سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:02 - پنجشنبه 21 اسفند 1393

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد:

قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در اولویت مجلس قرار گرفت

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: دستگاه های مربوطه در حفظ منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ضعیف عمل کردند و نمره قبولی نداشته اند. یکی دیگر از مواردی که در حفظ محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد حفظ هماهنگی میان دستگاه هاست که متاسفانه این هماهنگی در بین این دستگاه ها وجود ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ عباس پاپی زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص  اظهارات مهم رهبر انقلاب در باب محیط زیست عنوان کرد: مقام معظم رهبری همواره روی موارد مهم و اساسی کشور ورود می کنند و تذکرات خودشان را در موضوعاتی که مورد غفلت مسئولین قرار می گیرد بیان می کنند. بیانات اخیر ایشان در باب اهمیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نشان داد که غفلت هایی در این موضوعات صورت گرفته که می بایست هر چه سریعتر اقدامات مورد نیاز در این باره صورت گیرد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: عناصر آب، هوا و خاک در تمام دنیا از عناصر کلیدی تولید و ثروت هر کشور است. در کشورهای توسعه یافته می بینیم که به سبب اهمیت موضوع، به شدت در بحث منابع طبیعی و تغییر کاربری ها حساسیت نشان می دهند. در این باره ما اعتقاد داریم که این منابع فقط مختص نسل فعلی نیست و نسل آینده نیز می بایست از آنها استفاده کرده و بهره مند شود.

وی همچنین افزود: امروز ما در بحث محیط زیست با چالش های جدی مواجه هستیم. به خصوص در موضوع ریزگردها که 22 استان کشور ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. حتی طی روزهای اخیر مشاهده کردیم که این ریزگردها تا شهر تهران نیز می آیند و سلامت مردم را به مخاطره می اندازد. این ریزگردها نیز نمونه کوچکی از اثرات مخرب فعالیت های انسانی در محیط زیست است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی به طرح معضلات زیست محیطی خوزستان پرداخت و تصریح کرد: 18 سد در استان خوزستان ساخته شده اما ما می بینیم که این سدها به صورت غیرکارشناسی ساخته شده و یا به موازین زیست محیطی در آن توجه نشده است. تالاب ها نیز در شرایطی آبگیری می شوند که پایین دست آنها دچار دگرگونی های زیست محیطی می شوند. از سوی دیگر نیز می توان به خشک کردن تالاب ها برای انجام فعالیت های نفتی و حفاری در خوزستان اشاره کرد که همه اینها جزو تغییراتی انسانی در اکوسیستم و محیط زیست به شمار می رود. اما تاثیرات مخرب این اقدامات 10 تا 15 سال دیگر بروز می کند و هزینه های هنگفتی را برای نسل های بعد ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه به لزوم حفظ محیط زیست در طرح های عمرانی و توسعه کشور اشاره کرد و افزود: اگر قرار است در کشور توسعه پایدار صورت گیرد، این توسعه پایدار باید با حفظ محیط زیست همراه باشد. چراکه حفظ محیط زیست در اولویت کشور است و باید به عنوان خط قرمز در پروژه های زیر ساختی مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: دستگاه های مربوطه در حفظ منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ضعیف عمل کردند و نمره قبولی نداشته اند. یکی دیگر از مواردی که در حفظ محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد حفظ هماهنگی میان دستگاه هاست که متاسفانه این هماهنگی در بین این دستگاه ها وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس به اقدامات این کمیسیون برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از زمین خواری اشاره کرد و گفت: امروز کشاورزی در کشور ما با معضل خرد شدن اراضی مواجه است و از این مسئله لطمات جدی می بیند. این باعث شده که شرایط مناسب برای مکانیزه شدن زمین های کشاورزی وجود نداشته و به تبع آن هزینه های بسیاری برای تولید ایجاد شود. همین مسئله سبب شد تا کمیسیون کشاورزی قانون حفظ کاربری اراضی را اصلاح کرده و در اولویت کاری کمیسیون قرار دهد تا آنچه مدنظر مقام معظم رهبری بوده است را در اسرع وقت برطرف سازیم.

پاپی زاده در پایان عنوان کرد: روال کاری کمیسیون کشاورزی به این صورت است که در جلسات نمایندگان دولت و دستگاه های اجرایی در کنار اعضا و مشاورین کمیسیون حاضر می شوند و مشکلات و دغدغه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.