سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 01:09 - شنبه 23 اسفند 1393

همراه با مشاهیر باشیم:

ذکر خیر از مُلا کاظم ندوشنی تا بقعه سید میرزا در حسن آباد

عالمی که جهت بیداری مردم و روشن نگه داشتن مسیر اهل بیت تلاش و زحمات زیادی کشید و سرانجام در حسن آباد دیده از دنیا فروبست.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا: ملا کاظم ندوشنی حدود 180 سال پیش مقارن با حکومت قاجارها در ایران در قریه ندوشن از توابع یزد چشم به جهان گشود. اشتیاق این عالم ربانی به علوم قرانی و اسلامی باعث گردید تا ایشان ضمن مهاجرت به شهر یزد در مدارس علمیه این شهر به تحصیل و فراگیری مباحث دینی مشغول گردد. استعداد و هوش ذاتی این عالم فرزانه موجب شد تا مدارج ترقی را یکی پس از دیگری را طی کند و با کسب درجات علمی و علوم فقهی به درجه اجتهاد برسد.

نکته بارز در زندگی این مرد با تقوا شجاعت بی نظیر او بوده است شهامتی که مکمل شخصیت علمی و فقهی او بوده.

این بزرگ مرد تاریخ در واقعه رژی یا همان تحریم تنباکو با اقتدار تمام به صف مبارزان این نهضت پیوست و جلو استعمارگران انگلیسی ایستاد و همین امر موجب دستگیری نامبرده و تبعید وی به جرقویه علیا شد.

DSC08894

این مرجع تقلید به محض ورود به حسن آباد مورد استقبال گرم اهالی محل قرار گرفت و در محله حسینیه در کوچه مرحوم حاج محمود قیصری که در حال حاضر دفتر خیریه امام حسن مجتبی(ع) می باشد سکنی گزید.

آخوند ملا کاظم در بدو ورود به حسن آباد بدون فوت وقت اقدام به فعالیت های مذهبی و ترویج شعائر اسلامی نمود و با تشکیل مکتبخانه ای به آموزش بچه های محل در زمینه علوم دینی پرداخت.

هر چند منابع اطلاعاتی متنوع و متعددی پیرامون زندگی این مرجع دینی وجود داشته اما به علت سهل انگاری، نه تنها مردم ایران زمین، خصوصا مردم شهر اصفهان و یزد بلکه نسل امروز منطقه جرقویه علیا نیز آنطور که باید و شاید از شرح حال این عالم اطلاعاتی کافی ندارند.

از خصلت های بارز این مرد خدایی تسلط فوق العاده ایشان به مبانی احکام و آموزه های دینی بود و بر بسیاری از کتب فقهی حاشیه داشته است و نسبت به مطالب مندرج در کتب ایراد و اشکلا تی می گرفت و صحت و سقم آنها را مورد بررسی قرار می گرفت.

لحظه لحظه زندگی این مرد بزرگوار تلاش و کوشش در جهت بیداری امت اسلامی و روشن نگه داشتن مسیر اهل بیت بوده است و از کوچکترین فرصتها استفاده می کرد تا خدماتی را برای مردم بیافریند و در طول عمر خود اقدام به نوشتن کتابهایی نیز کرده است که به گفته قدیمیهای حسن آباد کتابهای وی در کتابخانه های قدیم یزد، تهران،و اصفهان و قم موجود می باشد.

DSC08901

یکی از روحانیون با سابقه شهر حسن آباد می گوید ما در مدرسه علمیه اصفهان بارها نقل و قولهایی از آخوند ملا کاظم ندوشنی از زبان آیت الله ناصری می شنیدیم و این امر نشان می دهد حوزه های علمیه نیز از نقش و آوازه این مرد عالم اطلاعاتی کامل دارند.

نقل شده است که وی دارای چند فرزند بوده است که پس از رحلت وی به موطن خود باز گشتند و اطلاعاتی از آنها در دست نیست.

DSC08893

سرانجام این عالم ربانی پس از گذراندن یک زندگی پر تلاطم و تحمل سختیها در سال 1320 هجری قمری در حسن آباد جرقویه چشم از جهان فرو بست و در مزار شهر به خاک سپرده شد وهم اکنون قبر این عالم در بقعه ای معروف به بقعه سید میرزا می باشد و از آن زمان تا کنون این مکان محل بر آوردن حاجات و حوائج مردم بوده و هست و مردم این مکان را بعنوان شفا خانه می شناسند.

امید است مسئولین ذیربط نسبت به احیای این گونه مکانها و معرفی این شخصیتها به نسل امروزی بتوان دنباله رو هدف و راه آنها باشیم.

( گردآورنده مطالب: علی جمشیدی)

4 نظر در مورد “ذکر خیر از مُلا کاظم ندوشنی تا بقعه سید میرزا در حسن آباد”

  1. شهروند حسن آبادی گفت:

    ملا کاظم نودیشنی یکی از عارفان عصر خود بوده است که دارای مقامی والا که به گفته اهالی منطقه حسن آباد کفشهایش در برابر او حرکت کرده و کفشها جفت می شد و نسبت به این عارف کم لطفی شده چراکه وی دارای قبر کوچک می باشد انشاالله مسئولین به این موضوع رسیدگی کنند.

  2. باسلام
    ایشون دایی مادربزرگ من هستند خدا رحمتشون کنه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.