سرویس: اجتماعی » علمی 10:30 - جمعه 29 اسفند 1393

سال جدید با دانشگاه بدون رئیس اصفهان!

مطالبه جامعه علمی اصفهان برای تعیین تکلیف سریع ریاست دانشگاه / معرفی ۳ گزینه احتمالی برای ریاست دانشگاه اصفهان

باگذشت ماه‌ها از بلاتکلیفی و اداره غیرقانونی دانشگاه اصفهان توسط سرپرست، این روزها در آستانه سال نو، جامعه علمی و دلسوزان این شهر خواستار تعیین تکلیف سریع ریاست دانشگاه هستند.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز: نوروز درراه است ولی حال و هوای آموزش عالی پایتخت فرهنگ و تمدن ایران بهاری نیست و دانشگاه اصفهان هنوز در بهت و بی‌سرانجامی روزگار می‌گذراند که قطعاً این روند فرسایشی به‌هیچ‌وجه زیبنده پایتخت فرهنگی ایران اسلامی و شهر شهیدپرور اصفهان نبوده و با جریان نهضت پویای علم و فناوری فرموده مقام معظم رهبری، همخوانی ندارد.

نامه‌نگاری‌های فراوان انجمن‌های علمی و اسلامی و پیگیری تنی چند از نمایندگان مردم و گروه‌های علمی این روزها ونیز تلاش رسانه‌ها، وضعیت دانشگاه اصفهان را به مطالبه اول این قشر از دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل کرده است.

بیش از ۱۵ ماه از بلاتکلیفی ریاست دانشگاه گذشته و نزدیک به یک سال است که یکی از سه دانشگاه بزرگ و دومین دانشگاه مهم کشور به‌صورت غیرقانونی توسط سرپرست اداره می‌شود.

*بی قانونی و بلاتکلیفی در پایتخت فرهنگی و شهر شهیدان قابل قبول نیست

در این میان یک سؤال اساسی را بارها از استاندار محترم و نمایندگان ملت و شورای فرهنگ عمومی استان و کارگروه آموزش عالی استانداری، پرسیدیم که دلیل این بلاتکلیفی چیست؟ و آیا در استان پهناور و محوری اصفهان که به صدور مدیر و کارسازی برای سراسر استان‌های کشور شهره است و مدیران و فرماندهانش ۸ سال دفاع مقدس را در سخت‌ترین دوران اداره می‌کردند، قحط‌الرجال است یا کمبود نیرو که باید پروسه تعیین ریاست دانشگاه این‌قدر به درازا بکشد و دچار این‌همه حاشیه شود تا ثبات و برنامه‌های مهم دانشگاه بلاتکلیف بماند؟

قابل‌قبول نیست که قطب شماره یک علم و فرهنگ کشور، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین دانشگاهش ماه‌ها با حواشی خسته‌کننده سیاسی همراه شود و در این میان منافع دانشجویان و اهالی علم در این شهر قربانی شود.

با توجه به گمانه‌زنی‌های قوی در خصوص سه کاندید احتمالی تکیه زدن بر صندلی ریاست دانشگاه و علی‌رغم سوابق درخشان علمی و انقلابی این سه نفر و عدم وجود نکات مبهم در پرونده خدمتی ایشان و نیز برگ برنده بزرگ‌تری به نام عدم تعلق حزبی و سیاست زدگی جناحی، هنوز احتمالی قوی برای تصدی این سه نفر به وجود نیامده است، ولی بر اساس گمانه‌زنی‌ها و رایزنی‌های موجود در محافل فرهنگی و دانشگاهی اصفهان، احتمال دارد یکی از سه گزینه زیر برای ریاست دانشگاه اصفهان در سال جدید معرفی شود که قطعاً این سه نفر برای گرفتن برگ سبز از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به مشکل چندانی برخورد نمی‌کنند.

