سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:25 - یکشنبه 17 اسفند 1393

گوشه هایی از زندگی یک زن

در روزگاری که بشر را تکنولوژی احاطه کرده است و انسانیت خلاصه در خودمحوری می شود یعنی انسانی که قرار بود جانشین خداباشد جای خدا می نشیند و در شرایطی که نگاه های مترقی روشنفکران جامعه به این سمت است که زن جایگاه عالی دارد، می بینیم که زن امروز ما در جامعه دچار بحران معنا شده و نگاه ها ابزاری شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز ؛ زنی که می تواند در اوج شکوفایی داشته باشد تک بعدی میشود. یک جا دم از حقوق پایمال شده زنان می زنند در حالی که نادانسته و یا مغرضانه زن را ابزار کرده اند ابزار ارضای شهوات قدرت و سیاست رجالی که حاضرند از هر شیوه ای برای منافع خود بهره ببرند. الغرض زن در جامعه تنزل پیدا کرده است. زن امروز ما در حالی چشم بر جهان می گشاید که به هر طرف برود خود را یا بازیچه خواهد دید یا منزوی و بی خاصیت.
زن در جامعه جهانی ما بیشتر از هر دوران دیگر در تاریخ تحقیر میشود و چون این صدای زنده به گور کردنشان به گوش مردمانی که خود دچار بحران حقیتند نمی رسد این کشتار جمعی همچنان ادامه پیدا کرده است.
از این مقدمه تلخ و کلی که بگذریم خواهیم دید که خدای متعال زن را چنان طراحی کرده است که میتواند ابعادی گسترده داشته باشد تا آنجا که بهترین خلق و نخبه ترین مخلوق عالم یعنی شخص رسول خدا(ص) او را ام ابیها صدا می زند و مگر نه این است که یک فرزند ادامه حیات معنوی و جسمی خود را مدیون مادرش خواهد بود. در ذیل به قسمت هایی از زندگی فاطمه زهرا(س) به عنوان یک زن که هر چند عمر کوتاهی داشته است اما توانست در همان ایام کوتاه آینه ای تمام قد و چندبعدی برای همه ی زنان در همه دوران ها باشد و شاید ما اگر به جای آنکه بیشتر نفرت از قاتلین و غاصبین حضرت را علم کنیم شخصیت ایشان را تمام قد به جهان نشان داده بودیم شاهد بودیم که هیچ کس یارای مقابله با نفرت مردم جهان نسبت به ظلم غاصبین ایشان را نداشت ولی چه حاصل که شخصیت صدیقه زهرا(س) منحصر شده است به یک سری ایثارها و رفتارها.

زن درخانواده

نکته ویژه ای که زندگی فاطمه کبری(س) جلوه دارد نقش ایشان در خانواده خود هست در شرایطی که در هر زندگی زناشویی ممکن است اختلافات و ناراحتی هایی رخ بدهد فاطمه چنان رفتار می کند که امیرالمومنین (ع) می فرمودند: «و لا اغضبتنی و لا عصت لی امرا» یعنی یک بار در طول دوران زناشویی مرا به خشم نیاور و یک با هم از من سرپیچی نکرد.
این زن چنان است که امیرالمومنین(ع) میتواند به آن اوج برسد اگر در خانه ی علی آرامش و امنیت نباشد دیگر علی نمی تواند در آن همه کارزار جنگ و زندگی دوام بیاورد.مرد در حال رسیدگی به امورات جامعه و کانون خانه فاطمه محل مراجعات مردم.
و یا در مساله تربیت فرزندانی که قرار امام جامعه باشند چنان رفتار می کند و چنان منطقی برخورد میکند که هیچ خلا در خانه نیست و فرزندان به آرامی تربیت می شوند انجا که امام حسن(ع) سوال میکند مادرجان چرا برای خودمان دعا نکردی مادر میتوانست بگوید دعا میکنم ولی در مقام تربیت است در اوج عبادت و ارتباط با خدا میگوید اول همسایه پسرم.
این زن توانست انسان های سالمی را با سخنان پر مهرش چنان تربیت کند که از لحاظ روحی و اعصاب در نهایت باشند. انسان های خوش روحیه را تحویل جامعه میدهد. این مساله که یک مادر می تواند رفتارش چنان سازنده باشد از هر ساختنی و اختراعی با ارزش تر است این مادر انسان ساخته است.

زن در اجتماع

فاطمه در اجتماع در علم و دانش نقش فعالی داشت. در دنیایی که زن را چنان تنزل می دهند که گویا زخارف دنیا جلو چشم او جلوه گر و زن را ابزار منافع و شهوات می دانند چنان فاطمه به دنیا بی اعتنا بود که به راحتی از زینت های خود بذل می کرمد چنان عفتی داشت که چشم های هرزه را به خودی خود دفع می کرد. جهاد ایشان در دفاع اسلام چنان است که می تواند به راحتی قد علم کند و در مقابل انبوه جمعیت سخنرانی کند. یک ساعت سخنرانی علمی با آن فصاحت نشان است از آن است که ایشان یک دانشمند والا و مسلط به آداب سخن هست.

زن و معنویت

عبادت فاطمه زهرا چنان بود که در روایت است پاهای آن بزرگوار ورم می کرد.
یک زن چنان به مقامات معنوی می رسد که در روایت است فرشتگان با او سخن میگویند. که ما هنوز نمیتوانیم ان درخشندگی ایشان را در عبادات درک کنیم.

نتیجه:
غرض از پرداختن به این سه بخش از زندگی یک زن با عمر پربرکت ولی کوتاه آن بود که فاطمه زهرا(س) هنری که داشت این سه را با هم جمع کرده بود.یک طرف وظایف خانواده و فرزندان از طرف ذیگر به عنوان یک انسان مجاهد و خستگی ناپذیر در مسائل مختلف و چالشها و حوادث سیاسی و از طرف دیگر در محراب عبادت مانند اولیای الهی عابد و خاکسار.قطعا ایشان ابعاد دیگری هم دارد که در این مجال به همین کفایت می شود که قطره ای باشد از دریا.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار