سرویس: دین و اندیشه » حدیث روز 09:22 - شنبه 01 فروردین 1394

زیباترین احسن الحال به روایت قرآن

رئیس مرکز تخصصی نماز با اشاره به اینکه دین، نوروز را زیبا کرده است، گفت: زیبایی تحویل سال امسال این است که سحر است، بنابراین بهترین دعایی که در لحظه تحویل سال خوب است، خوانده شود دعای «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ ….» است.

به گزارش اصفهان شرق: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز  با اشاره به اینکه لحظه تحویل سال به مثابه لقاء الی الله، تحویل دل، دگرگونی، تغییر، رشد و از حالی به حالی شدن است، بیان داشت: انسان همیشه از سکون و یکنواختی بیزار است، در واقع انسان طالب پیشرفت است و از زیبایی‌های نوروز تغییر و دگرگونی است که در تغییر لباس، محیط خانه و زندگی نمود می‌یابد.

*بهترین زمان برای تغییر روح، نوروز است

وی با بیان اینکه تغییرات نوروز برای انسان جذاب است، افزود: انسان در نوروز سفر می‌رود تا تغییرات عالم را ببیند، همچنان که نوروز زمان حرکت است، افراد در این مدت به خانه دیگران می‌روند یا سفر می‌کنند، هر کس به نوعی یک گامی بر می‌دارد، حال با توجه به اینکه انسان برای جسم خویش برنامه‌ریزی می‌کند، بنابراین بهترین زمان برای تغییر روح، نوروز است.

*بن‌مایه دعای تحویل سال سخن از دگرگونی است

حجت‌الاسلام کفیل با اشاره به اینکه بن‌مایه دعای تحویل سال، سخن از دگرگونی و  انقلاب است، خاطرنشان کرد: دعای نوروز «حول حالنا الی احسن الحال» است، زیرا انسان به دنبال این است که به بهترین حالات برسد، در دعای نوروز مفاهیمی مانند بلند نظری، افق داشتن، در خوبی‌ها بهترین را انتخاب کردن، به سمت زیباترین‌ها حرکت کردن نهفته است، نظر بلند، افق بلند و دید وسیع در زندگی، بهترین مدل حیات است، حال اگر بخواهیم به «احسن الحال» برسیم، اولین گام این است که حال دیگران را عوض کنیم.

*بهترین احسن الحال به روایت قرآن کریم

وی ادامه داد: در این راستا قرآن کریم می‌فرماید: «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ»، می‌خواهید پاک شوید، برای رسیدن به احسن الحال، بخشش کنید، هیچ کینه و بغضی نداشته باشید، اگر در ظهور امام زمان(عج) سخن از این است که بهترین حالت‌ها رخ می‌دهد و انسان‌ها به اوج رشد و پیشرفت می‌رسند، در ظهور کینه دیگر جایگاه ندارد.

رئیس مرکز تخصصی نماز با تأکید بر اینکه وقتی مهدی فاطمه می‌آید، کینه را از دل‌ها می‌برد، اظهار داشت: یا مقلب القلوبی که در دعای اول سال می‌گوییم؛ یعنی قلبمان بی‌کینه باشد، یعنی زیبایی ظهور حضرت مهدی(عج) این است که دیگر حسد و بخل نیست، احسن الحال یعنی یکدل و یکرنگ شدن.

* منتظر همه زیبایی‌های ظهور را در وجود خویش احیا کند

وی با اشاره به برخی آداب نوروز افزود: سفر زیبا یعنی سفری که در آن غیبت، دروغ، تخریب و … نیست، انسانی که به مهمانی می‌رود، صاحبخانه امام او می‌شود، بنابراین باید نسبت به صاحبخانه ادب به خرج دهد، باید توجه کرد که همه زیبایی‌های ظهور در وجود منتظر جلوه کند، فقط  زبانی یا مهدی نگوید، بلکه تلاش کند تمام صفات بعد از ظهور را در وجود خویش هنگام نوروز زنده کند، زیرا اگر امام زمان(عج) دوست دارند که با هم و دور هم باشیم، بنابراین نکو است که انسان منتظر همه زیبایی‌های ظهور را در وجود خویش احیا کند.

