سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 15:09 - پنجشنبه 21 اسفند 1393

"خشکی تالاب‌ها و تغییر کاربری زمین‌ها منابع تولید ریزگردها هستند"

پرهیزگار: استفاده بی‌رویه از منابع آبی برابر با خشکسالی ۳۰ ساله است

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: اگر استفاده بی‌رویه ما در منابع آب به همین روال باشد، پیش‌بینی ناسا مبنی بر ۳۰ سال خشکسالی در کشور دور از ذهن نیست و ما باید این روند را اصلاح کنیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ داوود پرهیزگار ‌در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: هواشناسی در نگاه کاربری یک موضوع فراگیر بوده و تمام جامعه از آن بهره می‌برند، از نظر تخصصی هم، حمل و نقل در 3 حوزه هوائی، دریائی و زمینی نیازمند هواشناسی بوده که در حوزه هوائی و دریائی بسیار حساس‌تر دنبال می‌شود.

وی با اشاره به کاربرد هواشناسی در حوزه تامین مواد غذایی افزود: تمام فعالیت‌های حوزه مواد غذایی وابسته به شرایط جوی بوده و در برخی مواقع، شرایط جوی زندگی یک کشاورز را نابود کرده و یکی از عوامل مهاجرت روستائیان به شهر است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه مدیریت منابع آب از دیگر کاربردهای حوزه تخصصی هواشناسی است، تصریح کرد: سیل‌ها، آب پشت سدها، میزان بارش در یک منطقه و خشکسالی در این حوزه بوده و امسال مرکز ملی خشکسالی راه‌اندازی شد تا بتوانیم خشکسالی را به طور مستمر پایش کرده و اطلاعات آن را از طریق سایت در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی با اشاره به کاربرد هواشناسی در توسعه پایدار و محیط زیست خاطرنشان کرد: باید مطالعات اقلیم شناختی و هواشناختی انجام دهیم تا اتفاقاتی که برای دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی رخ داد، تکرار نشود، توجه به شرایط اقلیم در توسعه سبب کاهش مشکلات می‌شود و اگر میزان بارش و حق آبه در یک حوضه آبریز مشخص باشد و توسعه خود را براساس آن میزان، برنامه‌ریزی کنیم هیچ‌وقت به مشکل برخورد نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه بهداشت عمومی از دیگر کاربردهای این سازمان است، تصریح کرد: مشکل آلودگی، ریزگردها، بیماری آب مروارید و باران‌های اسیدی همگی در این حوزه بوده و در این راستا برنامه ملی برای ریزگردها و آلودگی در دستور کار داریم و امیدوار هستیم در سال 94 شبکه پایش راه‌اندازی شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی غلظت ریزگردها را در اختیار مسئولان قرار می‌دهیم و در پایان امسال نخستین آزمایش را انجام داده و در سال 94 عملیاتی می‌کنیم.

وی با اشاره به کاربردهای سازمان در بخش عمومی افزود: امسال نسخه اندروید و اپل آن آماده شده که از سایت سازمان قابل نصب بوده که در این راستا اطلاعات ساعت به ساعت 380 شهرستان به علاوه پیش‌بینی‌های 3 روزه در آن قرار دارد.

پرهیزگار با اشاره به رتبه 178 سایت سازمان هواشناسی در کشور تصریح کرد: در بین سایت‌های وزارت راه رتبه نخست را در اختیار داریم و براساس آمار در یک روز بیش از 300 هزار نفر از سایت بازدید کرده که این نشان‌دهنده رویکرد متفاوت جامعه به هواشناسی و اعتماد به اطلاعات این سازمان است.

وی پیرامون برنامه‌های سازمان خاطرنشان کرد: 2 طرح ریزگردها و پالایش آلودگی و افزایش 10 برابری توان پردازشی سازمان در سال 94 از رویکردهای سازمان هواشناسی است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: هواشناسی استان اصفهان به عنوان هواشناسی معین تهران و در سطح بالایی تعریف شده که باید بتواند در پایش و تجهیزات نیز همپای تهران خدمات ارائه دهد.

وی با اشاره به طوفان تهران و آمارهای متفاوت داده شده از سوی هواشناسی تصریح کرد: تمام آمارهای ارائه شده درست بوده ولی در یک زمان خاص و از سوی افراد مختلف این آمار ارائه و سبب متفاوت بودن آمار شد و باید همه این آمارها از سوی یک مرجع و یک فرد ارائه می‌شد تا یکسان باشد.

پرهیزگار با اشاره به ریزگردها در کشور افزود: منبع ریزگردها داخلی و خارجی بوده که بیشتر خارجی و از مصر، لیبی و جنوب عربستان این گرد و غبار وارد می‌شود، بیشتر بیابان‌های دنیا در این عرض جغرافیایی قرار داشته و این منطقه ظرفیت خیزش گرد و غبار را دارا بوده و هر موقع که عامل جوی ایجاد شود این ریزگردها به دنبال آن به وجود می‌آید، ذرات سنگین در میانه راه ته‌نشین و ذرات سبک وارد خاک ایران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خشک شدن تالاب‌ها، تغییر کاربری زمین، شخم زدن و رها کردن زمین و کارگاه‌های شن و ماسه، همه به منابع ریزگردها تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پیش‌بینی فصلی این سازمان تصریح کرد: از 15 اسفند تا 15 فروردین، نرمال و بیشتر از نرمال بوده و در 2 ماه بهار نیز نرمال پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی جز اقلیم کشور ما است، خاطرنشان کرد: در مدت 23 سال گذشته چندین بار خشکسالی اتفاق افتاده و در مدت 7 سال اخیر، بارش کمتر از نرمال و یا حتی در حد نرمال منفی در سطح کشور بوده و یک سال هم خشکسالی شدید به وقوع پیوسته است.

پرهیزگار افزود: اگر استفاده بی‌رویه ما در منابع آب به همین روال باشد، پیش‌بینی ناسا مبنی بر 30 سال خشکسالی در کشور دور از ذهن نیست و ما باید این روند را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه از مهر امسال تا به امروز در سطح کشور با 18 درصد کم بارشی مواجه هستیم، افزود: استان اصفهان با 23.7 درصد کم بارشی و نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش و تهران با 16 درصد کم بارشی و نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش بارش روبرو بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.