انسان ۲۵۰ ساله
پرفروش سوم  خانواده – بی‌شعوری
پرفروش چهارم قرارگاه‌های فرهنگی
پرفروش پنجم عباس دست طلا – پنجره‌های تشنه – همنام گلهای بهاری

حضور کتاب‌هایی با موضوعات و ژانر‌های گوناگون در میان پرفروش‌ها نشان از این دارد که بازار کتاب و خوانندگان کتاب از تمام طیف‌ها بوده و امر کتاب و مطالعه محدود به گروهی خاص نمی‌شود. همچنین مقایسه این آمار با آماری که کتابفروشی‌ها به عنوان پرفروش‌های سال ۹۳ خود اعلام کردند نشان از تطبیق آن با سطح جامعه دارد و یک آمار انتزاعی نیست.

البته در این بین کتاب‌هایی چون «خیابان بوتیک‌های خاموش»(پاتریک مودیانو)، «در کافه جوان گم شده» (پاتریک مودیانو)، «من او»(رضا امیرخانی)، «ضد»(فاضل نظری)، «رقعه»(سیدحمدرضا برقعی)، «سقای آب و ادب»(سید مهدی شجاعی) و … از جمله مواردی است که با اختلاف ناچیز نتوانستند در میان پرفروش‌های سال ۹۳ قرار بگیرند اما از فروش خوبی برخوردار بودند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.