سرویس: دین و اندیشه » حدیث روز 10:25 - جمعه 15 اسفند 1393

قرض دهنده در سایه عرش الهی است

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: اگر پولی را قرض دادید و دریافت کننده نتوانست پرداخت کند، به او سخت نگیرید و صبر را که صفت خدا است داشته باشید تا خدا نیز برای شما صبر کند.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از کاشان حامی، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن و در تفسیر و ترجمه آیات ۲۸۰ و۲۸۱ از سوره مبارکه بقره گفت: این دو آیه نیز در ادامه سلسله آیات قبلی است که خدای سبحان در باره محبوبیت احسان و انفاق و صدقه به دیگران به ویژه به بندگان نیازمند و بالاخص ارحام و اقربا بیان شد.

وی با اشاره به این که خداوند در ادامه آیات احسان و انفاق و صدقه و آیاتی که در مقابله با ربا بیان کرد، در این آیه می گوید، اگر وامی به کسی دادید و نتوانست پرداخت کند، به او سخت نگیرید و صبر را که صفت خدا است داشته باشید تا خدا نیز برای شما صبر کند.

 

آیت الله نمازی با بیان این که این آیه دارای دو پیام بسیار مهمی است گفت: خداوند دراین آیه به اهل توحید دستور می دهد در روابط اقتصادی بین اهل ایمان و در داد و ستد های قرض الحسنه به یکدیگر سخت نگیرید.

 

وی با اشاره به پیام دوم این آیه گفت:  افرادی که قرض داده اند و وضعیت مالی آنها خوب و تمکن مالی دارند به طوری که  اگر پولی را که قرض داده اند را هم دریافت کنند تأثیری در وضعیت مالی آنها ندارد، اگر قرضی را که داده اند ببخشند بهتر است چرا که دریافت پول به همان میزانی است که قرض داده اند، اما اگرآن را ببخشند خداوند دهها برابر آن را جبران می کند.

 

اگر قرض گیرنده توان پرداخت نداشت سخت نگیرید، صبر کنید و یا ببخشید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: اگر قرضی را که داده اید و دریافت کننده توان پرداخت آن را نداشت، صبر و یا آن ببخشید، خداوند زمانی این کار شما را تلافی می کند که حتی به فکر و ذهن شما هم خطور نمی کند.

 

آیت الله نمازی گفت: کارهای خوب، گاهی اوقات بلاها و مصیبت هایی را دفع می کند که از عهده هیچ شخصی و هیچ سرمایه داری بر نمی آید، لذا اگر به صفت جابریت خدا ایمان داشته باشیم و اگر باورداشته باشیم که نظام هستی دارای حساب و کتابی است و مدیری دارد، نباید نگران دریافت حسنات خود بود.

 

وی افزود: بندگان خدا باید از روزی بترسند که هیچ کاری از هیچ کسی ساخته نیست، لذا انسان ها باید مواظب باشند چون آینده ای در انتظار آنها است که کاری نه از  پدر و مادر و نه فرزند و کس دیگری ساخته است و همه به دنبال پرونده اعمال خود هستند، بنابر این مراقب باشید و فرصت ها را غنمیت بشمارید که زمان به سرعت در حال عبور است.

 

ملک الموت فقط یک جا اجازه گرفت و از درب خانه وارد شد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آورشد: از تاریخ هجرت پیامبراکرم(ص) تا کنون ۱۴۳۶ سال گذشته است و در این مدت انسان های زیادی آمده و رفته اند، لذا تولد و فوت و موت انسان ها در اختیار خودشان نیست و  همان طوری که متولد شدن انسان  در اختیار خودش نیست، مرگ و موت او نیز به اختیار خودش نیست و ملک الموت نیز ازکسی اجازه نمی گیرد.
آیت الله نمازی با اشاره به این که ملک الموت از درب وارد نمی شود و کسی هم او را نمی شناسد گفت: ملک الموت تنها یک جا  اجازه گرفت و از درب وارد شد آن هم از پیامبر اکرم(ص) بود، درب را خانه زد، حضرت فاطمه پشت درب گفت چه کسی است، گفت به آقا کار دارم، حضرت فاطمه آمد نزد پدرگفت مرد عربی آمده با شما کار دارد، پیامبر به دخترش حضرت فاطمه(س) گفت، او مرد عرب نیست، او برادرم فرشته ملک الموت است، درب را بازکنید وارد شود.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان  یادآورشد: امروز نیز باید مراقب بود، علت این همه غوغاها و سروصداها و جاذبه های دنیا و پول و ماشین و خانه همه خوب است و اشکالی هم  ندارد اما در صورتی که در چارچوب شریعت باشد، لذا خداوند بندگانش را تهدید می کند چرا حُب به دنیا این همه شما را مشغول کرده است، بترسید از روز قیامت وحرام و حلال خدا را رعایت کنید و از ربا پرهیز کنید و هوای یکدیگر را داشته باشید و به هم احسان کنید تا رحمت خدا نیز شامل حال شما شود.

 

به گفته وی، انسان ها هر کاری در دنیا انجام داده اند، پاداش و کیفرش را در قیامت دریافت خواهند کرد، حتی اگر اندک باشد، چرا که در دستگاه الهی عدل است و به هیچ کس ظلم نمی شود.

 

پاداش یک درهم قرض به بردار مؤمن به اندازه کوه اُحد است

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به روایات فراوانی که از پیامبراکرم(ص) و دیگر ائمه معصومین  در رابطه با قرض و دین آمده است گفت: امام خمینی(ره) در کتاب قرض الذکر به نقل از پیامبر اکرم(ص) گفته است، هرکس به برادر مومن خود قرض بدهد در برابر هر درهم قرضی که داده است به اندازه کوه اُحد و کوه سینا حسنات داده می شود.

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: اگر چنانچه با بدهکار با رفقات برخورد کند و صبر کند و عجله نکند و یا ببخشد در آخرت به مانند برق او را از پل صراط عبور می دهند، اما اگر کسی باشد که برادر مسلمانش مشکلات خودش را با او در میان بگذارد اما او بی توجه باشد و کمک نکند، خداوند بهشت را بر او حرام می کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به روایت دیگری از جلد ۱۰۰ کتاب بهار علامه مجلسی که امام باقر(ع) می فرماید، روزی که انسان ها از قبرهای خود برای حساب به پا می خیزند، گروهی از قبرها به پا می خیزند و در سایه عرش الهی هستند یاد آورشد: این عده که زیر سایه عرش الهی قراردارند، چهره ها و موهای آنها به اندازه ای در خشد و نورانی است که انسان هایی که در خارج از سایه عرش الهی هستند و این عده را نگاه می کنند می گویند این ها پیامبران الهی هستند اما فرشته الهی ندا می دهد این ها پیامبر نیستند، می گویند پس شهدا هستند، فرشته الهی باز ندا می دهد، این ها نه پیامبران الهی هستند و نه شهدا هستند، بلکه این ها کسانی هستند که در دنیا بر اهل ایمان آسان می گرفتند و قرضی که می دادند سخت نمی گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.