*سه گزینه قوی برای ریاست دانشگاه اصفهان

حسن رزمجو

قوی‌ترین گزینه پروفسور حسن رزمجو است، وی که متولد: ۱۳۲۷ در اصفهان است با درجه استاد تمامی، اکنون عضو فرهنگستان علوم ایران است، وی فارغ‌التحصیل از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۸۵ است.

از سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به عضویت بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان از بدو انقلاب تاکنون، مدیر گروه چشم‌پزشکی از سال ۱۳۸۵ تاکنون، عضو هیئت ممتحنه بورد چشم‌پزشکی از سال ۱۳۸۵ تاکنون، عضو شاخه گروه پزشکی ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی سال (۱۳۶۰-۱۳۵۹)، رئیس دانشکده پزشکی (۱۳۶۴-۱۳۵۹) و از سال ۱۳۸۷ تاکنون، معاون پزشکی دانشگاه اصفهان (۱۳۶۴-۱۳۶۰)، رئیس دانشگاه اصفهان (۱۳۷۶-۱۳۶۴)، عضو هیئت‌امنای دانشگاه شهرکرد (۱۳۷۶-۱۳۶۸)، دبیر هیئت ممتحنه چشم‌پزشکی (۱۳۷۶-۱۳۷۰)، عضو شورای عالی نظام پزشکی (۱۳۸۰-۱۳۷۶)، عضو شورای عالی نظام پزشکی (۱۳۸۲-۱۳۷۶)، رئیس انجمن چشم‌پزشکی استان اصفهان از سال ۱۳۸۴ تاکنون، چهره ماندگار استان اصفهان سال ۱۳۸۶، عضو هیئت‌امنای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۳۸۷ تاکنون ونیز دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری اسلامی به‌پاس ۳۰ تلاش در سلامت کشور سال ۱۳۸۷ ونیز پزشک نمونه دانشگاه در سال ۸۹ و هم عضویت هیئت‌علمی برتر مرکز تحقیقات چشم سال ۱۳۹۲ ونیز ۱۲ مورد سخنرانی در کنگره‌های بین‌المللی چشم‌پزشکی نام برد که پرونده‌ای ایده آل از سوابق علمی و مدیریتی و اجرایی محسوب می‌شود.

ربانی

گزینه دیگر نیز دکتر محمد ربانی است که مدرک دانشیاری میکروبیولوژی دارد و جزء برترین زیست شناسان ایرانی حاضر محسوب می‌شود، ایشان متولد سال ۱۳۴۳ در خوراسگان اصفهان است و ده‌ها مقاله منتشره ISI به نام ایشان ثبت‌شده است.

از سوابق مدیریتی ربانی هم می‌توان به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه اصفهان و سرپرست کمیته زیست‌فناوری این دانشگاه اشاره کرد، همچنین وی رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین ایران و مدیریت گروه بیوتکنولوژی این دانشگاه و چندین عنوان تألیف و ترجمه کتاب ر را در کارنامه دارد.

ولی الله میرخانی

از گزینه سوم هم‌سخن گفتن معقول است، از بی‌سیم‌چی شهید خرازی از پروفسور ولی‌الله میر خانی، معاون فعلی مالی واداری دانشگاه اصفهان که عده بسیاری برگزیدن ایشان به این مسئولیت از طرف هوشنگ طالبی، سرپرست فعلی دانشگاه را سوپاپ اطمینانی می‌دانند تا مدیریت فعلی ژست عدالت در انتصابات و عدم توجه جناحی در مسئولیت دادن بگیرد.

ولی ﷲ میر خانی، همچنین جانباز ۵۵ درصد دفاع مقدس و استاد شیمی دانشگاه اصفهان است که وی طی دو سال پی‌درپی به‌عنوان دانشمند پر استناد جهان از سوی این پایگاه علوم استنادی جهان اسلام معرفی‌شده و در حال حاضر عضو انجمن شیمی ایران، عضو شورای عالی و هیئت‌مدیره انجمن شیمی ایران و مدیر قطب کاتالیزت و پیل سوختی و آلاینده‌های زیست‌محیطی است.

