سرویس: اخبار شهرستان » کوهپایه 19:21 - سه شنبه 19 اسفند 1393

عید فاطمی کجا بریم...

تودشک شهری در دل کویر شرق اصفهان

تودشک در سمت شرقی بخش کوهپایه قرار گرفته است از طرف شمال به شهرستان اردستان، از شرق به شهرستان نائین و استان یزد، از جنوب به بخش های جلگه و بن رود محدود می شود.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از تودشک: شهر تودشک در بخش کوهپایه از شهرستان اصفهان و در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق مرکز استان قرار دارد. این شهر از تلفیق نقاط تودشک، تودشکچوئیه، صادق آباد، رجان، مزرعه نو و مزرعه کهنه ودهکده‌های کوچک‌تر در منطقه شکل پذیرفت.

تودشک در سمت شرقی بخش کوهپایه قرار گرفته است از طرف شمال به شهرستان اردستان، از شرق به شهرستان نائین و استان یزد، از جنوب به بخش های جلگه و بن رود محدود می شود.

مهمترین محور ارتباطی این منطقه که تمام سکونت گاه هارا به همدیگر پیوند می دهد محور ارتباطی اصفهان – نائین است. این محور از مرکز منطقه گذشته و سکونتگاههای شمالی و جنوبی را به همدیگر ارتباط می دهد. جاده جشوقان که از سمت شرق و در کنار شهر تودشک به محور ارتباطی وصل می شود دومین محور ارتباطی است. طول این محور از شهر تودشک به سمت شرق تا جشوقان 7 کیلومتر است. جاده جندابه به شهر تودشک نیز به عنوان یک محور ارتباطی دیگری است که سکونتگاههای روستایی دولت آباد، عشق آباد، برز آباد، خیر آباد، جندابه، جلال آباد، دستگرد، کی و باقر آباد را به شهر تودشک ارتباط می دهد. طول این محور از آخرین روستایی که در حوزه نفوذ تودشک می باشد تا شهر حدود 10 کیلومتر است. این محور در ادامه مسیر خود به جاده های فرعی روستایی و مسیر های جیپ رو ختم می شود. محور فرعی دیگری در شمال شهر تودشک وجود دارد که سکونتگاه های روستایی دستگرد، وج، بادافشان را به محور ارتباطی اصلی یعنی جاده اصفهان – نائین ارتباط می دهد، این محور در کنار روستای یزد آباد به جاده می پیوندد. سایر آبادی ها و سکونتگاههای پیرامونی از طریق محورهای ارتباطی خاکی محور ارتباطی اصلی و شهر ارتباط می یابند.

وجه تسمیه ای که معروف هست برای شهر تودشک این است که به خاطر وقوع در ناحیه پست(دشت) بین چندین کوه به نام تودشتک معروف شده و به مرور زمان به نام تودشک تغیر نام داده است.

گویش تودشکی در این تقسیم بندی در گروه گویشهای مرکزی ایران قسمت گویش های نائینی و انارکی قرار میگیرد و اصلیت اون رو برای محل هایی در اطراف یزد و اردکان  قید میکنند.

این منطقه دارای آب و هوایی نیمه صحرایی است .

*نمایی ازشهرتودشک

Vater-Mark-(2)787545274242420000

 


Vater-Mark-(2)757475272742

*یخچال در سمت جنوب غربی تودشک

 

مورد استفاده این مکان برای این بوده که توی فصل پاییز آب رو در خودش ذخیره میکرده و توی زمستون این آب که جمع شده بود یخ میزده و توی فصلهای بهار و تابستون از این یخ استفاده میشده

*آب انبار تودشک

دو غدیر در پشت آب انبار بوده که در غدیر اول آب گل آلود جمع میشده و توسط آبراهه ای باریک به غدیر دوم راهنمایی میشده تا آب در مسیر صاف و تصفیه شود و در غدیر دوم جمع گردد و پس از غدیر دوم آب به داخل آب انبار هدایت میشده است.

منبع اصلی تامین آب برای این آب انبار در قدیم آب حاصل از کوههای حیدر آباد در نزدیکی شهر تودشک است که در حال حاظر این آب با آب لوله کشی شهری مخلوط شده و وارد آب انبار میشود.

پس از لوله کشی روستایی سیستم غدیر برچیده شده و آب مستقیما توسط لوله وارد آب انبار میشود.

 

*خانه نهنگی ها در هسته اولیه محله تودشکچویه شهر تودشک از توابع بخش کوهپایه شهرستان اصفهان

خانه نهنگی ها با مساحت 4250 متر مربع و به گفته مالکان بنا در حدود 101سال قبل یعنی حدود سالهای 1283ه.ش از خشت وگل و به سبک قاجاریه بناشده است ولی تاریخ صدور سند آن به مهر ماه 1310 ه.ش برمی گردد. این خانه دارای تعدا د زیادی اتاق از قبیل (( پنج دری، سه دری، دو دری )) –بهار بند، برج، هشتی، دالان، آب انبار، بادگیر، حیاط، حوض و… می باشد خانه مذکور مانند اکثر خانه های سنتی ایران درون گرا و دارای حیاط مرکزی بوده که چهار طرف آنرا اتاقهای 5 دری ،سه دری و دودری  تودرتو احاطه کرده است. لازم به ذکر است که دربهای اتاق های این خانه همه از چوب ساخته شده اند دو برج دیدبانی موجود در دوطرف بهار بند علاوه بر اینکه بیانگر عظمت این خانه می باشد در قدیم الایام نیز برای حفظ وحراست اموال ومقابله باسارقان از آن استفاده می شده است.

Vater-Mark-(2)7875424242424 Vater-Mark-(2)78878878787844224

*همچنین وجودمقبره خانوادگی سادات جلیل القدراحمدی نسب همچون نگینی درمرکز شهرقرارداردکه خود زیارتگاه اهل محل می باشد.

*کوه صلوات

درادمه  نمایی ازکوه صلوات (که به همت جوانان تودشکی برروی کوه پشت گلزار شهدای تودشک انجام گردیده) ؛مزارع وطبیعت زیبای شهرتودشک راملاحظه فرمایید.

Vater-Mark-(2)02585

 

تصویرآخرمربوط به غروب زیبای شهرتودشک می باشد.

Vater-Mark-(2)02354

 

 گزارش تصویری مرتبط را در اینجا مشاهده کنید

همچنین بخوانید:

4 نظر در مورد “تودشک شهری در دل کویر شرق اصفهان”

  1. سلام علیکم .امامزاده قاسم (ع)هم بدنیست نزدیک تودشک است

    هم زیارت هم سیاحت

    خدانگهدار

  2. سلام علیکم .امامزاده قاسم (ع) کوهپایه هم بدنیست

    هم زیارت هم سیاحت

    خدانگهدار

    • اصفهان شرق گفت:

      سلام گرامی
      با تشکر از شما
      شماره تماس خود را جهت همکاری در خصوص معرفی امامزاده قاسم ذکر کنید
      شماره شما به نمایش گذاشته نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.