سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:12 - چهارشنبه 20 اسفند 1393

کاهش قدرت خرید مردم در بازار94؛/

چند صدایی قیمت ها و سرگردانی مردم/ تنظیم بازار با مرغ منجمد یک ساله

نسبت به ماه گذشته، بازار شلوغتر است اما در لابلای رفت و آمدها کمتر دستی را میتوان دید که نایلون های خرید در آن مشاهده شود و این نشانگر آن است که قدرت خرید مردم و ارزش ریال کاهش یافته است.

به گزارش اصفهان شرق؛به نقل از صاحب نیوز/ تغییر قیمت ها در ویترین های لباس، مرغ و گوشت بسیار مشهود است و در بازار میوه به تدریج نرخ ها اوج گرفته به گونه ای که نسبت به ماه گذشته هرکیلو پرتغال حدود هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

* کابوسی به نام بازار
رییس اتحادیه پوشاک دوخته فروشان اصفهان توضیح می دهد که قیمت پوشاک نسبت به افزایش دستمزدها و سایر هزینه های جانبی افزایش نداشته است.
در بازار شهر مانتویی که بتوان پوشید و کیفیت مناسب داشته باشد کمتر از ۱۰۰هزار تومان نیست.

IMG12190812

کت و شلوار از یک میلیون تومان و تک دوخت ها به ۳یا۴ میلیون هم میرسد.
کفش ها ردیف شده اند در ویترین، از ۴۰هزار تومان تا بیش از ۲۰۰هزار تومان برای مردان که تخت و رویه چرم است و یک سالی دوام می آورد.
پیراهن مردانه حداقل ۵۰هزار تومان و حداکثر تا ۵۰۰هزار تومان قیمت خورده است.

صحبت درباره چادر سخن گزافی است چرا که حجاب ایرانی با پارچه خارجی عرضه میشود، آنهم قواره ای حداقل ۱۳هزار و با مارکهای نام آشنای کره ای که تا یک میلیون تومان هم میرسد.

پوشاک کودکان جای حرف ندارد که اکثرا متاع خارج است و کت کوچکی را۹۰هزار و کفش را ۷۰هزار تومان برچسب زده اند.
کیف ایرانی از ۳۰هزار تومان قیمت زده اند و تا ۵۰،۶۰هزار تومان هم میرسد اما چرمهایش که شکیل و با کلاس است از ۲۰۰تا ۵۰۰هزار تومان گوشه ویترین جاخوش کرده است.

آجیل

*این سوی بازار آجیل حراج کرده اند

انگشت شمار پسته هایش دهن بسته و به قد و قواره نخودچی است، با تخمه و نخودچی و چند تایی بادام خارجی، حراجش کرده کیلویی ۳۵هزار تومان.
مخلوط مرغوب را همانند کالایی لوکس بالای مغازه گذاشته با برچسب ۶۰هزار تومان!

این پایین کله قوچی ۴۵هرار تومانی و تخمه ژاپنی ۲۵هزار تومانی و در نهایت تخمه گل افتاب است که۱۲هزار تومان، ردیف شده است.
افت یکی دوماه قبل قیمت مرغ، مرغداران را به کاهش جوجه ریزی وادار کرد تا امروز قیمت هر کیلو مرغ به حدود ۷۸۰۰تومان برسد.

index

آن سوی بازار میوه است، گران و در چنگال دلال، سلطان موز کافی نبود که این روزها سلطان پرتغال آنهم از نوع تامسون نیز به آن اضافه شده است تا وزیر جهاد کشاورزی را وادار کند تا علیرغم تولید و انبار کافی میوه، درهای واردات و رانت را باز کند.

دیروز اما نمایشگاه بهاره افتتاح شد تا شاید بازار تنظیم شود.

*مرغ منجمد به تاریخ یکسال قبل
مرغداران که خاکستر نشین سقوط قیمتها شدند، دولت پای خرید تضمینی را به میان آورد و امروز که قیمت های درشت، مرغ را از سفره مردم فراری داده، مرغ های منجمد باید تب بازار را فرو بنشاند.

