اصفهان شرق

شهر هرند دریچه ای از تاریخ و معرفت/ تصاویر

کدخبر: 56728
1396/12/29 در ساعت 12:42

به گزارش اصفهان شرق، ارسالی از روابط عمومی شهرداری هرند: هرند شهری در بخش جلگه که بازتابش همه جا با آستان امامزده اسحاق تا دیگر اثار تاریخی و مشاهیر و استاتید به نامش، پراکنده شده است.

IMG-20140730-WA0000

1-آستان مقدس امامزاده اسحاق (ع)
آستان مقدس امامزاده اسحاق ابن موسی بن جعفر با بیش از هزار سال قدمت که نقل از کتاب تذکره نورالدین حضرت اسحاق(ع) یکی از امامزادگان لازم التعظیم است که در سال 354 ه.ق در این محل به دست عمال خلفای به شهادت رسید و هم اکنون بارگاه حضرتش زیارتگاهی برای مردم عاشق و دلسوخته اهل بیت می باشد. ساختمان وگنبد ان مربوط به دوره صفوی است و این اثر در تاریخ ۹ آبان ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امام زاده اسحاق

2- مسجد جامع هرند
این مسجد از قدیمی ترین مساجد شهر هرند بوده که در بافت قدیم شهر واقع شده ،قدمت آن به قبل از اسلام برمی گردد چرا که قبل از اسلام یا توجه به آیین زرتشتی در شهر هرند این محل یکی از آتشکده های زرتشتیان بوده است ،این مسجد دارای دو شبستان می باشد در سال های اخیر نیز مرمت گردیده است. سجد جامع هرند مربوط به دوره ایلخانی – دوره صفوی است و این اثر در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۰۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
3-مسجد امام خمینی (ره)
از دیگر مساجد قدیمی شهر می باشد که با توجه به تمرکز جمعیت در سال های گذشته این مسجد در کنار مسجد سادات به همان سبک معماری احداث گردیده است. مسجد امام هرند مربوط به دوره قاجار است ودارای دو طبقه می باشد که طبقه زیرین در فصول سرد وطبقه بالا در فصول گرم سال استفاده می شده است اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۹۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

4

4-آستان مقدس شاهزاده حیدر (ع)
حضرت شاهزاده حیدر(ع)از نوادگان حضرت عباس بن علی بن ابی طالب(ع) است وبه این دلیل جز سادات عـلوی محـسـوب می شـود که به دلایلی از وطن ودیـار خـود مـهاجـرت کـرده و بهایران و شهر هرند آمده است با توجه به کتیبه ای که بر دیوار حرم مطهر این شاهزاده نصب شده وتاریخ سنه ی1177 ه قبـر روی آن حک شـده و سنگ قبر هایی که در این مکان یافت شده و تاریخ سال 707 ه ق بروی آنها نقش بسته است، می توان قدمت این مکان مقدّس را حدود 800 سال دانست .
این مکان در زمان های قدیم(حدودا 100 تا 150 سال قبل) فقط منحصر به یک ضریح چوبی(که امروز هم همین ضریح بر مرقد مطهر نصب است.) و یک بقعه ی کوچک بوده است.که چند سال بعد به همّت وتلاش مُلا رضا هرندی فرزند حسنعلی هرندی و با اجازه ی آیت الله العظمی حاج شیخ یحیی فاضل هرندی(ره)مرمت گردید ویک حیاط بزرگ با حجره های دور تا دور به آن اضافه کردند،
5-مسجد سادات
یکی دیگر از مساجد شهر مسجد سادات بوده با بیش از 1000 سال قدمت که در سال 123 ه.ق در دو طبقه احداث گردیده ، مسجد سادات بنایی از عهد ایلخانی است که دارای قسمت های تابستانی و زمستانی است. در کنار این مسجد بازاری قرار داشته است که اکنون اثری از آن نیست. این مسجد فاقد ایوان است و حیاط و شبستان بدون ایوان به هم وصل شده اند. شبستان تابستانی با ستون های استوار ساده و بی پیرایه ساخته شده اند. این بنا بعد از ویرانگری های اولیه مغولان ساخته شده است. زمستانی مسجد وسیع تر از تابستانی با طرحی بدیع در زیر حیاط مسجدبنا شده است
.6-اماکن مذهبی
شهر هرند افتخار دوستی اهل بیت (ع) خاصه مهر و محبت حصرت ابا عبداله الحسین (ع) را به دل داشته که انجام عزاداری های سنتی و بر پایی مجالس متعدد عزاداری و با شکوه و کم نظیر و ساخت تکایا و حسینیه های بی نظیر مصداق این کلام ماست.که از این بناهای بی نظیر می توان به حسینیه ی چهارده معصوم (ع) ،قدس الحسین (ع)، بیت العباس(ع)،بیت الحسین(ع) ،مجتمع حسنیه ، بیت الزهرا(ص) و غیره اشاره نمود که یکی از خیابان های مابین این بنا های مذهبی که الهام گرفته از معماری بین الحرمین در کربلای معلا است، بلوار بین الحرمین نامگذاری گردیده است.