*دید و بازدید و سفر در نوروز عمل به دستورات دین است

حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه نوروز و فاطمیه مسأله‌ای جدا از هم نیستند، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم نوروز یک مسیر است و فاطمیه یک مسیر، آنچه که در نوروز انجام می‌‌گیرد، عمل به دستورات دینی است، دید و بازدید یک کار دینی است، سفر ما دستور دینی است، در قرآن کریم از 18 نوع سفر سخن به میان آمده است، بسیاری از آیات قرآن پیرامون سفر است؛ یعنی سفر حرکت دینی است، صدها روایت در وصف سفر و چگونگی سفر داریم، سفر قالب دین است، صله رحم دین است.

* دین، نوروز را زیبا کرده است

وی با اشاره به اینکه از زیبایی عید نوروز این است که همه دور هم جمع می‌شوند که یک دستور دینی است، ادامه داد: این لبخندی که روی صورت همدیگر می‌زنیم، ثواب دارد، پیامبر(ص) می‌فرماید: دو تا مؤمن به هم لبخند می‌زنند، ثواب می‌برند، وقتی در نوروز افراد به هم دست می‌دهند، این دست دادن سبب می‌شود گناهان ریخته شود، آنچه که در عید انجام می‌دهیم، همه آن مطابق دستورات دین است، اصلاً دین نوروز ما را زیبا کرده است.

* ادب به خرج دهیم، نوروز را به گناه آلوده نکنیم

رئیس مرکز تخصصی نماز با اشاره به عید فاطمی پیش‌رو گفت: امام زمان(عج) فرمود: دختر رسول خدا(ص) برای من الگوی خوبی است، اگر حضرت زهرا(س) الگوی امام زمان(عج) هستند، اگر به نوعی الگوی همه رفتارهای دینی ما هستند، در نوروز هم ادب به خرج دهیم که نوروز را به گناه آلوده نکنیم و نوروز را با لهویات بیهوده نسازیم، در  واقع فاطمی بودن در نوروز یعنی اهل لهو نبودن، فاطمی بودن یعنی خود را مدیون صدیقه طاهره(س) بدانیم و ساعتی از این تعطیلات را به حضرت(س) اختصاص دهیم، یعنی در این لحظات محفل انس بیشتر شود و در جلسات شرکت کنیم.

*دعای «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ» بهترین دعا در لحظه تحویل سال است

وی با تأکید بر اینکه عمل به دستورات حضرت فاطمه(س) موجب نشاط و آسایش بیشتر نوروزی می‌شود، درباره بهترین عمل در لحظه تحویل سال افزود: شام جمعه مثل شب جمعه می‌ماند و زیبایی تحویل سال امسال این است که سحر است، بهترین دعایی که در لحظه تحویل سال خوب است خوانده شود دعای «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ ….» است.

*لحظه تحویل سال به یاد پدر عالم «امام زمان(عج)» باشیم

حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه انسان‌ در لحظه تحویل سال به یاد والدینش می‌افتد، ابراز داشت: ذهنیت انسان در لحظه تحویل سال به یاد پدر و مادر بودن است، پدر و مادر به فکر فرزند بودن است، اما در لحظه تحویل سال آن کسی که بیش از همه به فکر ما است، امام زمان(عج) است، زیرا پدر حقیقی عالم، امام زمان(عج) است، حضرت(عج) بیش از همه ما را دوست دارد، در لحظه تحویل سال به یاد پدرمان باشیم.

*نخستین دغدغه در سفرهای نوروزی اقامه نماز اول وقت باشد

وی ادامه داد: تحویل سال یعنی تصمیم بر زندگی مهدوی، تصمیم بر سال امام زمانی که همراه با نشاط و آرامش است که هدف، افق و نتیجه دارد، اگر این گونه شد عمر به بطالت نمی‌رود، بهترین پیوندمان با امام زمان این است که نمازمان رشد پیدا کند، بنابراین در سفرها و مهمانی‌ها سعی‌مان بر این باشد که نماز اول وقت را از دست ندهیم.

رئیس مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه در سفرهای نوروزی نخستین دغدغه اقامه نماز اول وقت باشد، گفت: شهید صیاد شیرازی هواپیمای جنگی را به خاطر نماز اول وقت می‌نشاند، در نتیجه مراد از احسن الحال در دعای نوروز یعنی سخن و عشق‌بازی با خدا است که در نماز تبلور می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.