سرویس: اجتماعی 16:37 - یکشنبه 27 اسفند 1396

عید 96 کجا بریم(1):

اژیه چهارراه گردشگری شرق اصفهان

شهرها و روستاههای بخش جلگه با داشتن آثار باستانی، بقاع متبرکه، امامزادگان و مناطق طبیعی و بکر مکانی مناسب برای گذراندن روزهای تعطیل برای خانواده ها و گردشگران می باشد.

به گزارش اصفهان شرق:

*******
از آثار باستانی اژیه می توان به پل قدیمی رودخانه زاینده رود ،کبوتر خانه ها، مسجد آقاصالح، مسجد آتقی، قلعه قدیمی طالجرد اشاره نمود.
پل قدیمی اژیه
بدلیل واقع شدن اژیه در قسمت جنوبی زاینده رود و نیاز به ارتباط با آنسوی رودخانه، در دوره قاجار این پل تاریخی بر روی رودخانه زاینده رود احداث شد. پل اژیه با داشتن ساختاری ساده از 12 عدد چشمه طاق جناغی از جنس سنگ، آجر و ساروج ساخته شده است.

E pol 01P 01 P 02

 

کبوتر خانه ها ی(برج ) شهر اژیه
یکی از جاذبه های دیدنی شهر اژیه وجود کبوترخانه ای زیاد در در اطراف آن می باشد.
برج های کبوتر یا کبوترخانه ها بناهایی هستند که عمدتا در مناطق مرکزی ایران در اطراف مزارع و باغات ساخته می شده اند. این بناها معمولا شکل یکسانی دارند، ولی حجمشان با هم متفاوت است. کاربرد آنها گردآوری کود پرندگان برای استفاده در زمین های زراعی بوده است. ولی با تغییر در سبک کشاورزی و استفاده از کودهای صنعتی و شیمیایی کم توجهی صاحبان این کبوترخانه ها باعث شده تعدادي از آنها به كلي مخروبه و تعدادي نيمه ويرانه شود.

01 02 03 04 05 06 07 E borj 01 E borj 02
مسجد آتقي
این مسجد در قدیمی ترین محله در ضلع شرقي خيابان معلم شهر اژیه واقع شده است. که به همت یکی از اهالی شهر اژیه كار مرمت و بازسازی فضاي داخلي آن به پايان رسيده است.
مسجد آقاصالح
این مسجد در محله كهنه در ضلع جنوبی حسینیه سیدالشهدا (ع) اژیه واقع شده است. که یکی از اهالی شهر اژیه پیگیر مرمت و بازسازی می باشد و تسریع در این امر نیاز به همکاری همه ی مسئولین و مردم دیندار اژیه دارد.

bogheh 01Agha saleh a taghi
قلعه قدیمی طالجرد
این قلعه قدیمی دارای، دیوارهای بلند و ۴ برج است که برای دیده‌بانی از آنها استفاده می‌شده و در داخل قلعه نیز اطاق هایی از خشت و گل ساخته شده که در گذشته مردم در این قلعه سکونت داشته اند؛ این مکان در کنار جاده ارتباطی شهر اژیه – ورزنه قرار گرفته است.
متاسفانه با عدم توجه و رسیدگی به مکانی برای نگهداری احشام تبدیل شده است و در حال تخریب می باشد.
با همکاری اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، شهرداری اژیه و صاحبان ملک، می توان قلعه قدیمی طالجرد را به مکانی توریستی و کاروانسرا تبدیل نمود.

ghaleh 031 11
اماكن متبركه شهر اژيه
از اماكن متبركه شهر اژيه امامزاده شهباز ، مقبره شاه صفي الله ، مقبره آخوند ملاشريف ، مقبره آخوند ملاحيدر علي در داخل شهر،بقعه ( در حال تخریب) بابا پير محمد واقع در غرب اژيه و بقعه متبركه حضرت امامزاده سيد محمد كه در كيلومتر 3 جاده اژيه به ورزنه قرار دارد و بسيار مورد اكرام و احترام مردم است و در تمام ايام سال مخصوصا روزهاي تعطیل از اطراف و اكناف بويژه از بخشهاي واقع در شرق اصفهان به اين آستانه مباركه جهت زيارت و سياحت روي مي اورند و با توجه به امكانات موجود اين آستانه از قبيل آب، برق، 39 باب زائر سرا، سرويسهاي بهداشتي و استخر شنا و پاركهاي بزرگ و مشرف بودن به فضاي سبز اطراف اغلب زائرين شبها در كنار مرقد مطهر بيتوته مي نمايند.

0300 0 02 05

خانه های قدیمی شهر اژیه :

kocheh 01 kocheh 02 kocheh 03

———————–
گزارش: امیر حسین محسنی اژه ای
———————–

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.