IMG-20140730-WA0002
7-کبوترخانه
طراحی و عملکرد کبوترخانه بسیار جالب و عالمانه بوده به گو نه ای که در جذب کبوتران و خلق زیست گاهی امن برای کبوتر حیرت بر انگیز بوده است و معماری زیبای کبوترخانه های ایرانی همراه با عملکرد اقتصادی آن یعنی کارخانه ساخت مرغوبترین کود شناخته شده در جهان است. در اطراف اصفهان بالغ بر 3000 کبوترخانه وجود دارد که در شهر هرند تعدادی10 بنا از این کبوترخانه ها موجود است که متأسفانه به علت بی توجهی در حال ویرانی است ؛مانند :کبوترخانه بشتوقباد و دیزیچه و …

کبوتر خانه حسین اباد
8-موزه اسحاق
این موزه در سال 1385 با فضایی به مساحت 100 متر مربع به صورت نمایشگاهی در آستان مقدس امامزاده اسحاق(ع) دایر گردیده که آثار موجود در آن از موقوفات امامزاده شامل: کتب نفیس خطی، مسکوکات قدیمی ، ابزار آلات مسگری ،تجاری ،ریسندگی و بافندگی وصنایع دستی قدیمی شهر هرند می باشد.
9-قنات
با افزایش جمعیت و پیشرفت تمدن در ایران باستان برای اینکه بتواند در دشتها نیز کشاورزی کنند دست به ابتکار جدیدی زده که آن را قنات یا کهریز نام گذاردند و با این ابتکار که در دنیا بی نظیر می باشد آبهای زیرزمینی را جمع آوری و به سطح زمین می رساند . شهر هرند نیز دارای 17 رشته قنات که عمق بعضی از چاههای آن بیش از 120 متر و طول آنها نزدیک به 30 کیلو متر می باشد که هم اکنون نیز یکی از منابع تأمین آب مزارع شهر هرند محسوب میشود مانند قنات بشتو قباد، چزاب و …

3

10- آب انبار
حوض یا استخر سرپوشیده ای است که برای ذخیره آب معمولاً در زیر زمین ساخته می شود از جمله تأسیسات وابسته به قنات است که قسمت های عمده یک آب انبار عبارت است از :1.منبع ذخیره آب 2.هواکش و بادگیر 3. راه پله و پاشیر 4. سردر تزئینی در شهر هرند با توجه به اقلیم کویری آن آب انبارهای متعددی وجود دارد که به دست خیرین به صورت موقوفه احداث گردیده است .مانند آب انبار جولاباد،آب انبار شهیدان،آب انبار دربه و آب انبار بازارکه هرکدام از انها اب را به مدت به مدت چندین ماه به صورت خنک نگهداری می کند .

M (1)
11- بوستان ها
از اماکن تفریحی شهر می توان بوستانهای زیادی را نامبرد که دارای فضایی سبز بسیار جذاب و دیدنی بوده که در شهر واقع گردیده است. از دیگر اماکن تفریحی بوستان ولایت می باشد که در حاشیه جنوبی دانشگاه آزاد اسلامی و در شهرک علامه امینی واقع شده است. قدیمی ترین بوستان شهر هرند بوستان نماز است که در مرکز شهر و روبروی شهرداری واقع شده وبامساحتی بالغ بر1200متر مربع که با توجه به دفن سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس در این مکان به بوستان شهدای گمنام تغییرنام یافت

1
12- پارک نگین کویر
مجموعه ای ورزشی و تفریحی که در ابتدای شهر و ضلع شرقی بلوار دانشگاه واقع گردیده و با فضایی سبز بسیار جذاب دیدنی و وسایل ورزشی و تفریحیاز جمله پارک بادی مکان بسیار مناسبی برای استراحت گردشگران و مسافرین محترم می باشد.

