سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:16 - جمعه 22 اسفند 1393

یک استاد حوزه:

قبل از ازدواج این پنج ویژگی را در خود پرورش دهید

یکی از اساتید حوزه علمیه قم، آرامش و احترام متقابل را دو ویژگی خانواده‌های اسلامی بیان کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام دهنوی بیان کرد: اسلام توسط پیامبر اکرم(ص) ایجاد شد و توسط امام حسین(ع) زنده ماند و حضور در محفل امام حسین باعث بقای دین می‌شود.

وی افزود: حضور در محفل امام حسین(ع) لازم است اما کافی نیست به این معنا که هدف امام حسین(ع) این نبود که، 14 قرن بنشینیم و گریه کنیم، هدف امام حسین(ع) حفظ ارزش‌های اسلامی بوده است.

این کارشناس مسائل خانواده اضافه کرد: یک ویژگی اخلاقی که امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) به آن عمل می‌کردند صداقت بود، به این معنا که صداقت یعنی دروغ نگوییم، صداقت به این معنا نیست که هر راستی را به همسرت بگویی زیرا بعضی از راست‌ها، مفسده ایجاد می‌کند.

دهنوی اظهار کرد: جوانان باید قبل از ازدواج پنج ویژگی از جمله رشد عقلانی، رشد شخصیتی، رشد عاطفی، قدرت مدیریت بحران و استقلال را به‌طور نسبی در خود پرورش داده و و بعد از آن در مسیر ازدواج قدم گذارند.

وی وفاداری را یکی دیگر از ویژگی‌های زندگی امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) دانست و ادامه داد: از مهمترین عوامل طلاق در جامعه کنونی خیانت‌ها و بی‌وفایی‌هاست زیرا هم زن و هم مرد باید با شناخت احساس همدیگر مانع متلاشی شدن بنیان خانواده شوند.

این استاد حوزه با بیان این‌که «خداوند در وجود زن یک حس به نام تملک قرار داده است» اظهار کرد: حس تملک یعنی زن مرد را برای خودش می‌خواهد و هرگاه ببیند شوهرش با خانم نامحرم صحبت می‌کند، از درون تهی می‌شود.

وی افزود: خداوند در وجود مرد نیز یک ویژگی به نام غیرت و ناموس‌پرستی قرار داده است این درحالی است که یکی از مصادیق بی‌وفایی زن از دید مردان، رعایت نکردن حجاب و شوخی کردن زن با مردان نامحرم است.

دهنوی با بیان این‌که «یکی دیگر از ویژگی‌های خانواده اسلامی احترام متقابل است» ادامه داد: ما در فرهنگ ایرانیان یک نام داریم و یک فامیل اما عرب‌ها به‌جای فامیل کنیه و لقب دارند لذا امام علی(ع) و فاطمه(س) همدیگر را برای احترام با لقب و کنیه صدا می‌‎زدند.

این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: در دنیا قانونی به نام کارما داریم به این معنا که بازتاب رفتار ما به خود ما برمی‌گردد، این قانون مورد تایید قرآن و ائمه معصوم(ع) است کمااینکه در احادیث داریم خوب صدا کنید تا خوب بشنوید.

وی کم‌رنگ شدن ماهواره را در زندگی خانواده‌های اسلامی ضروری دانست و افزود: برای نبرد ماهواره در زندگی باید از عنصر عاطفه استفاده کرد به این معنا که به حقوق همدیگر احترام بگذاریم و خواسته‌های همدیگر را جواب دهیم.

دهنوی آرامش در زندگی امروزی را از ضرورت‌های استحکام بنیان خانواده‌ها برشمرد و بیان کرد: زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) بسیار آرام بوده کمااینکه حضرت علی(ع) فرمود «هر وقت در منزل چشمم به فاطمه(س) می‌خورد تمام غصه و خستگی از بدنم خارج می‌شد».

منبع:دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.