*درخواست صریح جامعه دانشگاهی اصفهان از دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی

دانشگاه اصفهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های فعالیت دانشجویی و تحولات سیاسی در عرصه دانشگاه‌های کشور، سال‌ها در مهم‌ترین حوادث و رخدادهای انقلاب به‌عنوان کانونی خط‌شکن در دفاع از ارزش‌های انقلاب ظاهرشده و در کنار دانشگاه تهران همیشه آبستن حوادثی بوده که به یمن وجود جوانان انقلابی و همچنین ریشه‌داری اسلام و انقلاب در میان اساتید و مدیران فرهنگی اصفهان، در راستای اهداف عالی نظام ختم به خیر شده است.

متأسفانه علی‌رغم همه این «بایدها» ماه‌هاست دانشگاه اصفهان در گیرودار «شایدها» اسیرشده و همچون کشتی بی‌سرانجامی در امواج متلاطم آموزش عالی کشور غوطه‌ور ‌است و هرروز وعده پشت وعده برای تعیین تکلیف ریاست این دانشگاه تنها مرهم زخم دلسوزان فرهنگی این دیار است.

درحالی‌که چند ماه از ارسال نامه ۲۲ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح خلأ قانونی موجود در آئین‌نامه‌های اجرایی وزارت علوم در تعیین روسای دانشگاه‌ها می‌گذرد، عملاً اقدام مثبتی جهت رفع این نقصان به عمل نیامده و به‌رغم نص صریح قانون در آئین‌نامه‌های اجرایی مصوب دولت مبنی بر اینکه سرپرست‌های واحدهای علمی و دانشگاهی تنها برای ۳ ماه می‌توانند به اداره امور بپردازند و پس‌ازاین مدت یا باید حکم ریاست بگیرند و ریاستشان از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی تائید شود و یا فرد دیگری جایگزین ایشان شوند ولی متأسفانه هنوز شاهدیم که دانشگاه اصفهان و چندین شهر دیگر هنوز توسط سرپرستان اداره می‌شود.

با توجه به اعتراضات شدید مجامع علمی و دانشگاهی و مطالبه مردم و جوانان برای تعیین تکلیف دانشگاه‌ها، متأسفانه مرتب در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف و بررسی صلاحیت سرپرستان مدام به تعویق می‌افتد.

درحالی‌که از دو ماه قبل به‌طورجدی از به تعویق افتادن بررسی صلاحیت سرپرست دانشگاه اصفهان توسط رسانه‌ها و نیز برخی نمایندگان استان اصفهان در مجلس مطرح‌شده و برخی از دلسوزان آموزش عالی نیز رایزنی‌هایی با استانداری اصفهان جهت معرفی نامزدهای جدید برای ریاست دانشگاه اصفهان داشتند، هنوز هم اقدام عملی در این مورد صورت نگرفته است.

قطعاً در ماه‌های اخیر بدنه اصلاح‌طلب نفوذ یافته در دولت روحانی، در تلاش فراوان برای باقی ماندن برخی مسئولین دانشگاهی ازجمله سرپرست فعلی دانشگاه اصفهان برآمدند که به ضم بسیاری از صاحب‌نظران نیز فشارهای زیادی بر وزارت علوم برای ابقای برخی سرپرستان وجود دارد.

اینک با نزدیک شدن به ایام نوروز و نو شدن سال و با توجه به بلاتکلیفی دانشگاه اصفهان و جو سیاست زدگی پیش‌آمده در ماه‌های اخیر و نیز وجود مطالبه گروه‌های مختلف دانشجویی و انجمن‌های اسلامی دانشکده‌های مختلف برای تعیین تکلیف ریاست این دانشگاه، امیدواریم که هر چه سریع‌تر در نوبتی ویژه صلاحیت و تعیین تکلیف دانشگاه اصفهان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شود.

گزارش از مهدی رفائی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.