2015-02-27 10.56.51_resized
توزیع این مرغ ها در تعدادی از واحدهای صنفی باعث شد تا هر کیلو مرغ۲۰۰ تا۳۰۰تومان کاهش یابد اما مردم از خرید آن استقبال نمی کنند.
به گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان، در حال حاضر در استان۲۰هزار تن ذخیره مرغ منجمد وجود دارد که چنین ذخیره ای بی سابقه بوده است.
افیونی تاکید می کند که هر نهاد، سازمان و واحد امور صنفی که متقاضی خرید و توزیع این مرغ باشد، شرکت پشتیبانی امور دام بدون محدودیت مرغ منجمد را عرضه خواهد کرد.

وی توضیح می دهد که در حال حاضر قیمت فعلی مرغ مطلوب نبوده وبا کاهش ۱۰درصدی قیمت ها به زودی قیمت مرغ متعادل خواهد شد.
به گفته افیونی مرغ های منجمد تحت نظارت دامپزشکی و کارشناسان بهداشت، ذبح، بسته بندی و فریز شده است.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت نیز بر کیفیت مرغ های منجمد تاکید کرده و معتقد است که باید برای استفاده از این مرغ فرهنگ سازی لازم انجام شود.

خشنود توصیه می کند که برای مصارف بالا از مرغ منجمد استفاده شود چرا که این مرغ ها در شرایط استاندارد و مطلوب فریز شده و این در حالیست که مصرف کنندگان در منزل در شرایط نامطلوبی مرغهای گرم را فریز میکنند.

مسوولان استانی در حالی بر کیفیت مرغهای منجمد تاکید میکنند که بر مرغ های منجمد توزیع شده در سطح شهر تاریخ تولید فروردین و اردیبهشت سال جاری حک شده است.

به عبارت دیگر در صورتیکه این مرغها توزیع نمیشد، تا دو هفته دیگر تاریخ مصرف آن منقضی شده و باید معدوم میشد.
روی بسته بندی های این مرغ ها درج شده که تا یکسال پس از تاریخ تولید، میتوان این مرغ ها را مصرف کرد و بنابراین مرغی که حدود یک ماه اعتبار مصرف داشته و ۱۱ماه در سردخانه بوده ، کیفیت آن کاهش یافته است.

گذشته از آنکه پس از رفع انجماد، در مواردی کبودی ها و خون مردگی های ناشی از انجماد غلط روی مرغها قابل مشاهده بود که این امر نیز از کیفیت مرغ ها کاسته است و نباید انتظار داشت که با چنین کالایی بتوان بازار مرغ را تنظیم و از قیمت ها کاست.

*چند صدایی دربازار

فارغ از گرانی قیمت ها که به گفته مسوولان با گرانفروشی متفاوت است، چند قیمتی کالاها به خصوص در مورد میوهو پوشاک، مصرف کنندگان رابا مشکل مواجه کرده است.

خشنود تاکید می کند که اگر کالایی از نظر کیفیت و جنس یکسان باشد، تفاوت قیمت جرم است.
به گفته وی، در مورد پوشاک تنوع دوخت، جنس پارچه و کیفیت بسیار زیاد است و از سوی دیگر تعدادی از فروشندگان نیز از سود خود میکاهند که در این صورت تنوع قیمت اتفاق افتاده ولی جرمی حاصل نشده است.

727415-570x330

او توصیه میکند که مردم برای خرید کالا قیمت ها را از واحدهای فروش مختلف، جویا شده و سپس اقدام به خرید کنند.

*نظارت مردمی

بازرسان تعزیرات، صنعت معدن تجارت، اتحادیه ها و اتاق اصناف اصفهان از۱۵اسفندماه نظارت خود را بر بازار مصرف آغاز کرده اند.
با این وجود مردم در صورت مشاهده تخلف با تلفن۱۲۴وسامانه پیامکی۳۰۰۰۹۶۵۱تماس حاصل کرده و تخلف را گزارش دهند.

متخلفان در تعزیرات حکومتی جریمه نقدی شده و در صورت تکرار جرم، در سومین تکراربا پلمب واحد صنفی و نصب پارچه نوشته مواجه شده و در مرتبه پنجم نه تنها علاوه بر تعطیلی و نصب پارچه، پروانه واحد صنفی متخلف لغو خواهد شد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.