سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:02 - جمعه 29 اسفند 1393

استاندار اصفهان تاکید کرد:

برنامه ریزی سختگیرانه بر منابع سد زاینده رود / فقدان برف در سرشاخه ها نگران کننده است

استاندار اصفهان گفت: با توجه به کاهش بارش ها و فقدان برف در سرشاخه های حوضه آبریز زاینده رود باید یک برنامه ریزی انقباضی، سختگیرانه و دقیق بر منابع آب سد زاینده رود اجرا شود.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در آخرین جلسه شورای مدیریت بحران استان در سال ۹۳ افزود: اخبار خوبی درباره میزان بارش ها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: تا پایان امسال در شش ماهه سال آبی تنها ۸۱ میلیمتر بارش در سطح استان انجام شده که ۳۶ درصد نسبت به دوره بلند مدت کاهش داشته است.

زرگرپور با بیان اینکه بخش اعظم این بارش ها در غرب استان گزارش شده، گفت: در شرق استان میزان بارندگی تا بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و نشاندهنده استمرار خشکسالی در اصفهان در هشتمین سال متوالی است.

استاندار اصفهان افزود: هرچه تعداد سال های خشکسالی های متوالی بیشتر شود عمق خسارات، مشکلات و مسائل نیز به همان نسبت افزایش می باید.

وی به میزان بارش ها در سرشاخه های حوضه آبریز زاینده رود اشاره کرد و گفت: میزان بارش ها در سرشاخه های زاینده رود معادل هزار میلیمتر اعلام شده است که حدود ۶ درصد نسبت به بلند مدت، کاهش یافته است.

زرگرپور، فقدان برف در سرشاخه ها را نگران کننده خواند و گفت: پارسال بیش از ۱۰۰ سانتیمتر برف در ایستگاه هواشناسی گزارش شده بود که امسال به ۱۰ سانتیمتر رسید.

وی تاکید کرد: بر این اساس پشتوانه جریان آب در پشت سد زاینده رود از بین خواهد رفت.

استاندار اصفهان با قدردانی از مردم استان به خاطر صرفه جویی پنج درصدی در مصرف آب، افزود: این صرفه جویی بصورت سختگیرانه از سازمان های دولتی و عمومی شروع شد و مصرف آب این مراکز با نصب سیستم های کاهنده، مخازن استراتژیک و کنترل شدید بر روی بیمارستان ها، دانشگاه ها، مدارس، پادگان ها و مراکز دولتی کاهش یافت.

استاندار اصفهان گفت: اگر مردم استان بخواهند تابستان سال آینده را بدون جیره بندی، محدودیت و افت فشار پشت سر بگذارند، باید صرفه جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب داشته باشند که با نصب سیستم ها کاهنده در منازل تا ۵۰ درصد در مصرف و هزینه صرفه جویی خواهد شد.

وی همچنین به معضل آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: امسال اولین سال اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای منطقه اصفهان بود و بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست بیش از ۵۰ روز از هوای ناسالم به هوای سالم تبدیل شده است.

استاندار اصفهان این امر را نشان از تحقق اهداف این برنامه در سال ۹۳ عنوان و تصریح کرد: طبق برنامه باید ۶۰ روز از هوای ناسالم به هوای سالم تبدیل شود.

زرگرپور با بیان اینکه برخی از دستگاه ها وظایف خود را درباره کاهش آلودگی هوا به خوبی انجام نداده اند، افزود: به این دستگاه ها اخطار داده شده و امیدواریم در سال آینده با قوت بیشتری برنامه پیگیری شود.

وی موضوع ریزگردها را از دغدغه های اصلی برشمرد و گفت: تدوین برنامه مقابله با ریزگردها در سال ۹۴ با توجه به اهمیت این موضوع برای مدیریت استان در حال بررسی است.

زرگرپور به منابع مالی مدیریت بحران در سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: گرچه هنوز تخصیص های این منابع به صورت کامل صورت نگرفته ولی منابع خوبی در اختیار استان قرارگرفت و پیگیری خواهیم کرد که این منابع به طور کامل تخصیص یابد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این استان سال سختی را پشت سر گذاشته است اظهار امیدواری کرد با کمک و حمایت مردم و فضل الهی ، استان اصفهان سال پر برکتی را در پیش داشته باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.