سرویس: سیاسی » بین الملل 23:29 - جمعه 24 آبان 1392

مقامات بلندپایه آمریکا:

واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند

دو مقام بلندپایه آمریکایی به خبرنگاران گفته‌اند واشنگتن و تهران به توافق گام اول در پرونده هسته‌ای ایران نزدیک شده‌اند.

image22645
به گزارش اصفهان شرق به نقل از فارس، در حالی که آمریکا و متحدانش برای دور بعدی مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران آماده می‌شوند مقامات بلندپایه آمریکایی گفته‌اند آنها در حال نزدیک شدن به توافق با ایران در مرحله اول مذاکرات که بخشی از توافق بزرگتر با این کشور در مسائل هسته‌ای است هستند.

گفته می‌شود که این توافق کاهش تحریم‌ها برای تهران را به همراه خواهد داشت، گرچه مقامات آمریکایی گفته‌اند رقم این تخفیف تحریم‌ها به اندازه‌ای که قبلاً گزارش شده بود، نیست.

طبق گزارش ان‌بی‌سی نیوز یک مقام بلندپایه آمریکایی آمریکا گفته است: «برای اولین بار در طول تقریباً یک دهه ما در حال نزدیک شدن به گام اول یک توافق جامع هستیم که جلوی پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را می‌گیرد و این برنامه را در برخی مناطق کلیدی به عقب برمی‌گرداند.»

این مقام آمریکایی گفته است در چارچوب توافق مذکور «راستی‌آزمایی‌ها و نظارتهای بی‌سابقه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران به عمل می‌آید و بنابراین احتمال مخفی‌کاری برای ایران دشوارتر می‌شود.»

آمریکا و کشورهای 1+5 روز پنجشنبه 20 نوامبر بار دیگر در ژنو برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران که گفته می‌شود دو روز به طول خواهد انجامید تشکیل جلسه خواهند داد.

در دور قبلی این مذاکرات که هفته گذشته انجام شد طرفین در آستانه توافق بودند که فرانسه با طرح این ادعا که برخی از دغدغه‌های پاریس در مفاد قطعنامه پیشنهادی گنجانده نشده راه توافق را سد کرد.

یکی از دو مقام بلندپایه آمریکایی که روز جمعه خبرنگاران را در جریان پیشرفت مذاکرات قرار دادند، گفت: «راه حل‌های جایگزین برای حل و فصل دیپلماتیک این مسئله وجود دارند و برخی آنها را مطرح می‌کنند. به نظر ما، درگیری نظامی یا اجازه دادن به پیشروی برنامه هسته‌ای ایران بدون نظارت، هر دو کم‌اثرتر و پرهزینه‌تر هستند. بنابراین، کاری که ما تلاش می‌کنیم انجام دهیم دقیقا اجتناب از هر دوی این رخدادهاست.»

این مقام آمریکایی که ظاهراً درباره گفت‌وگوهای آتی خوش‌بین بوده افزوده که ممکن است برای رسیدن به توافق برگزاری دور بیشتری از گفت‌وگوها ضروری باشد. چیزی که مهم است این است که ما وارد اتاق شویم و بار دیگر برای توافق تلاش کنیم.»

وی با اشاره به ارقامی که ظاهراً واکنشی به اطلاعات مطرح شده از سوی مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر درباره رقم کاهش تحریم‌های ضد ایرانی بود گفت: «ارقام بسیار مبالغه‌آمیزی درباره رقم کاهش تحریم‌ها وجود داشته است. چیزی که ما در نظر داریم، بخش کوچکی است. این رقم برابر با 15، 20 یا 30 یا 40 یا 50 میلیارد دلار نیست.»

یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل پیشتر گفته بود کاهش تحریم‌های ایران ارزشی معادل 40 میلیارد دلار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.