سرویس: اجتماعی 11:40 - سه شنبه 29 اسفند 1396

عید 95 کجا بریم:

امامزاده قاسم نگین فیروزه ای در بخش کوهپایه

امامزاده قاسم(ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است که در 90 کیلومتری شرق اصفهان در مسیر اصفهان- نایین قرار دارد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از وبلاگ امامزاده قاسم کوهپایه: روستای امامزاده قاسم واقع شده در بخش کوهپایه اصفهان که نام روستا از همان امامزاده لازم التعظیم که فرزند امام کاظم (ع )است و آنجا مدفون هستند گرفته شده است.
این روستا واقع درضلع جنوبی ۸۵ کیلومتری جاده اصفهان به نایین است از جنوب با شهر هرند و شاهمراد ازشرق با مزرعه های یحیی آباد و مزرعه خان از شمال شرق با شهر تودشک و از غرب با شهر کوهپایه (مرکز بخش ) و روستاهای جزه و کمال بیک و از شمال با روستاهای دستگرد و مشکنان همسایه است.

وجود بارگاه مقدس امامزاده قاسم (ع) و بناهای باستانی مانند آب انبار و برجهای نگهبانی و مسجد جامع و قنات و بنای یخچال و آسیاب قدیمی و مزارع و باغات سرسبز و…از جاذبه های روستا می باشد.

emamzadeghasemkohpa

امام زاده قاسم سلام الله علیه
نسب:
نسب این امامزادة بزرگوار به روایت اهالی و معتمدین به حضرت امام موسی بن جعفرعلیه السلام می رسد.
مساحت:
مساحت صحن قدیم زیارتگاه 500 متر مربع می باشد.مساحت حرم به اضافه شبستان زیارتگاه 400 متر مربع می باشد.
توضیحات:
قدمت ساختمان فوق بنا به شواهد موجود به دوران صفویه رسیده و در سال 1340 توسط دکتر پیرنیا بازسازی و مجدداً در سال 1357 مرمت و کاشیکاری شده است. صحن غربی زیارتگاه در طرح توسعه و ساخت می باشد. سردر ورودی زیارتگاه در سال 1340 تعمیر و کاشیکاری شده است که کاشی آن از نوع 7 رنگ می باشد. در صحن قدیمی زیارتگاه تعداد چند باب زایر سرا جهت رفاه زایرین از قدیم ساخته شده است. گنبد دو پوش و کاشیکاری شده زیارتگاه امامزاده قاسم علیه السلام از کف 24 متر ارتفاع دارد. تزیینات داخل حرم شامل مقرنس و نقاشی های بسیار زیبا و قدیمی است که در دوران صفویه و قاجاریه بازسازی شده است و تا سقف ادامه دارد.داخل حرم ضریحی چوبین با شبکه های فلزی در ابعاد 3×2 روی سنگ مزار امامزاده شریف قرار دارد. مردم و اهالی نسبت به این امامزاده بزرگوار احترام و ارادتی فراوان قایل می باشند.
آدرس:

اصفهان- 12 کیلومتری شرق کوهپایه-روستای امام زاده قاسم علیه السلام

44511420607466862362_thumb

…………………..
امامزاده قاسم(ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است که در 90 کیلومتری شرق اصفهان در مسیر اصفهان- نایین قرار دارد. ساختمان این بنا مربوط به سال 309 هجری قمری و نقاشی های قدیمی روی سقف حرم برگرفته از طرح هخامنشی و به دست نقاش اصفهانی به نام ثانی مانی آقاکوچک در 600 سال قبل کشیده شده است. کل ساختمان امامزاده در سال 1110 هجری قمری به واسطه بانوی هندی که عازم سفر حج بود و در این مکان توقف داشت مورد مرمت قرار گرفت. مساحت کل این امامزاده، ساختمان داخلی و صحن ها حدود 1200 متر مربع می باشد. لازم به ذکر است این اثر در تاریخ 30 تیر سال 1384 با شماره ثبت 12122 در آثار ملی ایران به ثبت رسید.
منبع معتبر http://negahmedia.ir/

…………………..

بارگاه مقدس امامزاده قاسم (ع) در ضلع جنوب غربي روستا با وسعتي بسيار زياد وداراي دو صحن بزرگ سردر كاشي كاري ودالان طولاني كه در گذشته به عنوان بازار ازآن استفاده مي شده است.

گنبد كاشي كاري جديدابازسازي شده واز كيلومترها دورتر قابل مشاهده است داخل حرم ديوارها وسقف حرم به شكل هنرمندانه اي نقاشي هاي زيبايي چشم نوازي مي كند.

ضريح مطهر تركيبي از فلز وچوب مي باشدواز زمانهاي بسيار دور مانند نگيني خودنمايي مي كند.

دو ايوان بزرگ در شرق وغرب صحن جنوبي قراردارد ودر اطراف هردو صحن حجره هايي در جهات مختلف جهت اسكان زائران در فصول مختلف سال احداث شده است ودر سالهاي اخير نيز بازسازي وتعمير شده است.

تاساليان نه چندان دور وسعت بناهاي امامزاده چندين برابر حال بود كه شامل برجها وآب انبار حرم ومنازل وحجره هاي زائر سرا بود كه يكجا تخريب شدوقرار است صحن بزرگي با گلدسته هاي زيبايي در محل آن ساخته شود.

درخت كاريهاي اطراف حرم نيز خصوصا در سالهاي اخير جلوه ي زيبايي بوجود آورده است.

در شمال آستان مقدس آب انبار بزرگ واصلي روستا واقع است كه تا قبل از لوله كشي آب منازل روستا مردم روستا وزائران آب آشاميدني خود را ازآن تامين مي كردند. اين آب انبار هم اينك نيز داراي آب است كه به واسطه وجود دو بادگير بلند آن آب آن هميشه سال خنك وتازه وسالم است.

در جنوب شرق وغرب آستان هم مزارع متعلق به خود آستان قرار دارد.

در شمال شرق آستان گلزار شهدا ومزار مؤمنان واقع است.
تهیه وتنظیم: ابوالفضل منظوری

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “امامزاده قاسم نگین فیروزه ای در بخش کوهپایه”

  1. سلام علیکم .متشکریم ازتوجه سایت ارزشی اصفهان شرق به امامزاده قاسم کوهپایه

    خدانگهدار

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.