سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 09:25 - شنبه 23 اسفند 1393

در گفت‌وگو با یک متخصص تغذیه مطرح شد

لب سوزی که سرطان می‌آورد

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه نوشیدن چای داغ در دین اسلام مکروه اعلام شده است،گفت: نوشیدن چای داغ ریسک سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ کوروش جعفریان با اشاره به عوارض مصرف چای داغ اظهار داشت: مطالعات متعددی نشان داده است افرادی که چای داغ مصرف می‌کنند در معرض ریسک سرطان به خصوص در قسمت‌های فوقانی سیستم گوارشی از جمله دهان و مری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه دمای مطلوب بدن 37 درجه است، افزود: چای داغ و یا هر نوشیدنی داغی تاثیرات منفی بر فیزیولوژی بدن انسان دارد.

جعفریان گفت: در صورتیکه فردی دمای 80 درجه را وارد بدن کند به فیزیولوژی بدن فشار وارد می‌شود به نحوی که بدن مجبور می‌شود برای جبران این تغییرات واکنش نشان دهد.

وی با بیان اینکه دین اسلام نوشیدن چای داغ را مکروه دانسته است، ادامه داد: بسیاری از نکاتی که در آموزه‌های دینی وجود دارد با یک پشتیبانی علمی مطرح می‌شوند و بسیار زود‌تر از علم این تذکرات به بشریت داده شده است.

این متخصص تغذیه گفت: امروزه بسیاری از آموزه‌های دینی از طریق علم تازه ثابت می‌شود مطمئن باشید به جز بحث سرطان قطعاً فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که نوشیدن چای داغ در دین اسلام مکروه اعلام شده است.

جعفریان بیان کرد: حتماً دلایل دیگری نیز وجود دارد که هنوز به آن دست نیافتیم، ما اگر از جنبه علمی و مذهبی به این موضوع نگاه کنیم مطمئناً توصیه بر این است چای داغ مصرف نکنیم.

نکاتی برای نوشیدن آب یخ

وی در ادامه درباره آب یخ گفت: در این حالت نیز فرد مسیر معکوسی را پیش می‌برد، در صورتی که کسی آب سرد مصرف کند بدن مجبور می‌شود فیزیولوژی خود را برای رسیدن به دمای مطلوب بالا ببرد.

این متخصص تغذیه افزود: مطالعات نشان می‌دهد که درجه مطلوب آب حدود 15 درجه است که بالا‌ترین میزان جذب را می‌تواند داشته باشد، توصیه ما این است که آب در این محدوده حرارتی مصرف شود تا بدن دچار مشکل نشود.

وی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که بسیاری از این نکات فردی است یعنی نمی‌توانیم بگوییم که از نظر علمی ثابت شده است، ممکن است طبع فردی با پنج درجه سانتی‌گراد راضی شود ولی برخی افراد علاقه‌ای به این درجه نداشته باشند بنابراین بخشی از این موضوع به جنبه فردی بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.