13- خانه صباغیها
این مکان در بافت قدیم شهر و در انتهای جنوبی شهر واقع شده ار آثار ماندگار دوره قاجار به وسعت بیش از هزار و 500 متر مربع در دو طبقه احداث شده و دارای اتاق های گچ بری و سر ستون های نقش و نگاردار است این بنا توسط وراث خاندان صباغی ها در سال 1385 ه.ش به سازمان میراث فرهنگی جهت احداث موزه میراث فرهنگی اگذار گردیده و از معماری منحصر به فردی که خاص شرایط اقلیمی منطقه است برخوردار است که دارای بادگیر ، جوی آب ،سرداب و … می باشد.
14- خانه بزرگ فصیحیها
یکی دیگر از مکان های تاریخی دوره قاجاریه خانه بزرگ فصیحیها است توسط مرحوم اقا محمد حاجی فصیح شخصي به نام آقا محمد حاجي فصيح درمكه معظمه مي زيسته است . ايشان از خادمان حرمين شريفين و كليد دار كعبه بوده است كه درآن عهد و زمان آقا محمد حاجي فصيح و قبيله وي ایران مهاجرت و راه اصفهـان را در پيش مي گيرند تا به اين محـل ( هرند ) مي رسند لذا ساكن مي شوند . بعد از گذشت سالهــا تعـداد آنهــا رو به فزوني مي گذارد و طايفه بزرگي را دراين محل تشكيـل مي دهند وبه ساخت این خانه اقدام که در طول سال نسبت به دستگیری از فقرا ومستمندان اقدام واین بنا از ان زمان تا کنون محل عزاداری حضرت امام حسن مجتبی(ع) در ماه صفر می باشد وهنوز این سنت توسط ورثه ان مرحوم به صورت کامل وگسترده تر برگزار نی گردد .این مکان در سال 1388 ه.ش توسط شهرداری مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت .
15- بازار قدیمی شهر
اقتصاد شهر هرند در قدیم الایام تجارت ،صنایع دستی از جمله قالیبافی ، کشاورزی ،دامپروری و غیره بوده است ؛ بطوریکه این شهر بزرگترین صادر کننده مس به شهرهای اصفهان ،کاشان ، یزد و کرمان بوده و بازار مسگرها بیانگر این مطلب است. یکی دیگر از صنایعی که به اقتصاد هرند رونق خاصی بخشیده صنعت پارچه بافی بوده که یکی از محله های شهر نیز بدین نام (جولاباد) نامگذاری شده است.

2

16- مزارع کشاورزی
در گذشته دور احداث تعداد 17 رشته قنات در شهر هرند رونق خاصی به کشاورزی شهر بخشیده که باعث احداث مزارعی در اطراف شهر گردیده است که از آن می توان بشتوقباد ، خوادینان ، حسین آباد، چزاب ، دیزیچه ، رحمت آباد اشاره نمود ؛که در این مزارع آثاری قدیمی مانند کبوترخانه ها ، استخرهای آبیاری و غیره موجود می باشد. لازم به ذکر است از محصولات کشاورزی شهر هرند که شهرت کشاورزی وجهانی دارد محصول پنبه و شوید می باشد.
17حوزه علمیه
مدیر مدرسه علمیه امام هادی (ع) هرند در سال 86 فردی به نام حاج محمد امینی، زمینی را برای ساخت این مدرسه پیشنهاد کرد و با توجه به ضرورت تاسیس یک مدرسه علمیه در این منطقه با حضور آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان کلنگ آن به زمین زده شد.
وی گفت: این مدرسه در مدت 5 سال ساخته شد و دارای 102 حجره، 14 کلاس درس و چندین سالن جهت کتابخانه، مطالعه، صرف غذا، اجتماعات و برنامه های ورزشی است.این مدرسه دارای امکاناتی از قبیل مطب پزشک و فروشگاه و هچنین دارای سه حیاط آموزشی، خوابگاهی و تفریحی است است که به زیباترین شکل سنتی و با ابزارهای مدرن ساخته شد.در کنار این مدرسه 10باب منزل مسکونی برای سکونت اساتید مدرسه ساخته شد.که این منازل به نوعی خانه عالم هم هستند زیرا اساتید ساکن در آن در کنار برنامه های تدریسی، به اقامه نماز سه وقت در مساجد و مراکز علمی این شهر نیز خواهند پرداخت وبرنامه های تبلیغی خود را در این منطقه دنبال خواهند کرد.: این مدرسه ظرفیت 800 طلبه علوم دینی را دارد و در حال حاضر بیش یکصد طلبه در پایه های اول و دوم در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

18- روستای تاریخی قهی
درحدود7 کیلومتری غرب هرند واقع شده است.روستای قهی یکی ازکهن ترین روستاهای اصفهان می باشد که تاریخ بنای آن به سده های پیش از اسلام باز می گردد.مسجد جامع قهی با چارطاقی اولیه آن که بافت و ساخت ساسانی دارد گواه این مدعاست.آثار بازمانده از دخمه های زرتشتی تا چند دهه پیش خرابه های آنها به صورت تلی از خاک نمایان بوده ، این نظریه را بیش از پیش تقویت می نماید. معماری خشتی قهی با رگه های ساسانی ، صفوی و قاجار مشهود ترین نشانه ای است که می تواند سابقه تاریخی روستا را برای هر بیننده ای تداعی کند .

458 DSC07366 IMG-20140812-WA0005 IMG-20140812-WA0007 خانه فصیحیها