سرویس: سیاسی » بین الملل 07:06 - شنبه 01 فروردین 1394

پس از 6 روز رایزنی‌های فشرده در لوزان

ظریف وارد تهران شد

وزیر امور خارجه ایران به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای پس از 6 روز رایزنی فشرده درباره برنامه هسته‌ای کشورمان در شهر لوزان سوئیس وارد تهران شد.

به گزارش اصفهان شرق: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای پس از 6 روز رایزنی فشرده درباره برنامه هسته‌ای کشورمان در شهر لوزان سوئیس وارد تهران شد.

ظریف و کری وزیر خارجه آمریکا در طی این 6 روز جمعا 9 دور به گفت‌وگوی دوجانبه با حضور صالحی، مونیز، معاونانشان و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداختند.

قرار است دور بعدی مذاکرات هسته‌ای چهارشنبه 5 فروردین ماه در شهر لوزان برگزار شود.

مذاکرات لوزان از روز یکشنبه 24 اسفند ماه در این شهر برگزار شد و هیأت‌های ایران و آمریکا گفت‌وگوهای فشرده‌ای را در سطوح مختلف انجام دادند.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای کشورمان گفت: طی چند روز گذشته مذاکرات بسیار جدی و فشرده‌ای بین هیئت‌های ایران و 1+5 صورت گرفته است.

وی افزود: اکنون زمانی است که نیاز به رایزنی‌ها و هماهنگی‌های بیشتری وجود دارد. به همین منظور وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی فردا در برلین دیدار خواهند کرد.

عراقچی یادآور شد: پس از نوروز و تحویل سال جدید، مذاکرات مجدداً از چهارشنبه پنجم فروردین ماه 94 از سر گرفته خواهد شد.

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه 1393 به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع به دلیل اختلافات موجود امکانپذیر نیست، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) را برای هفت ماه تمدید کرده و البته تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت خواهند داد تا ظرف چهار ماه مذاکرات به نتیجه برسد.

در بیانیه‌ای که توسط ظریف و اشتون در سوم آذر ماه قرائت شد، آمده است: «ما و وزرای خارجه کشورهای 1+5، توافق کرده‌ایم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته‌ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر ماه سال 1394 تمدید کنیم تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود. ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی‌مانده تا نهم تیر ماه به منظور نهایی کردن هرگونه تعهدات کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقی مانده استفاده کنیم. ایران و کشورهای 1+5 مجدداً تاکید می‌کنند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند کرد.»

در همین راستا و پس از آن رایزنی‌های فشرده‌ای در شهرهای ژنو،‌ برلین، پاریس، زوریخ، استانبول و مونیخ و مونترو در سطح معاونان، کارشناسان و وزرای خارجه برگزار شد.

آخرین دور رایزنی‌های هسته‌ای، ایران و آمریکا دوشنبه 11 اسفند ماه به مدت سه روز در شهر مونترو سوئیس برگزار شد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.