سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:22 - دوشنبه 18 اسفند 1393

یادداشت روز؛

ایست، آب نیست

خانه تکانی این روزهای آخر سال آنچنان مردم را سرگرم کرده که دیگر کسی هواسش به مصرف کم تر آبی که قرار است در فصل گرم سال شهروندان را از تشنگی نجات بدهد نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز/ می گویند کسی که خواب باشد را می توان راحت از خواب بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده را نمی توان بیدار کرد حالا شده حکایت این روزهای مردم اصفهان همه از خشکسالی و بحرانی که این شهر یک سال و دو سال که نه سالهاست با آن دست و پنجه نرم می کنند آگاه اند و حتی چندین بار روزهای بی آبی را به چشم دیده اند اما باز هم روزهای پایان سال که می شود انگار کسی نمی خواهد باور کند تابستانی هم پیش رو است و باید در مصرف صرفه جویی کرد.

روزهای پایان سال و جنب و جوش شهروندان برای اینکه خانه و کاشانه خود را برای استقبال از نوروز و سال جدید آماده کنند دو چندان شده و در کنار آن مصرف آب هم ازاوایل اسفند ماه آن چنان افزایش پیدا کرده که مدیران را به تکاپو انداخت تا بحران کمبود آب که در شب عید از یاد مردم رفته را بارها و بارها یاد آوری کنند تا شاید زنگ خطر برای تامین آب شرب شهروندان در ایام نوروز و روزهای گرم سال به صدا در نیاید.

هرچند مدتهاست که با خشک شدن های مداوم زاینده رود و به دنبال آن کاهش شدید سفره های آب زیر زمینی زمزمه های کمبود آب هر سال بیشتر از سال قبل به گوش می رسد اما شب عید که می شود تمام خط و نشان هایی که مدیران کشیده اند هم به طور عجیبی بی اثر می شود و آنقدر شست و شوی منازل به اوج می رسد که به یک باره و در فرصت زمانی ۱۰ روز ۲۰تا۳۰ درصد مصرف آب در خانه تکانی شب عید از سوی شهروندان اضافه می شود و این برای شهری که مدتهاست از بحران کم آبی رنج می برد معنایی جز فاجعه ندارد.

افت فشار آب در روزهای باقی مانده به عید و مشکل در توزیع آب در روزهای تعطیل و پر مسافر اصفهان هشدارهایی است که این روزها از زبان مدیران کم شنیده نشده اما گوش شنوایی وجود ندارد تا همچنان اصفهان بماند و شهروندان و مهمانانی که این شهر بی آب را برای تعطیلات انتخاب کرده اند.

هرچند به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان این شهر هر سال بین چهار تا پنج میلیون مسافر نوروزی دارد، اما مصارف مسافران خیلی کمتر از مصرف شب عید شهروندان است و در ایام نوروز کمتر از سه درصد افزایش مصرف آب داریم.

این حرفها آنقدر در سال های اخیر تکرار و تکرار شده که دیگر جای تاکید باقی نگذاشته است اما متاسفانه در زمان های پیک مصرف شهروندان ثابت کرده اند همکاری مردم در بخش صرفه جویی مصرف آب بسیار کم است و متاسفانه هنوز بحران آب برای مردم محسوس نیست.

نظافت های آخر سال که دیگر زبان زد خاص و عام شده آنقدر بی ضابطه و بی برنامه انجام می شود که چاره ای برای کاهش مصرف به ذهن کسی نمی رسد و حتی در امسال با وجود کاهش شدید بارندگی و احتمال مشکل در توزیع آب شرب کسی بحران های موجود را جدی نگرفت و حتی برخی از چاه ها به شبکه توزیع آب وارد شد تا شهر با بی آبی در این روزها مواجه نشود.

هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه ۷۸ درصد مصرف آب در اصفهان در بخش خانگی و ۳۲ درصد در بخش غیر خانگی شامل ادارات و مجموعه های خدماتی و صنعتی است،یادآور شد: در مصارف خانگی ۶۰ درصد مردم اصفهان مصرفی بین ۰ تا ۲۰ متر مکعب دارند و در ایام شب عید میزان مصرف آب در اصفهان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند.

تجربه نشان داده که مردم هرچند توقع های ریز و درشت زیادی از مسئولان در زمان اوج بحران دارند اما همین افراد برای گذر از بحران چندان دلسوزانه عمل نکردند تا دود حاصل از بی توجهی به هشدارها در فصل گرم سال به چشم خودشان برود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.