سرویس: غیر تولیدی » نقلی 06:09 - سه شنبه 26 اسفند 1393

نان در تنور گرانی/ مردم در شب عید نان ندارند

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیکتر می شویم در گرانی به خط پایان نمی رسیم و هر سال هم وعده‌های مسئولین برای کنترل بازار به وعید تبدیل می شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ هرچه به روزهای پایانی سال نزدیکتر می شویم در گرانی به خط پایان نمی رسیم و هر سال هم وعده‌های مسئولین برای کنترل بازار به وعید تبدیل می شود و انگار افسار کنترل قیمت در شب عید از دست مسئولان در می رود.

امسال هم مثل سال های گذشته علاوه بر گرانی پوشاک و خوراک شب عید گرانی به نان هم رسیده است.

اگرچه سال ۹۳ برای نانوایان سالی پردغدغه به شمار می‌رفت و دولت نیز اعلام کرده بود که قرار است قیمت گندم، آرد و نان را به دلیل اجرای طرح آزادسازی قیمت، افزایش دهد اما این دغدغه چندان هم به ضرر برخی نانوایان تمام نشد و آنها در نهایت توانستند نظر مساعد دولت را برای خروج از زیر چتر قیمت‌گذاری جلب کنند.

در حالی‌که قائم‌مقام وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در بازرگانی داخلی گفت مصوبه جدیدی برای افزایش تعداد نانوایی‌های آزادپز نداریم و‌‌ همان مصوبه ۳ ماه پیش که ۲۰ درصد نانوایی‌ها می‌توانند آزادپز شوند به تدریج در حال اجراست، اینگونه نانوایی‌ها به‌تازگی نان سنگک را به قیمت ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان به مردم می‌فروشند.

افزایش نامتعادل قیمت نان و همچنین عدم بازرسی و نظارت بر نانوا‌ها باعث شد که میان مردم نارضایتی‌های فراوانی ایجاد شود و زمزمه‌های گلایه‌های آن‌ها از کیفیت بد نان و کوچک شدن و گرانی آن را می‌توان در صف نانوایی‌ها هنوز هم می‌توان شنید.

هر چند با آزاد سازی قیمت‌ها نظارت عملا مفهوم خود را با معنای فعلی از دست می‌دهد و قیمت گذاری‌ها بر اساس شرایط رقابتی بازار آزاد است اما در هر حال سوء استفاده‌هایی که از شرایط جدید صورت می‌گیرد باید به گونه‌ای اصلاح شود تا نانوایی‌ها بتوانند مفهوم آزاد شدن نرخ نان را درک کنند و آن را مساوی با گرانی اما بی‌کیفیتی نان نداند. در این میان ضعف نظارت بیشتر از هر چیزی به چشم می‌خورد.

اگر همین رویه عدم کنترل قیمت ها در بازار ادامه پیدا کند مردم قید نان شب عید را هم خواهند زد.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.