به گزارش اصفهان شرق به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور، استاندار اصفهان بمناسبت روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی، با حضور در عرصه بیابان زدایی منطقه سجزی و در میان طوفان شدید گردوغبار و شن های روان، اقدام به غرس نهال نمود.

رسول زرگرپور در این مراسم ضمن گرامیداشت روز درختکاری اظهار داشت: این شرایط ویژه، به ما نشان می دهد که بحران گرد و غبار و ریزگردها در یک قدمی ما است و اگر امروز اقدام عاجلی صورت نپذیرد، با نابودی زمین های کشاورزی و سایر تاسیسات، بحران بر ما چیره خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکسال و نیم قبل در هیئت دولت، اهم مسائل استان را مسائل زیست محیطی عنوان نمودم، اظهار داشت: مجموعه ای از معضلات آلودگی هوا، آب و ریزگردها از عمده مشکلات زیست محیطی استان است.
زرگرپور با بیان اینکه معضلات مربوط به ریزگردها در استان سالانه تشدید می شوند، افزود: متاسفانه مقابله با ریزگردها هنوز به عزم عمومی نرسیده و به مطالبه ی اصلی تبدیل نشده است و به همین دلیل خیلی به آن پرداخته نمی شود.

استاندار اصفهان اضافه کرد: این موضوع در حالی است که چون کمبود آب به یک مطالبه ی عمومی تبدیل شده است، در همه جا به آن پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی استان از آنچه که فکر می شود عمیقتر است، افزود: کارگروه مربوط به ریزگردها قبل از ابلاغ کشوری در استان دایر گردیده است.

مدیر ارشد استان با اشاره به بازدید از تالاب گاوخونی و کانون های انسان ساز گردوغبار گفت: متاسفانه بشر به طبیعت خیانت بزرگی کرده است و با تبدیل خاک طلا به خشت به دست خود کانون های بحران را ایجاد و با حفر زمین به عمق ۳۰ متر پوشش های گیاهی را نابود نموده است که این ها تبدیل به کانون های اصلی گردوغبار شده اند.

وی با بیان اینکه برخی از سودجویان در کنار جاده ها اقدام به برداشت خاک نموده اند، افزود: با این اقدام دور از انتظار نیست که در چند سال آینده اصفهان به اهواز دوم تبدیل شود چرا که در آینده امکان مقابله وجود نخواهد داشت و زمین های کشاورزی و تاسیسات دیگر نابود خواهند شد.

رسول زرگرپور با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم بحران بر ما غلبه کند، افزود: مدیریت ارشد استان آماده است که برای ایجاد و استفاده از ظرفیت های موجود تامین اعتبار نماید.

استاندار اصفهان اعلام نمود: برای مقابله با ریزگردها همه ی مدیران باید مدیریت جهادی داشته باشند و مردم و همه ی تشکل های مردم نهاد باید به صورت جدی حضور داشته باشند.

رسول زرگرپور اضافه کرد: اولین انتظار از سمن ها، طرح موضوع و شفاف سازی و سپس ورود به عرصه ی عمل و اقدام است.

زرگرپور با بیان اینکه خیرین نیز باید به این عرصه ورود پیدا کنند، اظهار داشت: این کار شاید از ساخت بسیاری از مراکز دیگر واجب تر و ضروری تر باشد.

استاندار اصفهان در پایان افزود: در خصوص تالاب گاوخونی نیز باید اقدامات اساسی صورت گیرد چرا که دیگر برگزاری سمینار دردی را دوا نخواهد کرد.