سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:02 - دوشنبه 18 اسفند 1393

مردم با نصب کاهنده مصرف در صرفه جویی آب کمک کنند/ لزوم مدیریت کریدور فرسایش بادی شرق اصفهان تا ۲ سال آینده

استاندار اصفهان گفت: مصرف کل شرب اصفهان چیزی بین ۱۲ تا ۱۵ متر مکعب بر ثانیه است و برآورد ما بر این است که اگر هر ۲۰۰ هزار خانوار یک متر مکعب صرفه جویی کند با توجه به آمار ۶۰۰ هزار مشترک آب این رقم به ۳ متر مکعب یعنی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه جویی خواهد رسید.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل به صاحب نیوز؛ استاندار اصفهان  در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه از ابتدای امسال کمیته مصرف بهینه آب در استان تشکیل شده است، گفت: استان اصفهان حدود ۵ میلیون نفر مصرف کننده ی آب شرب دارد که یکی از بخش های اصلی مصرب آب در استان است.

رسول زرگرپور افزود: سالانه چیزی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب به مصارب شرب استان اختصاص می یابد که تلاش داریم با مدیریت صحیح مصرف این میزان را تا ۲۰ درصد کاهش دهیم.

زرگرپور با اشاره به اجرایی شدن دو طرح نصب مخازن استراتژیک آب و همچنین نصب دستگاه های کاهنده ادامه داد: در خصوص طرح مخازن استراتژیک، بخش های دانشگاهی، نظامی، بیمارستان ها، مراکز جمعیتی و … را موظف کردیم مخازنی که قابلیت ذخیره آب مورد نیاز حداقل برای مصرف یک روز آن ها بر اساس هر نفر ۱۰۰ لیتر را دارد نصب کنند که تا کنون ۵۷ دستگاه این کار را اجرایی کرده اند.

وی در خصوص نصب دستگاه های کاهنده مصرف نیز گفت: این کاهنده ها تا ۶۰ درصد مصرف آب را کاهش می دهند و تا کنون ۸۴ دستگاه این کاهنده ها را نصب کرده اند که قرار بر این است تا پایان سال بقیه نیز این کار را اجرایی کنند.

مقام ارشد استان با تصریح این موضوع که برای نصب این کاهنده ها ابتدا سراغ مراکز دولتی و نیمه دولتی و در مرحله بعد سراغ مجتمع های مسکونی بزرگ رفتیم، افزود: مصرف کل شرب اصفهان چیزی بین ۱۲ تا ۱۵ متر مکعب بر ثانیه است و برآورد ما بر این است که اگر هر ۲۰۰ هزار خانوار یک متر مکعب صرفه جویی کند با توجه به آمار ۶۰۰ هزار مشترک آب این رقم به ۳ متر مکعب یعنی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه جویی خواهد رسید.

وی این میزان را چیزی حدود ۹۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی مصرف آب شرب در سال دانست.

استاندار اصفهان در بخش دیگری از این نشست خبری مسئله ی وضعیت هوا را مطرح کرد.

زرگرپور با بیان اینکه امسال طرح کاهش آلودگی منطقه اصفهان به اجرا گذاشته شد، تعداد روزهای سالم نسبت به سال گذشته را ۵۲ روز تا امروز عنوان کرد و گفت: نمی گوییم هوای پاک داریم بلکه حرف ما این است نسبت به سال قبل تعداد روزهای ناسالم کاهش چشم گیری داشته است به علاوه اینکه سال گذشته وضعیت هوا ۷ روز در وضعیت بحران قرار گرفت اما امسال تا کنون چنین وضعیتی را نداشتیم.

مقام عالی استان از حواشی که پیش تر عده ای در موضوع قطع سوخت مازوت نیروگاه ها ایجاد کرده بودند گفت و افزود: ما این کار را کردیم و نیروگاه ها گاز سوز شدند و هیچ آسیبی هم به اصفهان وارد نشد.

وی افزود: یک ماه قبل رئیس پخش فرآورده های نفتی به من گفت حدود ۲ میلیارد لیتر مازوت کمتر مصرف کرده ایم که مفهوم این موضوع آن است قبلا این میزان سوخت بدون دلیل می سوخته و آلودگی آن در ریه های من و شما می رفته است.

استاندار اصفهان در خصوص مباحث بیابان زدایی در استان گفت: در سطح استان ۳ کریدور فرسایش باد و خاک داریم، محور آران و بیدگل تا نائین دچار فرسایش خاکی شدید است که در ۱۰ سال گذشته با کارهای خوبی که انجام گرفته تثبیت شد، دیگری محور خور تا خارج از استان و سومین محور که محور اصلی است از برخوار تا تالاب گاوخونی که مساحتی حدود ۲۵۰ هزار هکتار را در بر دارد.

زرگرپور در خصوص فرسایش شدید بادی این منطقه گفت: هیچ چاره ای نداریم جز اینکه ظرف مدت ۲ سال آینده جلوی این کریدور فرسایشی گرفته شود وگر نه اصفهان را با یک شعاع ۱۵۰ کیلومتری مناطق اطراف درگیر خواهد کرد.

مقام ارشد استان با توضیح اینکه همین الان هم برای انجام این کار ۱۰ سال دیر شده در خصوص برنامه جلوگیری از افزایش فرسایش این منطقه تصریح کرد: مدیریت سریع حداقل ۱۰ هزار هکتار از این ۲۵۰ هزار هکتار لازم و حیاتی است که باید با کاشت گیاه طاق از فرسایش بادی جلوگیری کرد و این کار باید با کمک اداره منابع طبیعی و تشکیل گروه های کار مردمی انجام شود.

وی با تاکید بر اختصاص پساب آب برای این بخش طی دو سال گفت: بحث اصلی در انجام این کار مدیریت موضوع آب و پساب است چرا که این گیاه طی دو سال به ۱۷ بار آبیاری نیاز دارد و پس از آن از نزولات آسمانی استفاده می کند.

استاندار اصفهان بخشی از علت فرسایش در اطراف اصفهان را وجود کارگاه ها و کوره های گچ و آجرپزی دانست و افزود: کارگاه های گچ با کاری که با خاک انجام می دهند و برنگرداندن مواد باقی مانده به منطقه اصلی و همچنین کوره های آجر پزی با تبدیل خاک طلا به خشت بی ارزش در روند فرسایش سرعت می بخشند.

زرگرپور در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات مدیریتی در سطح کلان استان گفت: بحث تغییر مدیران به دلایل مختلفی صورت می گیرد از جمله تصمیم افراد برای شرکت در انتخابات، نرسیدن زمان مناسب برای جایگزینی فرد مورد نظر و همچنین برآورده نشدن انتظارات از بعضی مدیران.

وی افزود: همچنین ممکن است تغییری از قبل مورد نظر بوده که تا رسیدن زمان مناسب به تعویق افتاده باشد.

مقام ارشد استان در خصوص احتمال تغییر حجت الاسلام قطبی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: حکم آقای قطبی تا ۲۰ اسفند ماه است و خود ایشان هم اصرار دارند به سازمان تبلیغات برگردند و من نیز جلسات متعددی با وزیر فرهنگ و ارشاد در این موضوع داشته ام.

استاندار اصفهان ادامه داد: اما در خصوص تغییرات، چند روز قبل رئیس هواشناسی استان عوض شد و در روزهای آینده نیز تغییر مدیر بانک مسکن را داریم ولی در مورد دیگر تغییرات مدیریتی نظر ما بر این است که تا قطعی نشده چیزی اعلام نشود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.