سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:07 - یکشنبه 17 اسفند 1393

استاندار اصفهان مطرح کرد

بحران گرد و غبار و ریزگردها در یک قدمی اصفهان

استاندار اصفهان گفت: بحران گرد و غبار و ریزگردها در یک قدمی اصفهان است و اگر امروز توسط مسئولان، تشکل‌های مردم‌نهاد و حتی خیران اقدام عاجلی صورت نپذیرد، بحران بر ما چیره می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در مراسم روز درختکاری اصفهان اظهار داشت: این شرایط ویژه، به ما نشان می‌دهد که بحران گرد و غبار و ریزگردها در یک قدمی ما است و اگر امروز اقدام عاجلی صورت نپذیرد، با نابودی زمین‌های کشاورزی و سایر تأسیسات، بحران بر ما چیره می‌شود.

وی با بیان اینکه 1.5 سال قبل در هیئت دولت، اهم مسائل استان را مسائل زیست محیطی عنوان کردم، افزود: مجموعه‌ای از معضلات آلودگی هوا، آب و ریزگردها از عمده مشکلات زیست محیطی استان است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه معضلات مربوط به ریزگردها در استان سالانه تشدید می‌شوند، بیان کرد: متأسفانه مقابله با ریزگردها هنوز به عزم عمومی نرسیده و به مطالبه اصلی تبدیل نشده و به همین دلیل خیلی به آن پرداخته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: این موضوع در حالی است که چون کمبود آب به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، در همه جا به آن پرداخته می‌شود.

زرگرپور با بیان اینکه مسائل زیست محیطی استان از آنچه که فکر می‌شود عمیق‌تر بوده، گفت: کارگروه مربوط به ریزگردها قبل از ابلاغ کشوری در استان دایر شده است.

وی با اشاره به بازدید از تالاب گاوخونی و کانون‌های انسان‌ساز گردوغبار خاطرنشان کرد: متأسفانه بشر به طبیعت خیانت بزرگی کرده و با تبدیل خاک طلا به خشت به دست خود کانون‌های بحران را ایجاد و با حفر زمین به عمق 30 متر پوشش‌های گیاهی را نابود کرده که این‌ها تبدیل به کانون‌های اصلی گرد و غبار شده‌اند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برخی از سودجویان در کنار جاده‌ها اقدام به برداشت خاک کرده‌اند، اظهار داشت: با این اقدام دور از انتظار نبوده که در چند سال آینده اصفهان به اهواز دوم تبدیل شود، چرا‌که در آینده امکان مقابله وجود ندارد و زمین‌های کشاورزی و تأسیسات دیگر نابود می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم بحران بر ما غلبه کند، افزود: مدیریت ارشد استان آماده بوده که برای ایجاد و استفاده از ظرفیت‌های موجود تأمین اعتبار کند.

زرگرپور بیان کرد: برای مقابله با ریزگردها همه مدیران باید مدیریت جهادی داشته باشند و مردم و همه تشکل‌های مردم‌نهاد باید به صورت جدی حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: نخستین انتظار از سمن‌ها، طرح موضوع و شفاف‌سازی و سپس ورود به عرصه عمل و اقدام است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه خیران نیز باید به این عرصه ورود پیدا کنند، گفت: این کار شاید از ساخت بسیاری از مراکز دیگر واجب‌تر و ضروری‌تر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تالاب گاوخونی نیز باید اقدامات اساسی صورت گیرد، چرا‌که دیگر برگزاری سمینار دردی را دوا نمی‌کند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.